אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עם 427 אלף עובדים חדשים, אמזון נערכת כמו למלחמה צילום: רויטרס

עם 427 אלף עובדים חדשים, אמזון נערכת כמו למלחמה

השיבושים שחוותה בתחילת המגפה בעקבות הביקושים הגואים לקניות אונליין דחפו את ענקית הקמעונאות להגדיל את כוח האדם ושטחי האחסון. זינוק במכירות המקוונות בבלאק פריידיי וסייבר מאנדיי מעמיד את השקעותיה במבחן, שאותו היא צפויה לעבור

30.11.2020, 08:32 | עדי ברק

בתקופה שמאופיינת בכל העולם בפיטורים המוניים והוצאת עובדים לחל"ת, ענקית הקמעונאות אמזון אחראית למגמה הפוכה בדיוק. בין ינואר לאוקטובר השנה גייסה החברה יותר מ־427 אלף עובדים חדשים, מה שהזניק את מצבת העובדים ליותר מ־1.2 מיליון ברחבי העולם. בחישוב אחר, מדובר בגיוס של יותר מ־1,400 עובדים מדי יום

קראו עוד בכלכליסט

דיווח של "הניו יורק טיימס" מציין כי בולמוס העסקה כזה הוא נדיר לא רק בזמן המגפה, אלא בכל ההיסטוריה האמריקאית. לפי העיתון, הפעם האחרונה שבה נרשמו היקפי גיוס כה גבוהים בתעשייה אחת היתה במלחמת העולם השנייה, אז זינקו בחדות הביקושים לעובדי מספנות.

עובד אמזון במחסן בסטאטן איילנד, ניו יורק, צילום: רויטרס עובד אמזון במחסן בסטאטן איילנד, ניו יורק | צילום: רויטרס עובד אמזון במחסן בסטאטן איילנד, ניו יורק, צילום: רויטרס

   

רוב הגיוסים: עובדים שעתיים

 

מרבית המגויסים החדשים לאמזון איישו משרות זוטרות במחסני החברה, מרכזי ההפצה שלה והחנויות הפיזיות. אף ששכר המינימום שלהם — 15 דולר לשעה — גבוה מזה שמגדיר החוק הפדרלי, הם מוגדרים כעובדים שעתיים, ולכן אינם זכאים לביטוח בריאות במימון המעסיק והטבות סוציאליות נוספות, כמו חופשת לידה בתשלום למשך 20 שבועות, שלה זוכות העובדות במשרה מלאה. העסקת עובדים אלה היתה חיונית לתפקוד החברה במהלך מגפת הקורונה העולמית, וביתר שאת בעונת החגים הנוכחית, בהינתן הזינוק הצפוי במכירות המקוונות.

על פי נתוני חברת המחקר אדובי, המנתחת את העסקאות המקוונות של 80 מתוך 100 הקמעונאיות האמריקאיות שפועלות אונליין, המכירות בבלאק פריידיי זינקו ב־21.6% לעומת השנה שעברה ל־9 מיליארד דולר. סמארטפונים היוו 40% מהרכישות וההוצאה עליהם הסתכמה ב־3.6 מיליארד דולר, צמיחה של 25.3% לעומת 2019. לאור נתונים אלה הכתירה אדובי את יום המכירות המקוון כשני בגודלו בהיסטוריה של ארה"ב, אחרי סייבר מאנדיי 2019.

גם השנה צפוי סייבר מאנדיי, החל היום, להירשם כיום המכירות המקוונות האמריקאי הגדול של השנה. תחזיות של אדובי העריכו כי הצרכנים יבזבזו בין 10.8 מיליארד דולר ל־12.7 מיליארד דולר, צמיחה של 35%-15% לעומת 2019. החגיגה הזו מחייבת את אמזון ומתחרותיה להתאים את עצמן.

אמזון ערוכה ללחץ של החגים אמזון ערוכה ללחץ של החגים אמזון ערוכה ללחץ של החגים

בשיאו של גל הקורונה הראשון בארה"ב דיווחו לקוחות וחברי מועדון על עיכובים לא אופייניים במשלוחים של אמזון, המתחייבת למשלוח מהיר במיוחד, בתוך יום עסקים אחד או שניים. בצד ההיצע ספגה החברה היעדרויות עובדים המוניות על רקע הידבקויות בנגיף וחששות מהידבקות באתרים שבהם העובדים נמצאים בקרבה זה לזה. במקביל התמודדה אמזון עם זינוק בביקושים בגלל סגרים שריתקו את הלקוחות לבתיהם. הגיוסים נועדו להתמודד עם האתגרים הללו, והם מתווספים לפתיחת 75 מרכזי אחסון, מיון והפצה בארה"ב ובקנדה מתחילת השנה.

רותמת את הלקוחות

כעת ההשקעה האדירה עומדת למבחן, ואנליסטים מעריכים כי בזכותה הקמעונאית תעבור בשלום את מכירות החגים. "אמזון היא מכונה משומנת היטב", אמרה ל־CNBC אנדריאה ליי, סגנית נשיא בחברת הייעוץ איידיאוקליק ובכירה לשעבר באמזון. "היא לא הולכת להימנות על אלה שייפלו בעונת החגים הנוכחית".

כדי להבטיח שהתחזיות החיוביות יתממשו, אמזון מנסה להקל על עצמה עם אפשרויות שילוח שנועדו להפחית את העומס. כך, למשל, מציעה החברה ללקוחות להחזיר מוצרים לא רצויים באמצעות השארתם בחנויות פיזיות שכונתיות. שירות נוסף שמקדמת החברה הוא "יום אמזון", שבמהלכו יקבלו הלקוחות את כל החבילות שהזמינו, במקום שאלה יגיעו ליעדן בנפרד במשך כמה ימים.

הלקוחות שמוכנים להתפשר על משלוח איטי יחסית יקבלו מאמזון תמריץ כספי — זיכוי בשווי 3 דולרים שישמש לרכישותיהם הבאות באתר. 

תגיות