אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אירוע התרבות הפופולרית הגדול בישראל מנסה להמציא את עצמו מחדש אונליין צילום: פיני סילוק

אירוע התרבות הפופולרית הגדול בישראל מנסה להמציא את עצמו מחדש אונליין

בזמן שאירועי התרבות בארץ מושבתים כבר חודשים ארוכים, מיליונים הושקעו בשרתים, טכנולוגיה ואתר אינטראקטיבי חדשני וייעודי לפסטיגל. מחירי הכרטיסים הוזלו בחצי ויותר, שכר השחקנים נחתך במאות אלפי שקלים, ימי המופע התקצרו, וכל שירותי הבמה, ההסעה, ההסעדה והאבטחה פשוט בוטלו - אך ספק אם גם השנה יצליחו מפיקיו להכניס עשרות מיליוני שקלים

29.11.2020, 08:51 | מאיה נחום שחל

קיומו של הפסטיגל - מופע הילדים השנתי הענק ואירוע התרבות הפופולרית הגדול של השנה - עמד השנה בסימן שאלה גדול בעקבות כללי הריחוק החברתי שהכתיבה מגפת הקורונה. למעשה, ילדים רבים עסקו בסיכויים של הפסטיגל להתקיים לא פחות, אולי יותר, מאשר בשאלה מתי ימצאו חיסון לנגיף.

מפיקי הפסטיגל חיפשו דרכים יצירתיות להעלות את המופע, שמציין הפעם 40 שנה לקיומו, ובסוף הוחלט שהוא ייערך באופן דיגיטלי עם ממשק אינטראקטיבי שפותח על ידי חברת EKO, ופיתוח טכנולוגי של חברת מאנקיטק - בהשתתפות עשרות כוכבים מכל השנים.

קראו עוד בכלכליסט

שירי מימון, שרית חדד וריטה, צילום: אור דנון, פיני סילוק שירי מימון, שרית חדד וריטה | צילום: אור דנון, פיני סילוק שירי מימון, שרית חדד וריטה, צילום: אור דנון, פיני סילוק

המופע, שייקרא “My פסטיגל”, כולל 40 ימי פעילות ששיאם בשידור המופע ב־17 בדצמבר בלייב סטרימינג. הכרטיס הוא מפתח דיגיטלי עם קוד (המחיר מלא 69 שקל אך כמו כל שנה יהיו הטבות לוועדים ומועדונים שונים) שהופך את הצופים למשתתפים פעילים, ואינו ניתן להעברה. ויש גם סרט מאחורי הקלעים, חשיפת שירים וקטעים בלעדיים, פעילות אינטראקטיבית של הצופים שתשפיע על העלילה, שאלוני טריוויה, הדרכות וידיאו בתחומים שונים, צבירת "כוכבים" המקנים פרסים ומתנות ועוד הרבה הפתעות.

ב־2017 רכשה חברת NMC יונייטד, בבעלות משפחת אדרי, את מותג ה"פסטיגל" ו"מותק של פסטיבל" מידי מיקי וירון פלד, בעלי "סולן הפקות", ביותר מ־120 מיליון שקל (כך על פי הערכות), ויש הטוענים כי זהו האקזיט הגדול ביותר שהיה בשואו ביזנס הישראלי.

חני נחמיאס, ציפי שביט ומיכל ינאי, צילום: אור דנון, פיני סילוק חני נחמיאס, ציפי שביט ומיכל ינאי | צילום: אור דנון, פיני סילוק חני נחמיאס, ציפי שביט ומיכל ינאי, צילום: אור דנון, פיני סילוק

הפסטיגל, בבימויו של חנוך רוזן, הוא אחד מאירועי הבידור הגדולים בישראל המגלגל עשרות מיליוני שקלים בשנה. על פי הערכות ופרסומים, ב־2018 נמכרו חצי מיליון כרטיסים ל־116 הופעות עם הכנסות של כ־55 מיליון שקל, כולל מכירת מוצרים נלווים. גורמים בתעשייה מספרים כי בשנה שעברה נמכרו יותר מ־600 אלף כרטיסים וההכנסות חצו את ה־80 מיליון שקל, כולל מוצרים נלווים וחסויות, מה שהותיר את המפיקים עם רווח של עשרות מיליוני שקלים.

ל”כלכליסט” נודע כי עלות ההפקה בשנה שעברה (במופע “Play פסטיגל”) עמדה על כ־41 מיליון שקל כולל הרצת המופע במשך חודשיים (כ־130 הופעות) בתל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. 

אליאנה תדהר וטל מוסרי, צילום: אור דנון, פיני סילוק אליאנה תדהר וטל מוסרי | צילום: אור דנון, פיני סילוק אליאנה תדהר וטל מוסרי, צילום: אור דנון, פיני סילוק

השנה, על פי הערכות, עומדת עלות ההפקה על כ־12 מיליון שקל בלבד, חלק גדול ממנה הושקע בשרתים וטכנולוגיה. בשנה רגילה עלות הפרה־פרודקשן - הפקת המופע עד העלייה לבמה - עומדת על כ־12 מיליון שקל, מה שאומר שלמרות המעבר לאונליין, מפיקי הפסטיגל לא ירדו ברמה ואולי אף עלו.

בהודעה הרשמית לעיתונות מסרה הבעלים פנינה אדרי: "אני יכולה לומר שמבחינת השקעה כלכלית זה לא רחוק משנים עברו שכן האלמנט של הפיתוח הטכנולוגי, האמנים שגויסו וכמות התוכן הדיגיטלי הצריכו משאבים מאוד גדולים".

איתי לוי, נועה קירל, סטטיק ובן אל, צילום: פיני סילוק איתי לוי, נועה קירל, סטטיק ובן אל | צילום: פיני סילוק איתי לוי, נועה קירל, סטטיק ובן אל, צילום: פיני סילוק

נדמה כי התוצאה תשמח את חובבי הפסטיגל שחששו מביטול האירוע ועדיין תשלשל לכיסם של המפיקים רווחים נאים אולם ישנם כמה גורמים שעבורם ביטול האירוע הגדול של חנוכה הוביל לאובדן הכנסות משמעותי.

בכל שנה מועסקים בהפקה מאות עובדים באופן ישיר ועוד ספקים חיצוניים במעל למאה מופעים ברחבי הארץ. השנה, על פי מקורבים להפקה, זה הסתכם בכ־20 ימי צילום כשעל הסט היו בסביבות 95 עובדים, כולל מלבישות, מאפרות, עובדי במה ומפיקים בפועל. בהיעדר מופעים חיים יורד הצורך בשירותי הסעות, שירותי אבטחה, כ־40 שוטרים ממשטרת ישראל שנוכחים בכל אירוע (וכ־4,000 שוטרים סך הכל בזמן הרצת המופע) שעליהם משלמים מפיקי המופע למטה המשטרה, שירותי קייטרינג ומזנון וכמובן שכר אולם.

על פי גורמים בתעשייה, קופות הכרטיסים גוזרות במופעים בסדר גודל כזה כ־5% עמלה. כשטווח מחירי הכרטיסים יורד מ־172־25 שקל למופע רגיל ל־69־1 שקל השנה (מעטים משלמים מחיר מלא) כשהכרטיסים נמכרים גם באתר הפסטיגל ובהנחה ללקוחות שופרסל, מועדוני צרכנות, ועדי עובדים ו־HOT. על כן על ההפקה יהיה למכור פי שניים מפתחות דיגיטליים כדי להתקרב לסכומים של שנים קודמות, בהנחה שהעמלה נותרה כפי שהיתה.

מה שעוד יקשה השנה על המכירות הוא העובדה שהשנה הצפייה היא משפחתית. אם במופע החי כל צופה במופע חייב ברכישת כרטיס - כולל הורה מלווה ואח צעיר שיושב על הברכיים - השנה יירכש כרטיס רק לצופה הייעודי כאשר מול המסך יכולים להצטופף כל בני הבית. ייתכן שהמחיר המוזל לכרטיס, והזמינות הגדולה של הפעילויות והמופע על המסכים השונים בבית, יובילו למכירה גדולה יותר של כרטיסים.

גם שכר האמנים לא דומה למה שהיה מקובל בשנים קודמות. הכוכבים הגדולים מקבלים בכל שנה בין 800 אלף שקל למיליון שקל על סדרת המופעים, שכר השחקנים האחרים הוא כ־250 אלף שקל, עבור מסע מתיש של יותר ממאה מופעים ובחלק מהימים ארבעה וחמישה מופעים ביום ותורנות צילומי סלפי בהפסקות (כן, יש דבר כזה). הפורמט החדש הוריד את הסכומים משמעותית וגורמים בתעשייה מספרים כי הם נעים בין 40־150 אלף שקל לכוכבים הגדולים ביותר. גם העמלה שגוזרות סוכנויות האמנים והטאלנטים מתכווצת בהתאם. "ייתכן שלאמנים חזקים כמו נועה קירל יש גם סעיף תמלוגים בחוזה כבונוס שייקבע על פי מספר הכניסות במפתח הקוד לשיר שלה", מספר גורם בתעשיית הפקות חנוכה.

