אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעשיית הגיימינג וה-Esports פורחת וכולם מנצחים צילום: גלובל X

תעשיית הגיימינג וה-Esports פורחת וכולם מנצחים

סקטור הגיימינג כבר מזמן אינו נחלת הילדים בלבד אלא תופעה עולמית: מייקל ג'ורדן השקיע בפלטפורמה למשחקי ספורט ודיוויד בקהאם הנפיק את חברת ה-Esports שלו בבורסת לונדון; המעבר לצריכת משחקים במובייל ובשירותי הענן מעורר לחיים גם את שוק המיזוגים והרכישות

10.11.2020, 13:22 | לואיס ברוגה
במכתב שפרסם לאחרונה מנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטינגס, לבעלי המניות הוא כתב "אנו מתחרים (ומפסידים) לפורטנייט יותר מאשר ל-HBO" וכך הגדיר במילותיו את המהפכה בתעשיית הגיימינג בשנים האחרונות.

תחום הגיימינג וה- Esports) Electronic Sports) כבר מזמן אינו רק מגרש המשחקים של הילדים ובני הנוער, ובעשור האחרון התפתחה תעשיית משחקי הווידאו והפכה מנישה קטנה למעצמת בידור עולמית.

על פי נתוני המחקר של הבנק העולמי ו-Newzoo כ-47.6% מאוכלוסיית העולם מעל גיל 14 משחקת במשחקי וידאו.

מתוך המשחק GTA 5. הכנסות של יותר מ-6 מיליארד דולר מתוך המשחק GTA 5. הכנסות של יותר מ-6 מיליארד דולר מתוך המשחק GTA 5. הכנסות של יותר מ-6 מיליארד דולר

ב-2019, עוד בטרם מגפת הקורונה, ההכנסות השנתיות מסקטור הגיימינג הסתכמו בכ-150 מיליארד דולר, יותר מההכנסות השנתיות של בתי הקולנוע ברחבי העולם והספורט המקצועי יחד. באותה השנה הכנסות בתי הקולנוע עמדו על 42 מיליארד דולר והכנסות של הספורט המקצועי העולמי עמדו על 52 מיליארד דולר.

הכנסות הסרט הנצפה ביותר באותה השנה, הנוקמים: סוף המשחק, עמדו על כ-2.8 מיליארד דולר, לעומת הכנסות סדרת המשחקים Grand Theft Auto או בקיצור GTA, שעמדו על יותר מ-6 מיליארד דולר ומכרו יותר מ-90 מיליון עותקים מאז 2013.

מגמת הצמיחה בסקטור זה צפויה להימשך בשנים הבאות, כאשר על פי הערכות, ההכנסות צפויות להגיע לכ-196 מיליארד דולר בשנת 2022, מתוכן כ-41% צפויות להגיע ממשחקים שמותאמים למובייל וכ-31% ממשחקים באמצעות קונסולות. 

אולי זו הסיבה שלמרות אור הזרקורים של הוליווד והפופולריות סביב ליגות הספורט, שחקן הכדורסל הטוב בכל הזמנים, מייקל ג'ורדן, רכש ב-2018 מניות בחברת aXiomatic Gaming, החברה האם של Team Liquid, אחת מ-3 חברות ה-eSports הכי גדולות בעולם בשווי 26 מיליון דולר.

אם לא די בכך, בספטמבר 2020, נכנס מייקל ג'ורדן להשקעה בפלטפורמה למשחקי ספורט DraftKings (דראפט קינגס) ומשמש כיועץ ודירקטור. על רקע הודעה זו זינקה מניית החברה.

גם הכדורגלן האנגלי לשעבר, דיוויד בקהאם, הנפיק באוקטובר 2020 את חברת ה-Esports שלו Guild Esports (גילד אי-ספורטס) בבורסה של לונדון. החברה של שחקן מנצ'סטר יונייטד לשעבר מארגנת משחקי גיימינג מקצועיים המשודרים בלייב באונליין לקהל הרחב.

צבא של גיימרים

באמצע שנות התשעים, מספר הגיימרים עמד על כ-100 מיליון איש, וכמעט כולם שיחקו רק בקונסולות ביתיות כמו נינטנדו או פלייסטיישן. מאז, הצמיחה הטכנולוגית הרחיבה את הנגישות למשחקים, בין היתר דרך המחשבים האישיים והמכשירים הניידים ומספר הגיימרים מסתכם היום ביותר מ-2 מיליארד איש.

אבל לא רק קהילת הגיימרים צומחת, גם כמות המשחקים ואף הצפייה במשחקי וידאו גדלה מאוד. הגיימר הממוצע מקדיש 7.7 שעות בשבוע למשחקים, ובני 26 עד 35 בארה"ב מבלים בערך את אותו הזמן בצפייה באחרים משחקים משחקי וידיאו כמו שהם צופים בספורט מסורתי בטלוויזיה. 

לואיס ברוגה  מנכ"ל Global X, צילום: גלובל X לואיס ברוגה מנכ"ל Global X | צילום: גלובל X לואיס ברוגה  מנכ"ל Global X, צילום: גלובל X

בהתחשב בריבוי הסמארטפונים, כ-90% מהגיימרים של ימינו משחקים בטלפונים ניידים . עם זאת, מנקודת מבט של ההכנסות, הכסף הגדול מקורו בגיימרים שמשחקים במחשבים אישיים ובקונסולות.

ברם, דינמיקה זו עשויה להשתנות בעתיד הקרוב כאשר המשחקים במובייל עשויים להאיץ עוד יותר באמצעות התקדמות מחשוב ענן וטכנולוגיות 5G.

מודל ההכנסות השתנה

סיבה נוספת לצמיחה בתחום הגיימינג, היא השינוי במודלים העסקיים של התעשייה והמעבר ממשחקים שקונים פיזית בחנות ל'מסירה דיגיטלית', בדומה להורדת סרט ב- Apple TV.

בשנת 2018, כ-83% מכל משחקי הווידאו נמכרו בצורה דיגיטלית, לעומת 20% בלבד לפני עשור. הדיגיטליזציה גם מסייעת בהפחתת עלויות ההפצה, ומאפשרת מקורות הכנסה מגוונים יותר, כמו הכנסות ממנויים חודשיים, הכנסות ממודעות ורכישות בתוך המשחק.

דוגמא טובה לכך היא פורטנייט, משחק שניתן בהורדה חופשית, אך עדיין סיפק למפתחים 2.4 מיליארד דולר בהכנסות ב- 2018, רק ע"י מכירת תלבושות דיגיטליות לדמויות, נשק ואפילו מהלכי ריקוד.

3 החברות שמובילות את הצמיחה בתחום

תעשיית הגיימינג והEsports שמשגשגת בשנים קיבלה לאחרונה דחיפה נוספת בדמות נגיף הקורונה, שמעורר עניין גובר בפעילויות שיכולות לספק בידור ואינטראקציות חברתיות וירטואליות, כמו משחקי וידאו וספורט, בזמן שהייה ממושכת בבתים.

אבל לא מדובר רק במומנטום שמונע על ידי מגפת הקורונה, המעבר של תעשיית הגיימינג למיינסטרים הייתה בעיצומה עוד לפני הסגרים הרבים שהטילו ממשלות ברחבי העולם, ואנו מאמינים שהיא תמשיך גם לאחר מכן.

חברת Activision Bilzzard, הנסחרת בנאסד"ק ובעלת שווי שוק של למעלה מ-60 מיליארד דולר. מניית החברה (סימול: ATVI) רשמה תשואה של מתחילת השנה 32.63%.

חברת אקטיויז'ן בליזארד מפתחת ומשווקת מגוון משחקי וידאו מהגדולות בעולם. בין משחקי הוידאו שלה נמנים משחקים פופולאריים, כמו Call of Duty ו-World of Warcraft .

החברה נהנתה מהרוח הגבית המתמשכת של מכירת או העברת משחקים באופן דיגיטלי (digital delivery) וכ-80% מהכנסות החברה נבעו מהערוצים הדיגיטליים, גידול מ-30% בלבד לפני 10 שנים.

מגזר משחקי הווידאו על מכשירים ניידים של Activision המשיך לצמוח ומהווה כשליש מסך כל הכנסות החברה.

במבט לעתיד, המכירות לקראת חג המולד 2020 יכולות להעניק לחברה מומנטום נוסף עם השקתן הצפויה של קונסולות משחקים חדשות של סוני ומייקרוסופט.

