אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בניגוד לדו"ח מבקר המדינה: גנץ מקדם רכישת V-22 לחיל האוויר על חשבון מחליף ליסעור צילום: Boeing

בלעדי לכלכליסט

בניגוד לדו"ח מבקר המדינה: גנץ מקדם רכישת V-22 לחיל האוויר על חשבון מחליף ליסעור

במקום לרכוש שתי טייסות של סופר סטאליון או צ'ינוק ב-2.5 מיליארד דולר, חיל האוויר ירכוש רק אחת, לצד טייסת של המטוס-מסוק המהיר אך היקר והמוגבל בכושר הנשיאה. מבקר המדינה קבע לפני שנתיים בדו"ח על מצבם החמור של מסוקי היסעור, כי V-22 אינו מהווה תחליף למסוק כבד חדש

10.11.2020, 13:53 | אודי עציון

משרד הביטחון מתכוון לממן את רכש המטוס-מסוק V-22 אוספרי באמצעות קיצוץ במספר המסוקים הכבדים החדשים שירכוש; זאת למרות שדו"ח של אגף תכנון בצה"ל קבע עוד ב-2016 כי הכלי לא יכול להוות תחליף למסוק כבד חדש.

את רכישת ה-V-22 מקדם שר הביטחון בני גנץ, שרצה בו עוד כאשר כיהן כרמטכ"ל. ארה"ב אישרה אז מכירת 6 אוספרים לישראל, אולם העסקה בוטלה בשלבים מתקדמים ב-2014 בידי שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון, כדי לנצל את התקציב למטרות דחופות יותר. לאחר שמונה גנץ לתפקידו, הוא הורה להחזיר את האוספרי לרשימת הרכש.

קראו עוד בכלכליסט

מטוס-מסוק V-22, צילום: Boeing מטוס-מסוק V-22 | צילום: Boeing מטוס-מסוק V-22, צילום: Boeing

חיל האוויר אמור לבחור עד סוף החודש את זהות המסוק שיחליף את היסעורים בני ה-50: הדור הבא שלו, ה-CH53K סופר סטאליון מתוצרת סיקורסקי, או הגרסה החדשה של מסוק ה"צ'ינוק" הוותיק מתוצרת בואינג, ה-CH47F. שני המסוקים נבחנו בידי חיל האוויר בארה"ב, וצוות הניסוי קבע כי שניהם עומדים בדרישות.

הסופר סטאליון הוא מסוק חדש ומהיר יותר, עם כושר נשיאה עדיף, אבל עם מחיר של כ-100 מיליון דולר כולל מערכות ישראליות, הוא יקר משמעותית מהצ'ינוק שיוצר לראשונה לפני 50 שנה, ויעלה באותה תצורה כ-65 מיליון דולר. לפי דו"ח של הקונגרס שעת טיסה של סופר סטאליון עולה כ-40 אלף דולר, לעומת 10 אלף דולר של הצ'ינוק. בסיקורסקי טוענים כי מדובר בנתונים ראשוניים, וכי ביחד עם אימונים משמעותיים יותר בסימולטורים במקום באוויר, הפער המעשי בין שני המסוקים יהיה קטן בהרבה.

ה-V-22 הייחודי, שממריא כמסוק וטס כמטוס, מהיר עוד יותר מהסופר סטאליון, אבל נושא רק 24 חיילים, פחות ממחצית משני האחרים, ויכול לקלוט רק כלי רכב קטנים וצרים, ולא את הג'יפים וכלים נוספים שהמסוקים הכבדים נושאים. מחירו ועלויות האחזקה שלו דומים לאלה של הסופר סטאליון. מדובר בכלי טיס שבגלל מחירו וביצועיו נרכש עד עכשיו רק בידי ארה"ב ויפן.

לפני שנתיים קבע דו"ח חמור של מבקר המדינה כי מצבו של מערך היסעור קשה, כי המסוק סובל מבעיות עייפות החומר ואיתור חלפים, אינו נותן מענה לצורך המבצעי של צה"ל ויש לקדם את החלפתו.

מבקר המדינה ציטט גם דו"ח של אגף התכנון בצה"ל שדן ברכש של ה-V-22 במקביל, וקבע כי הוא אינו יכול להוות חלופה למסוק כבד חדש. בגרסה הלא מסווגת של הדו"ח כתב המבקר כי במהלך שנת 2016 ביצעו חיל האוויר ואגף התכנון, כחלק מדיוני "צה"ל 2030", עבודת מטה שבחנה חלופות למסוקי היסעור. בסיכומה של העבודה הופץ מסמך "חלופות לתובלה אווירית", שבו נקבע כי לצורך משימה מסוימת "ניתן להחליפו רק בפלטפורמה בעלת קיבולת הטסה זהה לפחות. נדרש להתניע תהליך החלפת יסעור בפלטפורמה חדשה".

עוד נקבע במסמך החלופות כי מטוסי V-22 מהווים פלטפורמה ייחודית, אולם הם יכולים להוות רק חלופה למסוקי הבלק הוק הקטנים יותר - ולא ליסעור, בהיבט של קיבולת ההטסה. אולם, כעת זה בדיוק מה שיקרה. במקור הקצה משרד הביטחון כ-2.5 מיליארד דולר לרכישת כ-24 מסוקי תובלה כבדים חדשים, בשתי טייסות. הצורך לשלב בעסקה גם את ה-V-22 והיעדר היכולת להגדיל את התקציב בשל הצורך לרכוש גם מטוסי תדלוק ושתי טייסות קרב חדשות, מדגם F-15IA ו-F-35, הובילו לכך שכעת מתכנן חיל האוויר לרכוש טייסת אחת של V-22 שתגדל בעתיד מ-6 ל-12 כלים, וטייסת נוספת של 18 מסוקים כבדים. כל V-22 שירכוש החיל כעת יירד ממצבת המסוקים הכבדים.

החודש, לאחר קבלת נתוני עלויות הרכש והאחזקה הסופיים של שני המסוקים, יחליט מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין על איזה מהם ימליץ לרמטכ"ל. מאחר ושניהם עומדים בדרישות, ומשום שלחיל האוויר צרכים תקציביים גדולים גם בתחומים אחרים, תהיה למרכיב הכלכלי חשיבות גדולה בהחלטה.

המסוקים ישמשו כמעט אך ורק למשימות זרוע היבשה בצה"ל, ובהמלצתו יצטרך נורקין לבטא את עמדתם. בעבר אמר מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, כי הזרוע מעדיפה את הצ'ינוק, כדי לרכוש יותר מסוקים באותו תקציב. גם רכישת ה-V-22 עשויה להפחית מסיכויי הסופר סטאליון, שכן ה-V-22 מהיר ממנו, ומבטל את יתרונו בתחום על פני הצ'ינוק.

תא"ל (מיל') אסף אגמון, לשעבר טייס תובלה, מפקד בסיסים והיחידה לשיתוף פעולה בין חיל האוויר לזרוע היבשה, אומר כי "ברכישה של V-22 על חשבון מסוקים כבדים חיל האוויר פוגע ביכולות שלו להטיס מאסות של כוחות קרקע, וייאלץ להשקיע תקציבים רבים בהקמת תשתיות ומערך אחזקה לשתי פלטפורמות אוויריות חדשות במקום לאחת. V-22 אינו תחליף לסופר סטאליון או לצי'נוק, היתרונות שלו הם במבצעים מיוחדים ובמשימות חילוץ טייס שנטש, שבהן יש צורך להגיע אליו כמה שיותר מהר. אפשר לרכוש אותו בנוסף למסוקים כבדים, אבל לא במקומם. במגבלות התקציב העדיפות צריכה להיות למסוקים כבדים, היסעורים כבר היו צריכים להיות מוחלפים בגלל גילם, אם לא היו נזקקים להם כל-כך הם כבר היו מקורקעים".

מנגד אומר טייס יסעור ותיק, שכיהן בתפקידים בכירים בחיל האוויר, כי "הצרכים של חיל האוויר ושל זרוע היבשה משתנים. החיל יוכל להסתדר עם פחות מסוקים כבדים, וירוויח בתמורה כלי מהיר ומתקדם יותר. ה-V-22 אינו מיועד להטסת מאסות של לוחמים, אבל היכולת שלו להגיע מהר יותר ליעד היא קריטית במקרים רבים, בעיקר בטיסות לטווחים ארוכים. כבר ראיתי מקבלי החלטות שנמנעים מלאשר מבצעים שחייבו שהות ארוכה בשמי מדינת אויב בגלל הסיכון הגבוה. V-22 ישהה מעבר לגבול הרבה פחות זמן, יוריד את רמת הסיכון ויאפשר לבצע יותר גיחות בטווחים ארוכים".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות