אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלשטיין ריגש באסיפה אבל המחזיקים עדיין מעדיפים את נחמיאס צילום: כפיר סיון

אלשטיין ריגש באסיפה אבל המחזיקים עדיין מעדיפים את נחמיאס

המוסדיים שמחזיקים הן באג"ח של אי.די.בי והן בנכסים של דסק"ש, מייחסים פחות חשיבות לפיצוי עבור האג"ח ובונים יותר על אפסייד שנחמיאס יוכל לתת להם בנכסים ובניין וסלקום. זאת, אף שהצעת הרכישה שלו נמוכה יותר

10.11.2020, 08:54 | גולן חזני

המרוץ לרכישת דסק"ש: חרף הופעה טובה וגלויית לב באסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי שנערכה בזום, ואף ששיפר את הצעתו לרכישת מניות השליטה בדסק"ש, אדוארדו אלשטיין נמצא בעמדת נחיתות במאבק הרכישה גם אחרי שהתברר כי ההצעה שהגיש גבוהה מההצעה המתחרה ועם נכונות לביטחונות גבוהים.

קראו עוד בכלכליסט

אלשטיין מציע למחזיקים 1.028 מיליארד שקל עבור 70.4% מדסק"ש ועוד 126 מיליון עבור 12% הנוספים מדסק"ש, שמהווים בטוחות לחוב של דולפין כלפי אי.די.בי ומוחזקים בידי הכונסים.

אלשטיין, צילום: כפיר סיון אלשטיין | צילום: כפיר סיון אלשטיין, צילום: כפיר סיון

בנוסף מוכן אלשטייין להגדיל את הביטחונות שהוא מעניק ל־280 מיליון שקל, אחרי שיאושר כזוכה. אבל המחזיקים הגדולים באיגרות החוב של אי.די.בי עדיין תומכים בהצעת הרכישה של מגה אור וצחי נחמיאס, שמוכנים לשלם 950 מיליון שקל עבור 70.4% מניות דסק"ש המשועבדות לאג"ח מסדרה י"ד של אי.די.בי, ו־64 מיליון שקל עבור 12% הנוספים שמוחזקים בידי הכונסים.

האינטרסים המנוגדים

מוסדיים גדולים ושתי הקרנות, ברוש ואלפא, שהם המחזיקים הגדולים בשלוש סדרות האג"ח של אי.די.בי, סבורים שאלשטיין לא שיפר מספיק את ההצעות, אבל עם זאת, הסיבה המרכזית להתנגדות שלהם להעדיף את הצעתו נעוצה בעובדה שהמוסדיים מייחסים פחות חשיבות לפיצוי עבור אג"ח אי.די.בי שבידיהם ויותר לאחזקות מקבילות שלהם באג"ח דסק"ש, ובמניות חברות בנות־שלה כמו נכסים ובניין וסלקום, והם מאמינים שתחת נחמיאס חברות אלה ישביחו את עצמן וישיאו תשואה גבוהה יותר למחזיקי המניות והאג"ח שלהן. בנוסף, קיים אצל גופים אלה חוסר אמון בסיסי ביכולת של אלשטיין לגייס את סכומי הרכישה, ובעיקר קיים חשש מבחינתם, שאלשטיין ינסה להתחמק מסעיפים בהסכם.

אלשטיין שדיבר בתחילת האסיפה נטל את רשות הדיבור שוב בחלק השני כשנכנס בחזרה לשיחת הזום. היה זה כשמחזיקים שונים שאלו על התשואה לפדיון העצומה שבה נסחרות איגרות החוב של אירסה וקרסוד, החברות הציבוריות שלו בארגנטינה.