הצוות, האמנים והקהל שנמצאים שעות ארוכות במופע חייבים בתזונה ומי שספגו אובדן הכנסות משמעותי השנה הן חברות הקייטרינג ומפעילי המזנונים (כי לא משנה כמה אוכל תביאו מהבית הילד תמיד יבקש את מה שבמזנון: נקניקיה בלחמניה, סופגניה, שניצלונים וצ'יפס, חטיפים ושתייה). אריאל רידמאן, מנכ"ל ושותף בנטו אינווסטמנט ואחד מאנשי מטה המאבק של תעשיית התרבות והאירועים, אחראי כבר 15 שנה על המזנונים והקייטרינג של האמנים והעובדים בפסטיגל ב”אקספו תל אביב” (גני התערוכה) וב”קונכייה” בבאר שבע. לדבריו, "זו פעם ראשונה מזה 15 שנה שאני לא עובד בחנוכה. זה כולל גם אירועי עובדים, הפנינג, ובכלל האקספו שוקק חיים חודש לפני ובמהלך חנוכה. העסקנו בכל שנה כ־400 עובדים, רובם בני נוער וחבר'ה שמשלימים הכנסה בתקופה זו כדי לעזור למשפחה. כל התחום שלי נעצר, חברת הקייטרינג שלי סגורה כבר שמונה חודשים ואובדן ההכנסות מאי קיום הפסטיגל בתל אביב ובבאר שבע הוא מעל 3 מיליון שקל. יש את הפיצוי הרוחבי של המדינה על ירידת מחזור, אבל זו טיפה בים".

גם בעלי האולמות חוו השנה אובדן הכנסות מהעברת האירוע לאונליין. בשנה שעברה נמכרו באולם ארנה פיס בירושלים כ־5,000 כרטיסים לפסטיגל וההכנסות משכר האולם בלבד עמדו על כ־250 אלף שקל משישה מופעים. סכום זהה נמסר גם מאולם הקונכייה בבאר שבע שבו נערכו יותר מופעים, אך הוא מכיל רק 3,000 מקומות. גם במרכז הקונגרסים בחיפה של חברת גב־ים, בה שותפים פנינה ומשה אדרי, הסכום דומה. אך רוב המופעים נערכו במתחם האקספו בתל אביב. מפיק מתחום האירועים המסחריים מעריך ששכר האולם באקספו עמד על 3.5־4 מיליון שקל.

בחברת אקספו מספרים כי “משבר הקורונה, אשר פגע אנושות בכל עולם התרבות והאירועים, לא פסח גם על אקספו תל אביב. בין האירועים שלא התקיימו השנה בשל הקורונה נמנים הפסטיגל, יריד חבר, תערוכת אוטומוטור, יריד הרהיטים, כנס השלטון המקומי, מסיבות, כנסים מקצועיים ועוד כ־400 אירועים. שירותי הקייטרינג מתנהלים על ידי זכיין מאושר מטעם אקספו תל אביב שגם הוא נפגע משמעותית כתוצאה מהמשבר ומביטול האירועים".

שוק המוצרים הנלווים (המרצ’נדייז) בפסטיגל מגלגל בכל שנה כ־10 מיליון שקל וגם הוא צפוי להיפגע משמעותית היות שהוא מבוסס ברובו על שיטת מכירות שבה דיילים עוברים בין המושבים באולם ופונים ישירות לילדים. השנה יימכרו ערכות הפסטיגל (תיק, כובע, בקבוק, מחברת, שלט לדלת, פלאש טיק טוק, טאי דיי ועוד), התכשיטים וחולצות של Mismas (#משפט אחד ביום) דרך אתר הפסטיגל וישירות מהכוכבים. בכיר בשוק המרצ'נדייז ומקורב ליצרן שמעבר לים סבור שהמעבר לדיגיטל יוריד את הרווח בתחום זה בעשרות אחוזים. "בשנה שעברה הוזמנו 200 אלף ערכות — בעוד שהשנה רק 15 אלף".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות