אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרובים להכרעה: אלתא תעבור לפאתי אשדוד צילום: צפריר אביוב

בלעדי לכלכליסט

קרובים להכרעה: אלתא תעבור לפאתי אשדוד

החלופה המועדפת על המדינה היא מצפון לנמל אשדוד, בשעה שהמיקום המועדף על אלתא הוא שמורת ניצנים. לפי הערכות, בשטח שיתפנה ייבנו 27–45 אלף דירות

25.11.2020, 08:04 | דותן לוי

מפעל אלתא באשדוד ורשות מקרקעי ישראל (רמ”י) מתלבטים בין שתי אלטרנטיבות עיקריות להעתקת מקום המפעל, לצפון העיר או לדרומה, כך נודע ל”כלכליסט”. על פינוי המפעל ממקומו הנוכחי החליטו הצדדים לפני כשנה, ובכל מקרה הקמפוס החדש יוקם באשדוד, שבה מתגוררים מרבית העובדים. אלתא היא חברה־בת של התעשייה האווירית, המתמחה בבניית מכ”מים ועוסקת בעיקר בתכנון וייצור מוצרי אלקטרוניקה המשמשים למודיעין, בקרת נשק וגילוי ואיכון מטרות.

קראו עוד בכלכליסט

את המהלך להעתקת אלתא מובילים יואב תורג'מן, מנכ”ל אלתא; ינקי קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, אשר מועמד לראשות רמ"י; ועדיאל שמרון, מנכ"ל רמ"י הפורש. בחודש מאי נבחרה חברת אמן לבצע סקר מקיף של צורכי המפעל ולאפיין את תנאי המקום החדש, כולל עלות המעבר. דו”ח החברה יהיה מוכן בתחילת 2021. במקביל מונה צוות מקצועי באלתא כדי לבחון את התאמת האתרים החלופיים לצרכים הייחודיים של החברה.

רדאר כיפת ברזל באלתא. היקף הבנייה בשטח שיפונה גבוה מההערכות הראשוניות, צילום: צפריר אביוב רדאר כיפת ברזל באלתא. היקף הבנייה בשטח שיפונה גבוה מההערכות הראשוניות | צילום: צפריר אביוב רדאר כיפת ברזל באלתא. היקף הבנייה בשטח שיפונה גבוה מההערכות הראשוניות, צילום: צפריר אביוב

אחת החלופות ממוקמת מצפון לנמל אשדוד ובסמוך לבסיס פלמחים ולשטחי המועצה האזורית חבל יבנה. זו האלטרנטיבה המועדפת על רמ"י, אך בשלב זה קבע הצוות המקצועי כי הבעיה המרכזית היא סמיכות לאזור הבטיחות של היחידה לניסוי טילים בבסיס פלמחים. כמו כן קיים חשש כי המעבר יפגע בפעילות העסקית של אלתא, והקרבה למאגרי הדלק והגז ותנאי שטח בעייתיים מקשים מאוד על קווי ראייה ומציאת מטרות מזדמנות שהכרחיים לפעילות אלתא.

חלופה נוספת שנבחנת היא בדרום העיר, על שטח של כ־200 דונם, מתוכם כ־135 דונם הם בשטח שמורת ניצנים. חלופה זו מועדפת על אלתא ופחות על רמ”י. בוועדה המקצועית נטען כי השטח הכלול בתחומי אשדוד אינו מספיק, וכי דרכי הגישה אליו הן בעייתיות. לפי אחד הגורמים המעורבים במהלך, כל צד מושך לכיוון אחר משיקוליו, אך למרות חילוקי הדעות לא מדובר במאבקי כוחות שעלולים לטרפד את היוזמה.

המהלך של העתקת מפעל אלתא באשדוד נחשף לראשונה ב"כלכליסט" במאי 2018, ובדצמבר 2019 נחתם הסכם עקרונות בין רמ"י והתעשיה האווירית. בהסכם נקבע כי המדינה תבחן את עלויות ההעתקה, את שווי הקרקע המתפנה ומאפייניה, וכן תישא במימון ההעתקה והשלכותיה על אלתא ופעילותה. אלתא מצדה דרשה שתהליך ההעתקה לא יפגע במצבה הכלכלי ובהתחייבויותיה.

מתחם אלתא, בדרום־מזרח אשדוד, משתרע על 195 דונם. בשל אופי פעילותו ישנה השפעה על שטחים פתוחים של כ־6,000 דונם מחוץ לתחומי החברה, חלקם אסורים בבנייה וחלקם מוגבלים בבנייה. ההערכות הן כי עם העתקת המפעל למיקום אחר יתפנו כ־9,000 דונם, מתוכם יתאפשר לנצל לבנייה שטח של כ־5,700 דונם, מהם כ־3,850 דונם בתחום השיפוט של אשדוד. יתר השטח הוא בגבולות חבל יבנה.

אחד התנאים המשמעותיים ביותר למימון עלות ההעתקה הוא היקף זכויות הבנייה שיתקבלו בשטח המתפנה. ההערכות הן כי יהיה צורך להפקיע כ־60% מהשטח לטובת מבני ציבור, שטחים מסחריים, דרכים ושטחים פתוחים, כך שלאחר ההפקעה ייוותרו כ־2,280 דונם לבנייה למגורים, מתוכם כ־1,540 דונם בגבולות אשדוד והיתר בחבל יבנה.

לגבי השטח שיהיה זמין לבנייה נבדקו כמה אפשרויות. בשלב זה הטווח שנבחן לבנייה נע בין 27 ל־45 אלף דירות בגבולות אשדוד וחבל יבנה, גבוה משמעותית מההערכות הראשוניות שדיברו על בנייה של עד 27 אלף דירות. במקביל, ההערכות לעלות הבנייה הכוללת של קמפוס אלתא החדש נעות בין 1.8 מיליארד שקל עד כ־3.3 מיליארד שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות