אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדד אמון הצרכנים: אופטימיות יחסית וזהירה עם היציאה ההדרגתית מהסגר השני צילום: איי אף פי

מדד אמון הצרכנים: אופטימיות יחסית וזהירה עם היציאה ההדרגתית מהסגר השני

לפי נתוני הלמ"ס, סיום הסגר השני והחזרה ההדרגתית של המשק לפעילות שיקמו מעט את אמון הצרכנים, שעמד במחצית השנייה של אוקטובר על 26%- - עלייה של 6% לעומת המחצית הראשונה של החודש. עם זאת, ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 24 מדינות OECD נבחרות במדד אמון הצרכנים בחודש שעבר

10.11.2020, 13:00 | דורון ברויטמן

סיום משבר הקורונה עדיין רחוק, אך אמון הצרכנים מתחיל להשתקם עם היציאה ההדרגתית מהסגר השני. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ג'), מדד אמון הצרכנים במחצית השנייה של חודש אוקטובר עומד על 26%-, לאחר שבמחצית הראשונה של אוקטובר הוא עמד על 32%-. בסך הכל, מדד אמון הצרכנים לחודש אוקטובר עומד על 28%-, ירידה של 3% לעומת החודש הקודם.

קראו עוד בכלכליסט

חנות סגורה בת"א, צילום: אוראל כהן חנות סגורה בת"א | צילום: אוראל כהן חנות סגורה בת"א, צילום: אוראל כהן

מאז תחילת המשבר בישראל במהלך חודש מרץ, נרשמה ירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. כך, עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק במרץ, ירד המדד מ-6%- בפברואר ל-22%-, ובחודש אפריל עם החלת הסגר הכללי הראשון ירד המדד ל-31%-. בחודשים מאי-אוגוסט ניכר שיפור בערך המדד, אולם הסגר השני במהלך תקופת חגי תשרי הוביל לירידה נוספת.

מדד אמון הצרכנים מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים האחרונים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים וכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.

כך, בשניים מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד חלה החמרה בחודש אוקטובר לעומת ספטמבר. המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה ירד מ-36%- בספטמבר ל-45%-, והמאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, ירד מ-25%- בספטמבר ל-30%-. מאזן זה נמצא במגמת ירידה מאז חודש מרץ 2020, אז עמד על 7%-. בשני המאזנים הנוספים שמרכיבים את המדד לא חל שינוי משמעותי.

בקרב המועסקים עומד ערך המדד על 26%-, בדומה לספטמבר. לעומת זאת, בקרב אלה שאינם מועסקים ניכרת ירידה לעומת החודש הקודם לאחר שהמדד ירד מ25%- בספטמבר ל31%- באוקטובר. כמו כן, בקרב האוכלוסייה הערבית עומד ערך המדד על 31%-, בדומה לספטמבר. לעומת זאת בקרב האוכלוסייה היהודית נרשמה ירידה לעומת החודש הקודם, לאחר שמהדד ירד מ-23%- בספטמבר ל-27%- באוקטובר.

למרות השינוי הקל שחל בשבועיים האחרונים של חודש אוקטובר, מצבה של ישראל בכל הקשור לאמון הצרכנים עדיין גרוע מאוד ביחס למדינות אחרות. על פי הלמ"ס, ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 24 מדינות OECD נבחרות במדד אמון הצרכנים בחודש אוקטובר. מתחתיה ניתן למצוא את סלובניה ויוון, ומעליה ניתן למצוא מדינות כגון איטליה ובריטניה, בהן הקורונה התפרצה בצורה חריפה יותר. ראוי לציין כי מדד אמון הצרכנים ברוב המדינות הנבחנות, פרט לשלוש, עדיין שלילי, דבר המצביע על חוסר אמון בכלכלה המקומית.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות