אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"סגרי הקורונה יעלו לתלמידי ישראל ב־3% מהשכר לכל חייהם" צילום: דנה קופל

"סגרי הקורונה יעלו לתלמידי ישראל ב־3% מהשכר לכל חייהם"

אנדריאס שלייכר, ראש מחלקת החינוך ב־OECD, אמד בפני ראשי הקבינט הציבורי לחינוך את הנזק לתלמידים - והתחזית קודרת

12.11.2020, 08:38 | שחר אילן

כל תלמיד ישראלי צפו להפסיד כ־3% משכרו בימי חייו בשל אובדן הלימודים שלו בתקופת הקורונה - כך צפה ראש מחלקת החינוך של ה־OECD, אנדריאס שלייכר, בשיחה שערך לפני שבוע עם ראשי הקבינט הציבורי לחינוך. שלייכר התבסס על מחקר שפרסם ה־OECD, בו צוין כי במדינות רבות, כל שנת לימודים מוסיפה כ־10% לשכר. לכן אובדן הלימודים עד כה, יביא לנזק של 2.5%–4% מהשכר העתידי של התלמידים במדינות שונות.

קראו עוד בכלכליסט

אנדריאס שלייכר. "הנזק לכלכלה מסגירת בתי הספר גדול מהנזק מפתיחתם מחדש", צילום: דנה קופל אנדריאס שלייכר. "הנזק לכלכלה מסגירת בתי הספר גדול מהנזק מפתיחתם מחדש" | צילום: דנה קופל אנדריאס שלייכר. "הנזק לכלכלה מסגירת בתי הספר גדול מהנזק מפתיחתם מחדש", צילום: דנה קופל

שלייכר נחשב לאיש החינוך הבכיר בעולם. בתור מי שאחראי למבחני ההערכה הבינלאומיים, דוגמת PISA, במידה רבה הוא זה שקובע את התקן של מה שנחשב רצוי בחינוך. לדבריו, "בשלב הראשון של המשבר, 1.5 מיליארד תלמידים היו בסגר. למידה מרחוק פיצתה על חלק מהנזק, אבל לא היתה מספיק טובה וביחוד לא פיצתה על התפקודים החברתיים של מערכת החינוך. לכן אנחנו יכולים לצפות לנזקים משמעותיים".

שלייכר הוסיף כי "רוב המדינות למדו שהנזקים לכלכלה מסגירת בתי הספר גדולים מהנזקים מפתיחתם מחדש. למדנו מאוחר מאוד שלבתי הספר תפקיד צנוע בהפצת המגיפה". זו הסיבה לדבריו שרוב המדינות שהחליטו על סגר שני, לא כללו בו את מערכת החינוך, אלא "למדו ליצור דו־קיום של בתי הספר והווירוס", תוך מגבלות שונות כמו ריחוק חברתי, חבישת מסכות, סגירת אזורים משותפים בבתי הספר ולמידה בקבוצות קטנות.

שלייכר גילה שישראל ממוקמת במקום רע במיוחד, 62 מתוך כ־80 מדינות ביכולת של המורים להשתמש בטכנולוגיה לצורך הלמידה מרחוק, למרות שהיא ממוקמת גבוה יחסית בעולם בכמות התלמידים שיש להם גישה למחשב. הוא התבסס על סקר שערך ה־OECD במרץ האחרון בקרב מנהלי בתי ספר. רק 56% ענו שלמורים בישראל יש הכישורים הטכניים והפדגוגיים להוראה מרחוק לעומת, ממוצע OECD של 65%. "תשתית זה משהו שאפשר לתקן בקלות יחסית", אמר שלייכר, "אבל כישורי מורים דורשים הרבה יותר עבודה".

לדברי יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, פרופ' חגי לוין, "כאפידימיולוג אני טוען שאי אפשר להחזיק את מערכת החינוך סגורה. אני מתבייש במשרד החינוך שלא התכונן ולא מצא פתרונות לכל ילדי ישראל. הילדים שלנו הופכים ל־zoomבים, והפערים בין האוכלוסיות גדלים". עוד אמר לוין בישיבה של ועדת החינוך של הכנסת כי "אני לא מבין איך לא פותחים את תנועות הנוער לפעילות בחוץ - זה רק יצמצם את ההדבקה". לדבריו, בריאות הציבור היא לא רק רפואה אלא גם מניעת אלימות, התמכרות, סמים ועישון ומתן בריאות לאוכלוסייה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות