אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התחרות גוברת: TMH הרוסית תתחרה על מכרזי הרכבות והמטרו בישראל צילום: שאול גולן

התחרות גוברת: TMH הרוסית תתחרה על מכרזי הרכבות והמטרו בישראל

לכלכליסט נודע כי מנכ"ל החברה בוחן אפשרות להשתלב במערכות הסעה עירוניות ומציג חזון של חיבור יבשתי מישראל לאיחוד האמירויות. TMH תאתגר בעיקר חברות סיניות הפועלות בארץ

01.12.2020, 07:02 | ליאור גוטמן

ענקית התחבורה הרוסית TMH מעוניינת להשתלב במכרזי התחבורה בישראל. מנכ"ל הקבוצה קיריל ליפה ערך בימים האחרונים פגישות עם בכירים ברכבת ישראל, עיריית ירושלים וחלק ממשרדי הממשלה שאחראים על פיתוח התחבורה. "אנחנו רוצים להיכנס לשוק הישראלי, יש לנו את הידע והמומחיות", אמר ליפה ל"כלכליסט". "האוכלוסייה בישראל גדלה בעיקר בתוך הערים, ואנחנו יכולים להציע מערכות הסעה אורבניות מודרניות. היו לנו פגישות בירושלים ואנחנו מתכננים לקיים פגישות גם בתל אביב".

קראו עוד בכלכליסט

כניסה של חברות תחבורה רוסיות לישראל היא נדירה יחסית, פועל יוצא של ריבוי שחקנים הפועלים בישראל דוגמת סימנס, בומברדייה, CAF או אלסטום, כמו גם הדרישה לתקינה אירופאית בכל המוצרים שנמכרים בישראל.

בחברה הרוסית טוענים שהם עומדים בכל הסטנדרטים המקובלים, ומציינים ש־20% מהבעלות על החברה היא של אלסטום הצרפתית.

קיריל ליפה. "יש לנו ידע ומומחיות", צילום: אוראל כהן קיריל ליפה. "יש לנו ידע ומומחיות" | צילום: אוראל כהן קיריל ליפה. "יש לנו ידע ומומחיות", צילום: אוראל כהן

TMH, שמעסיקה כ־100 אלף עובדים בכל העולם, אינה שקופה לציבור ולא נסחרת באף בורסה, מה שמשאיר את התוצאות הכספיות שלה בעלטה. לפי גורמים בענף, בעבר היו נסיונות של TMH להגיע לישראל, אולם מה שהכריע את הכף הוא שלל הפרויקטים בתחום התחבורה העירונית שמקודמים בישראל, ובראשם פרויקט המטרו. מדובר במיזם ענק בהיקף של 150–200 מיליארד שקל שיחבר יותר מ־20 רשויות במכרז ובשרון עם כ־150 ק"מ תת־קרקעיים.

על המטרו יש להוסיף את הפרויקטים של הרכבות הקלות בירושלים ובתל אביב, את קו הרכבת חיפה־נצרת ואת מכרזי רכבת ישראל.

עבודות לרכבת הקלה בתל אביב. "נשמח לבנות קווי רכבת בין ישראל לאבו דאבי", צילום: שאול גולן עבודות לרכבת הקלה בתל אביב. "נשמח לבנות קווי רכבת בין ישראל לאבו דאבי" | צילום: שאול גולן עבודות לרכבת הקלה בתל אביב. "נשמח לבנות קווי רכבת בין ישראל לאבו דאבי", צילום: שאול גולן

אם TMH תיכנס למכרזי הרכבות הקרובים שינוהלו בישראל, מי שיספגו תחרות יהיו בעיקר החברות הסיניות. עד כה הסינים הצטיינו בתמחור אגרסיבי והציעו מחירים נמוכים מאלה של התאגידים האירופאיים. TMH יכולה לאתגר את החברות הסיניות בגזרת התמחור.

TMH פועלת בעיקר ברוסיה, מזרח אירופה, דרום אמריקה ודרום אפריקה. "לאחרונה השלמנו פרויקט ענק במצרים עם אספקה של 1,300 קרונות. סיפקנו 200 קרונות מטרו לבודפשט וגם לסופיה ולסרביה", סיפר ליפה.

לחברה יש מטה באבו דאבי, ולדעת קיריל הסכמי השלום שנחתמו לאחרונה עשויים להרחיב את התחבורה הימית. "זה יחייב תחבורה מסילתית משלימה מישראל כדי לשנע סחורות וזה בהחלט מעניין אותנו. חיבור של ישראל למדינות ערב באמצעות מסילות רכבת זה תחום שנרצה להשתלב בו", אמר ליפה.

תגיות