"אם הן נסחרות בתשואה כזו. איך תביאו לפה כסף", שאלו את פרקליטו של אלשטיין עו"ד יוסי בנקל. אלשטיין חזר לזום והשיב בלהט: "יש לכם מושג מה קורה בכלל בארגנטינה? המדינה הזו סגורה. האג"ח של אירסה וקרסוד נסחרות בתשואה נמוכה יותר מהאג"ח של המדינה. הייתם פעם במדינה שנפלה? אני היייתי במשברים כאלה 9 פעמים ואני יודע להתמודד איתם. אני גאה בחברות שלנו בארגנטינה. אין אף חווה שלנו שנקלעה לקשיים. אירסה וקרסוד הן חברות טובות למרות לשון הרע בסגנון הדיבור שלכם. אין לי מלחמה עם אף אחד בשוק הזה. אני בא ומציע עסקה טובה. אם אתם רוצים בבקשה. אם לא, אז תבחרו בהצעה השנייה של מישהו שלא רוצה בכלל לבצע את העסקה".

ההצעה השנייה היא כאמור של נחמיאס, שמוצא עצמו במצב מוזר. בעל השליטה במגה אור מייחל לכך שאלשטיין יהיה זה שיזכה בהתמחרות. מגה אור אפילו לא שלחה נציג לאסיפה והסתפקה במכתב שמאשר כי עומדת מאחורי הצעת הרכישה שלה, ולא משדרגת אותה. וכך נחמיאס, עם יד קשורה, ובלי להט לעסקה, עומד לזכות במכרז לרכישת דסק"ש ולרכוש את השליטה בחברה.

היום יחלו ההצבעות בקרב המחזיקים בשלוש סדרות האג"ח, כאשר בסדרה ט' מצויה ההתנגדות הגדולה ביותר לאלשטיין. "כשרציתי להשקיע בישראל אמר לי ג'וסף ספרא, אל תלך לשם. למרות הכל באתי והשקעתי כאן הרבה כסף. זו הפעם הראשונה שלי באסיפה כזו, והופתעתי שבתוך שבוע מהתהליך הועמדו המניות שלי בדסק"ש למכירה. לא תכננתי לא לשלם את 70 מיליון השקלים. ברור לכם שהכסף לא היווה בעיה אלא היועצים שליוו אותי ושכנעו אותי. עובדה שהיום אני מוכן להעמיד ביטחונות בסכום גבוה פי 4.

"אני מאמין גדול בחברה ואני ממשיך להאמין בה, ואני חושב שאני היחיד שמאמין בה. אני מחויב לחברה, אני אלחם בשבילה ואני מאמין שאפשר לשפר אותה. זאת ההצעה שלי ואלו הערבויות שלי, ואני משוכנע שהמחיר שלי הוא הגבוה ביותר. זה הזמן להחליט. אף שאני יודע שההצעה שלי היא טובה יותר מבחינה כלכלית. עשיתי טעויות השגתי הישגים, ואפיק לקחים. אכבד כל החלטה שלכם".

הקרב על ישראייר

בינתיים עלו שלוש הצעות לשלב השני של תהליך מכירת ישראייר. המפרק של אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, מבקש להאיץ את המו"מ עם מוטי בן־משה ודור אלון, רמי לוי ושלום חיים, וכן מול אריה פרידנזון ואמנון סלע. בן־משה הציע 100 מיליון שקל, ההצעה הגבוהה ביותר, פרידנזון וסלע הציעו 80 מיליון שקל ואילו לוי וחיים, באמצעות חברת בי.ג'י.איי, הציעו 70 מיליון שקל עבור ישראייר.

שתי חברות התעופה, ארקיע וכנפיים נשארו בחוץ, בעיקר משום שהצעותיהן לא היו כרוכות בהזרמת מזומן בהיקף מהותי. ארקיע הציעה מיזוג עם ישראייר, כשהעדיפות ברמת המניות היא לישראייר, וכנפיים הציעה 60 מיליון שקל מחציתם באג"ח. בן־משה היה אחרון להצטרף למרוץ וכרגע הוא הפייבוריט לנצח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות