אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ותודה לרשות המסים: היבוא המקביל של רכבים מארה"ב יצומצם משמעותית צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

ותודה לרשות המסים: היבוא המקביל של רכבים מארה"ב יצומצם משמעותית

רשות המסים דורשת מיבואנים מקבילים מסמכים שאינם יכולים להשיג. אלא שליבואנים מקבלים אין יכולת לקבל את המסמכים האלה בארה"ב, מקסיקו וקנדה, אם רכשו את הרכב מ"דילר" ולא מהיצרן

11.11.2020, 15:15 | תומר הדר

רשות המסים יוצאת במהלך שצפוי לצמצם משמעותית את היקף היבוא המקביל של רכבים לישראל, כך נודע לכלכליסט.

קראו עוד בכלכליסט

לפני מספר ימים שלחה רשות המסים למספר גדול של עוסקים ביבוא המקביל והיבוא הישיר דרישה לבצע תהליכי אימות בתעודות מקור. תעודות מקור מונפקות לסחורות שיובאות לישראל ומשמשות את מדינת ישראל לקביעת הטבות במסגרת תשלומי מכס על בסיס הסכמי סחר חופשי. כיום מדינות מסוימות, כמו ארה"ב, חתומות על הסכמי סחר חופשי עם ישראל. במסגרת זו ישנם מוצרים שמיובאים מארה"ב ופטורים ממכס בשיעור של 7%. בכל הקשור ביבשת אמריקה, הפטור ממכס במסגרת הסכמי סחר, ניתן למכוניות שיוצרו במקסיקו, ארה"ב וקנדה – ונשלחו מנמל אשר נמצא באותה מדינה.

בישראל יש כיום 3 סוגים של יבואני רכב: יבוא ישיר - יבואן אשר רוכש את המכונית מיצרן הרכב, יבוא עקיף - יבואן שרוכש את הרכב מ"דילר", ובנוסף פועלים בישראל גם יבואני רכב זעירים, שמייבאים עד 20 מכוניות בשנה.

במהלך 2020 עלה משמעותית היקף היבוא המקביל לישראל. משרד התחבורה אינו מפרסם נתונים על כך, אך לפי הערכות מדובר ביבוא של כמה אלפי מכוניות - 30%-40% מהן הגיעו מארה"ב.

פורד ברונקו פורד ברונקו פורד ברונקו

הבדל בין יבואני הרכב הוותיקים למקבילים

כדי לקבל את הפטור מהמכס חובה על היבואן להוכיח כי הרכב מיוצר למשל בארה"ב. כלומר, גם כאשר מדובר במכונית מתוצרת יצרנית יפנית אשר מיוצרת על קרקע אמריקאית יש להוכיח במסמך מפורט כי מעל 60% מהרכב יוצר בארה"ב וכן להוכיח כי 25% מעבודת ההרכבה בוצעה על קרקע אמריקאית. כלל זה תקף גם לגבי רכבים שמיוצרים בקנדה ומיובאים מקנדה או רכבים שמיוצרים במכסיקו ומיובאים משם.

אלא, שיש הבדל בין יבואני הרכב הוותיקים ליבואני הרכב המקבילים: יבואן רכב ישיר יכול לפנות אל יצרן הרכב ולקבל את המסמכים הנדרשים. לעומת זאת, חוק רישוי רכב, החוק שמסדיר את פעולת ענף הרכב בישראל קובע כי יבואן עקיף לא חייב לרכוש את הרכב ישירות מ"דילר" של יצרן הרכב – כך שהוא יכול גם לרכוש את הרכב ממי שרכש את הרכב מה"דילר".

 

המשמעות במקרה כזה היא שבכל מקרה יבואן הרכב העקיף לא יכול לקבל את המסמכים שמאפשרים לו לקבל את הפטור ממכס שמקבל יבואן הרכב הוותיק. יתרה מזאת, לפי לשון המסמך שנשלח מרשות המסים, יבואן רכב שלא יספק את המסמכים האמורים יצטרך לשלם רטרואקטיבית את הפרשי המכס. מהלך זה עשוי להפוך את היבוא המקביל למשל מארה"ב ללא משתלם בפועל.

כפי שנחשף בכלכליסט, בשבוע שעבר הודיעה רשות המסים לכל יבואני הרכב בישראל כי מפברואר 2021 יידרשו היבואנים להציג מסמכי COC שתקפים דווקא לגבי המכוניות שמיובאות מאירופה ומפרטים את כל האביזרים המותקנים ברכב ואת עמידתו בתקינה. גם במקרה זה מדובר במהלך שעלול לפגוע בהיקף היבוא.

מרשות המסים נמסר: "המכתבים לא נשלחו באופן גורף, אלא למספר יבואנים שנדרש אצלם בירור".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות