אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התקשורת שוב שוקל: ברירת המחדל - חשבוניות דיגיטליות צילום: אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

משרד התקשורת שוב שוקל: ברירת המחדל - חשבוניות דיגיטליות

המשרד שוקל לאפשר לחברות לבחור את ברירת המחדל לשליחת חשבוניות: בדואר או בדיגיטל. הצרכן יוכל לבחור להמשיך לקבל חשבונית בדואר; כמו בשימוע הראשון, המהלך לא מציג מנגנונים מספקים שימנעו פגיעה באזרחים ותיקים ובחרדים

25.11.2020, 16:51 | אביאור אבו

משרד התקשורת מחיה היום (ד') יוזמה שיצרה סערה כשנשקלה לראשונה במרץ: ברירת המחדל לקבלת חשבוניות תהיה באמצעים דיגיטליים, במקום בדואר.

כיום, חברות התקשורת נדרשות לשלוח למנוי בדואר את החשבונות החודשיים, אלא אם המנוי נתן את הסכמתו למשלוח החשבון בדרך אחרת: מסרון או דוא"ל. משרד התקשורת שוקל לתת לחברות את האפשרות לקבוע בעצמן את ברירת המחדל לקבלת חשבונות עבור מנויים פרטיים, אלא אם בחרו בדרך אחרת לקבל את החשבון. כלומר, השינוי ישמור על בחירות קיימות של מנויים שיזמו בעבר פנייה לחברה, והשינוי יתבצע רק לגבי המנויים שלא ביצעו בחירה בעבר. הצרכן יוכל לבחור להמשיך לקבל חשבונית בדואר רגיל ככל שהדבר מועדף עליו.

קראו עוד בכלכליסט

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת, צילום: אלכס קולומויסקי לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת | צילום: אלכס קולומויסקי לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת, צילום: אלכס קולומויסקי

בשימוע שיצא היום לחברות מטעם מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן-חורין, מפרט המשרד את הסיבות למהלך: "נוכח המגמה הירוקה העולמית המעודדת שמירה על איכות הסביבה באמצעות הפחתת השימוש בנייר; בשל השימוש הגובר באמצעים טכנולוגיים לצורך קבלת חשבונות; על מנת לקדם את הנגשת המידע לצרכן; ומתוך רצון להפחית ברגולציה עודפת". עוד מציין המשרד כי לצד החיסכון הצפוי לכלל החברות, קיימת תועלת תחרותית מסוימת כתוצאה משינוי האסדרה. במשלוח חשבונות בדואר, קיים יתרון לגודל לחברה השולחת מספר רב של חשבונות לעומת חברה השולחת מספר מועט יחסית של חשבונות. כתוצאה מכך, עלות משלוח החשבון בדואר רגיל גבוהה יותר לחברה קטנה, ובכך מצטמצם המרווח התחרותי שלה, ויכולתה להציע הצעות תחרותיות נפגמת.

במידה ותחליט חברה לשנות את אופן שליחת החשבונית, היא תידרש להודיע על כך למנוי במסרון, ועל זכותו לבחור את אופן קבלת החשבונית באמצעות השבה למסרון, וזאת 14 יום בטרם השינוי. השימוע הקודם שיצא בתחילת משבר הקורונה לאור בקשת החברות להקל עליהן, יצר תרעומות רבות לאור הפגיעה הצפויה באוכלוסייה ותיקה ובחרדים, שלא מחזיקים טלפון נייד או חשבון מייל. בדיוק מהסיבה הזו, החליט משרד התקשורת, בראשות שר התקשורת דאז דוד אמסלם, לדחות את השימוע.

גם עתה, השימוע לא מציג מנגנונים מספקים על מנת למנוע את הפגיעה הצפויה. כך לדוגמה, אזרח ותיק עלול לפספס מסרון שקיבל למכשיר הנייד ובכך ימנע ממנו השינוי הצפוי. המשרד יכול היה לבחור בדרכים חלופיות, כגון חיוב החברות להתקשר לאזרחים ותיקים על מנת להודיע על השינוי, או חובת שליחת מסרון חזרה שמאמת כי ההודעה נקראה. בכל הנוגע לחרדים, שרובם מחזיקים במכשיר כשר החסום למסרונים, תישלח ההודעה בחשבונית החודשית בדואר.

תגיות