אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החיסול האיראני: יצרנית הרכב מטהרן שמאיימת "לנקום" ברנו צילום: יצרן

החיסול האיראני: יצרנית הרכב מטהרן שמאיימת "לנקום" ברנו

SAIPA, יצרנית הרכב השנייה בגודלה באיראן נערכת להצגת "מכונית עם איראנית" חדשה שתהיה העתק הדור הישן של דאצ'יה לוגאן מקבוצת רנו. מנכ"ל יצרנית הרכב: הלוגאן שייוצר באיראן יהיה יותר איכותי מהרכבים שיוצרו בתקופת רנו

15.11.2020, 13:21 | תומר הדר

SAIPA, יצרנית הרכב השנייה בגודלה באיראן נערכת להצגת "מכונית עם איראנית" חדשה שתהיה למעשה העתקה של דור ישן של דאצ'יה לוגאן. כך מדווחת היצרנית. בראיון שהעניק ג'וואד סולימני, מנכ"ל SAIPA לאמצעי תקשורת איראנים ציין סולימני כי SAIPA תחל בייצור של הלוגאן בעוד מספר חודשים. יש להדגיש כי הלוגאן שייוצר בטהראן יהיה גרסה "מקומית" של הדור הקודם של הלוגאן ולא של הדור הנוכחי, כלומר רכב פשוט למדי אשר יועד בישראל להתחרות בפלחי השוק היותר זולים. לדברי סולימני, הלוגאן שייוצר באיראן לא ישא את שמה של רנו (דאצ'יה שייכת לרנו, והמכוניות שלה ממותגות במקומות מסוימים בעולם תחת רנו - ת"ה) ויהיה, "יותר איכותי מהרכבים שיוצרו בתקופת רנו".

הציניות המובהקת של סולימני כלפי רנו אינה מפתיעה. בדומה למתחרה מבית פיג'ו, גם רנו חששה מפני סנקציות שיוטלו עליה במערב וחדלה לפני כשנתיים לייצר מכוניות באיראן. ועם זאת, SAIPA נותרה עם פסי הייצור אשר מסוגלים להרכיב את הדאצ'יה המיושנת עבור השוק המקומי תוך הסתמכות, לטענת סולימאני, על יצור של כ-85% מן הרכב באמצעות ספקים מקומיים.

דאצ דאצ'יה לוגאן | צילום: יצרן דאצ

יש לציין כי איראן, על 83 מיליון תושביה, נחשבת לאחת מיצרניות הרכב הבולטות בעולם הערבי לצד מצרים. בשנת 2018 יוצרו באיראן לא פחות מ- 1.3 מיליון מכוניות, זאת עד שיצרני הרכב המערביים כדוגמת רנו ופיג'ו נכנעו לסנקציות וחדלו לייצר מכוניות באיראן. בפועל, יצור מכוניות אחראי לכ-10% מן התל"ג האיראני וכארבעה אחוזים מתושבי איראן מועסקים על ידי תעשיית הרכב המקומית. בדומה לתורכיה וגם למצרים, איראן העניקה בשנות השישים ליצרני הרכב המערביים סובסידיות נדיבות כדי שייצרו מכוניות עבור השוק המקומי, אלא שתורכיה הפכה למרכז יצור עבור טויוטה, פורד והונדה למטרת יצוא בגלל מיקומה הנוח.

במצרים מיוצרות מכוניות מתוצרת יצרנים מערביים כדוגמת ג'יפ עבור השוק המקומי ואילו באיראן גרמו היחסים המתוחים עם המערב לשלל שינויים בהרכב התוצרת אשר הסתיימו בדרך כלל במיתוג מחדש של התוצרת האיראנית, שהיתה בדרך כלל מורכבת מדגמים שסר חינם במערב. כך, אחד הדגמים הפופולאריים ביותר באיראן בשנות השבעים היה ה"פייקאן" (חץ) של איראן חודרו, מכונית שבפועל היתה גרסה משונמכת של מכונית הילמן בריטית. הפייקאן יוצרה בשינויים קלים עד 2005.

תגיות