סין – שוק משחקי הווידאו הגדול בעולם

השנייה היא חברת הויה ((Huya שמפעילה פלטפורמה לסטרימנג לייב עבור גיימרים בסין, עם יותר מ-150 מיליון משתתפים פעילים בחודש ו-800,000 גיימרים פעילים. סין היא אחת משווקי משחקי הווידאו הגדולים בעולם, עם יותר מ-600 מיליון גיימרים.

מניית החברה (סימול: HUYA) שנסחרת בבורסה של ניו יורק רשמה בחצי שנה האחרונה תשואה של 30.80%.

פלטפורמות הסטרימינג הסיניות שונות מהפלטפורמות המקבילות להן בעולם המערבי בכך שעיקר הכנסותיהן נובע מתשלומים של משתמשים לגיימרים, בניגוד לארה"ב, שם פלטפורמות הסטרימינג מפיקות את רוב הכנסותיהן ממנויים ופרסומות.

קונסולת סוויץ קונסולת סוויץ' של נינטנדו. הצלחה גדולה שהזניקה את מניית נינטנדו | צילום: Nintendo קונסולת סוויץ

Huya חותמת חוזים עם גיימרים מקצועיים ולוקחת נתח של 50-70% מתשלומי הצופים, בעוד שהגיימר מקבל את היתרה. גיימרים מובילים בסין עוברים את סף 4 מיליון דולר בתשלומי משתמשים לשנה (כל אחד).

לאחרונה השיקה Huya את האפליקציה שלה, במסגרתה גיימרים חדשים יותר יכולים לשלם לגיימרים מבוססים או ידועים מאוד לשחק עימם. מקצוע חדש זה (להיות גיימר המלווה של גיימרים אחרים) פורח בסין, שכן גיימרים מחפשים דרכים להרחיב את כישורי המשחק שלהם או לשחק לצד גיימרים פופולריים.

לפלטפורמות הסטרימינג הסיניות יש יתרון עסקי נוסף- פלטפורמות סטרימינג אמריקאיות אינן יכולות להיכנס לשוק הסיני בגלל הצנזורה. Huya מתכננת לצמוח בעתיד בשווקים מחוץ לסין כגון הודו, דרום מזרח אסיה וברזיל באמצעות חברת הבת שלה Nimo TV.

היפנית הוותיקה ביותר בתחום הקונסולות

החברה השלישית היא נינטנדו (Nintendo) היפנית שהפכה ממש לשם נרדף היא למשחקי וידאו, החל מה ה-Game Boy ועד ל-Nintendo 64. מניית החברה נסחרת בבורסה של טוקיו לפי שווי שוק של 74 מיליארד דולר ורשמה תשואה של 35.82% מתחילת השנה.

ההשקה האחרונה של קונסולה מבית נינטנדו הייתה ב- 2017 של קונסולת המשחק Switch, שהגדירה מחדש את החומרה והתוכנה של משחקי הווידאו, עם ביצועים מצוינים.

למרות ש- Switchנמצאת בשוק כבר שלוש שנים, רוב המלאי של הקונסולות נמכר ב-2020, במסגרת ההזמנות שבוצעו בתקופת הסגר. למעשה Switch הייתה פלטפורמת החומרה הנמכרת ביותר בארה"ב באפריל, הן במונחים של כמות יחידות והן במונחים דולריים (299 דולר ליחידה) ונינטנדו מתכננת להגביר את ייצורן על מנת לעמוד בביקוש.

בשנה האחרונה נינטנדו ייצרה ומכרה יותר מ-21 מיליון קונסולות והשנה היא מצפה כי הביקוש יעלה בשיעור של 10% שיסתכם בהכנסות (ברוטו) של 6.6 מיליארד דולר.

מי תהיה הנרכשת הבאה?

הרכישה הגדולה האחרונה שבוצעה בסקטור הגיימינג הייתה ב- 2015, כאשר Activision Bilzzard רכשה את חברת King, מפתחת המשחק הפופולרי Candy Crush, בסכום המתקרב ל-6 מיליארד דולר.

השנה שוק המיזוגים והרכישות בסקטור הגיימינג שוב התעורר לחיים. ביוני 2020 חברת Zynga, בעלת שווי שוק של כ-10 מיליארד דולר, רכשה את חברת Peak Games, בסכום של כ-1.8 מיליארד דולר. מיקרוסופט ביצעה בספטמבר 2020 את הרכישה היקרה ביותר שלה בעולם הגיימינג, בהיקף של 7.5 מיליארד דולר, כאשר החליטה לרכוש את חברת Bethesda Studios, מפתחת ומשווקת של משחקי וידאו, כמו Fallout ו-Doom.

מתוך המשחק FIFA. החברה המפתחת EA יושבת על ערימת מזומנים של 4.5 מיליארד דולר, צילום: מתוך אתר FIFA מתוך המשחק FIFA. החברה המפתחת EA יושבת על ערימת מזומנים של 4.5 מיליארד דולר | צילום: מתוך אתר FIFA מתוך המשחק FIFA. החברה המפתחת EA יושבת על ערימת מזומנים של 4.5 מיליארד דולר, צילום: מתוך אתר FIFA

המועמדות הטבעיות לבצע רכישות גדולות של מעל מיליארד דולר, הן 3 יצרניות המשחקים הגדולות: Activision Bilzzard (שווי שוק של 60 מיליארד דורל), חברת Electronic Arts, EA (שווי שוק של כ-34 מיליארד דולר) וחברת Take Two Interactive (שווי שוק של כ-22 מיליארד דולר).

חברת EA, המפתחת של משחק הכדורגל המוכר FIFA, הינה בעלת הסיכויים לבצע רכישה בשל קופת מזומנים של 4.5 מיליארד דולר.

הרכישות האחרונות בסקטור הגיימיניג התמקדו בתחום המובייל, תחום שחברת EA יחסית חלשה בו, לכן, סביר להניח שהיא תחפש חברות לרכישה, שיש להן יתרון במגזר המובייל. ברבעון האחרון ההכנסות ממגזר המובייל של EA הסתכמו ב-226 מיליון דולר, לעומת מגזר הקונסולות שייצר 824 מיליון דולר. הנהלת EA ציינה לפני מספר חודשים שלגודל (Scale) יש חשיבות אדירה בעסקי הגיימינג, ושהנהלת החברה מנסה לשמור על קשר קרוב עם כל החברות בסקטור, דבר שאולי יעזור להם בעתיד לבצע עסקאות רכישה.

מייקל ג מייקל ג'ורדן. גם הוא בפנים | צילום: איי פי מייקל ג

גם הנהלת Activision Bilzzard הצהירה שהיא מחפשת אחר עסקאות לרכישה של חברות אשר בבעלותן משחקים ייחודיים או טכנולוגיה חדשה. בהתחשב בגודלה של החברה ובכך שהיא ביצעה את הרכישה האחרונה הגדולה ביותר לפני מיקרוסופט, סביר להניח שהחברה מחפשת רכישה גדולה יחסית.

גם ענקיות הטכנולוגיה לוטשות עיניים

לצד שלושת הרוכשות הטבעיות בסקטור, מצטרפות ענקיות הטכנולוגיה, בעלות המזומנים להשקעות, אשר מעוניינות להגדיל את הנתח שלהן בעולם הגיימינג הצומח.

חברת אמזון הודיע באירוע החומרה השנתי שלה, כי תשיק שירות גיימינג חדש מבוסס ענן, בשם לונה (Luna). עד כה, הצעד המרכזי של אמזון בסקטור הגיימינג היה ב-2014, שרכשה את Twitch ב-970 מיליון דולר. כיום, twitch הינה הפלטפורמה הדומיננטית בתחום של שידורים חיים של משחקי וידאו וספורט.

כמו כן, השנה סוני ומיקורוספט השיקו 2 קונסולות חדשות, סוני את פליסטיישן 5, שבע שנים לאחר השקת פליסטיישן 4, ומיקרוסופט השיקה את Xbox X (בגרסה היקרה) ואת Xbox S, (בגרסה הזולה) שיתרום להאצת הצמיחה בסקטור.

לאור כל זאת אנחנו צופים המשך צמיחה בסקטור הגיימינג.

דיסקליימר: לואיס ברוגה הוא מנכ"ל תעודות הסל Global X. אין לראות באמור ייעוץ השקעות מוחלט והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. הצהרות מסוג זה כפופות למספר הנחות, סיכונים, אי וודאות, שרבות מהן אינן בשליטת Global X.

 

תגיות