אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קנס עתק: יונדאי-קיה תידרש לשלם 137 מיליון דולר בגין עיכוב ריקולים צילום: בלומברג

קנס עתק: יונדאי-קיה תידרש לשלם 137 מיליון דולר בגין עיכוב ריקולים

לפי ארגון הבטיחות האמריקאי, הקנס הכבד הוטל על הקונצרן הקוריאני בשל עיכוב ביצוע ריקולים לכמיליון כלי רכב הנוסעים בכבישי ארה"ב; הסיבה - פגם אפשרי במנועים ממספר שנות ייצור. יונדאי וקיה בחרו שלא לערער על הקנס

29.11.2020, 10:19 | תומר הדר

קונצרן יונדאי קיה ידרש לשלם 137 מיליון דולר בקנסות בגין עיכוב של ביצוע ריקולים; כך מדווח ה-NHTSA, ארגון הבטיחות האמריקאי. הקנס הכבד מוטל על הקונצרן הקוריאני בגין עיכוב ביצוע ריקולים לכמיליון כלי רכב מתוצרת יונדאי ומתוצרת קיה אשר נוסעים בכבישי ארה"ב.

קראו עוד בכלכליסט

מפעל יונדאי בקוריאה, צילום: בלומברג מפעל יונדאי בקוריאה | צילום: בלומברג מפעל יונדאי בקוריאה, צילום: בלומברג

תחילת הפרשה לפני כשלוש שנים, עם פתיחת חקירה על ידי ה-NHTSA לאחר שיונדאי הודיעה עוד בשנת 2015 על ריקול הקשור למנועים של היצרנית. יונדאי עצמה ידעה על פגם אפשרי במנועים הללו (בנפח 2.4 ליטרים) ממספר שנות יצור - אך הודיעה על ריקול רק למנועים שיוצרו משנת 2012. הסיבה העיקרית להססנותה של יונדאי בכל הקשור להכרזה על ריקול היתה העלות: מדובר בריקול מורכב למדי הכולל החלפה של בלוק המנוע, כלומר חלק יקר במיוחד. קיה מצידה לא הודיעה כלל על ריקול לרכבים אשר מצוידים במנועים הללו בטענה כי הם מיוצרים במפעל שונה מן המנועים של יונדאי. לטענת ה-NHTSA, התקלות במנועים אלה גרמו למקרה מוות אחד (מנועים כאלה עלולים להפסיק לפעול בנסיעה ואף לגרום לשריפה).

יש לציין כי יונדאי וקיה בחרו שלא לערער על הקנס וקיבלו את הוראות ה-NHTSA. קנס כה משמעותי אשר מוטל על יצרני רכב אשר התעכבו בביצוע ריקולים מהווה מקרה של "למען יראו ויראו" מול יצרני הרכב הגדולים. רק בשבוע שעבר הודיעה ג'נרל מוטורס על ריקול לכשישה מיליון כלי רכב אשר נוסעים בכבישי ארה"ב בגלל כרית אוויר פגומה לכאורה של טקאטה.

במקרה האמור השתרכה ההתדיינות המשפטית בין ג'נרל מוטורס ובין ארגון הבטיחות האמריקאי על פני שלוש שנים. יודגש כי בנוסף לשישה מיליון רכבי השטח של ג'נרל מוטורס אשר נוסעים בכבישי ארה"ב – מיליון רכבים נוספים נוסעים ברחבי העולם, וגם בישראל. חלק ניכר מהרכבים אשר נוסעים בכבישי הארץ הגיעו ארצה ביבוא אישי. כך, בשבוע שעבר הופיעו לראשונה פרסומים רשמיים לפיהם מספר דגמים של רכבי שטח של GM מזומנים למוסך לריקול אשר נוגע לכרית האוויר. בין הרכבים המזומנים בישראל: קדילאק אסקלייד, שברולט סאברבן ושברולט טאהו. לפי הודעת משרד התחבורה, "יתכן וגרסת התוכנה ליחידת בקרת כריות האוויר (SDM) האחראית על הפעלת כריות האוויר ומותחני חגורות הבטיחות, אינה מעודכנת".

תגיות