אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שינוי המודל העסקי לא עזר ל־yes לגייס מנויים צילום: יונתן בלום

שינוי המודל העסקי לא עזר ל־yes לגייס מנויים

אחרי חצי שנה של חזרה לגיוס מנויים, החברה איבדה אלף לקוחות ברבעון השלישי. כל לקוח חמישי של yes צופה בטלוויזיה דרך האינטרנט, וההכנסה החודשית נשחקה. עם זאת, לראשונה זה 9 רבעונים החברה מציגה תזרים מזומנים חופשי חיובי

02.12.2020, 08:02 | אביאור אבו

בתחילת נובמבר נכנסה נועה קירל לנעליה של מרילין מונרו ובקמפיין נוצץ איחלה יום הולדת שנה שמח ל־yes פלוס, שירות הטלוויזיה האינטרנטי של החברה, "הגדול והעשיר בישראל", כך בפרסומת.

 

קראו עוד בכלכליסט

אלא שדו"חותיה הכספיים של yes לרבעון השלישי שפורסמו שלשום מוכיחים כי ההשקעה המסיבית בשיווק שירותי האינטרנט לא מכפרת על נטישת המנויים בשירות הלווייני של yes.

 

בנוסף, מנויי האינטרנט מכניסים לה הרבה פחות. לאחר שבמחצית הראשונה של השנה עברה לראשונה החברה זה כמה רבעונים לגיוס חיובי של 2,800 מנויים, חוזרת yes אחורה ומאבדת 1,300 מנויים ברבעון השלישי. מצבת המנויים של yes עמדה בסוף הרבעון על 556 אלף.

 

מנכ”ל yes רן גוראון. הצרכן בוחר במחיר, צילום: יונתן בלום מנכ”ל yes רן גוראון. הצרכן בוחר במחיר | צילום: יונתן בלום מנכ”ל yes רן גוראון. הצרכן בוחר במחיר, צילום: יונתן בלום

ההכנסה מלקוח צונחת

yes יכולה להתנחם בנקודת האור, ש־20% מלקוחות החברה כבר מנויים לשירותי האינטרנט STING-TV ו־yes פלוס, לעומת 14% בסוף הרבעון הראשון של השנה. עם זאת, ההכנסה הממוצעת החודשית מלקוח (ARPU) צונחת ל־187 שקל, לעומת 195 שקל ברבעון המקביל. ה־ARPU נמוך ממחיר הבסיס של חבילת הפרימיום החודשית של yes, העומד על 199 שקל בחודש. הירידה מיוחסת למעבר לקוחות לשירות האינטרנט המוזל והצר של החברה STING ולירידה בהכנסות משידורי ספורט כתוצאה ממשבר הקורונה, בקיזוז עלייה בהכנסות ממכירת תכנים בתשלום בתקופת הקורונה. טרום השקת STING בסוף 2017, מצבת מנויי החברה עמדה על 597 אלף וה־ARPU על 226 שקל.

בשורת הרווח, החברה־הבת של בזק מסיימת את הרבעון עם רווח נקי של 16 מיליון שקל, עלייה 6.7% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות הסתכמו ב־313 מיליון שקל, ירידה של 6.3% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי עמד על 18 מיליון שקל, קיטון של 10% אל מול הרבעון המקביל. ה־EBITDA עמד על 68 מיליון שקל, קיטון של 2.9% לעומת התקופה המקבילה. ההשקעות הסתכמו ב־38 מיליון שקל, ירידה של 44.9% לעומת התקופה המקבילה, שעיקרה ממעבר לרכש סטרימרים זולים יותר, כחמישית מממיר לשירותי הלוויין, שעלותו 250 דולר לחברה.

yes מצמצמת תלות בלוויין אבל מתקשה לגייס yes מצמצמת תלות בלוויין אבל מתקשה לגייס yes מצמצמת תלות בלוויין אבל מתקשה לגייס

בהתאם, ולראשונה זה 9 רבעונים, החברה מציגה תזרים מזומנים חופשי חיובי שעמד על 25 מיליון שקל לעומת תזרים שלילי של 40 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה התזרים החיובי עומד על 14 מיליון שקל. למרות זאת, שווי yes, לפי הערכה מעודכנת שביצעה חברת פרומתאוס לסוף הרבעון, ממשיך להיות שלילי ועומד על מינוס 118 מיליון שקל.

המתחרות מגייסות בקצב

בעורפה של yes נושפות המתחרות "הצעירות" יותר בשוק הטלוויזיה, סלקום ופרטנר, שנהנות ממומנטום גיוס חיובי. נכון לסוף הרבעון השלישי, עומדת מצבת המנויים של סלקום על 251 אלף, לאחר שגייסה 6,000 מנויים מרבעון קודם. מצבת מנויי הטלוויזיה של פרטנר עמדה בהתאמה על 224 אלף, לאחר שגייסה 9,000 מנויים מרבעון קודם. בהשוואה, yes גייסה מתחילת השנה 1,400 מנויים, סלקום איבדה 7,000 מנויים (בשל מחיקות מנויים) ופרטנר גייסה 36 אלף מנויים.

 

נועה קירל בפרסומת ל־yes פלוס. משקיעים משאבים בנטישת הלוויין, צילום מסך: Youtube נועה קירל בפרסומת ל־yes פלוס. משקיעים משאבים בנטישת הלוויין | צילום מסך: Youtube נועה קירל בפרסומת ל־yes פלוס. משקיעים משאבים בנטישת הלוויין, צילום מסך: Youtube

מי שממשיכה להיוותר מאחור היא HOT, שמסתפקת לעת עתה בשירות אינטרנטי צר ומוזל, NEXT-TV, וטרם השיקה פתרון סטרימינג מלא לשירות הכבלים המסורתי.

הנתונים מוכיחים כי למרות הקמפיינים הגדולים, הטכנולוגיות החדשניות ונתוני הגיוס המעט מעודדים, נטישת המנויים ב־yes לא נבלמה. במקביל לתחרות עזה מצד שירותים מקומיים וענקיות בינלאומיות, בפני yes עומד אתגר: המחיר. בזמן שמתחרותיה מגייסות מנויים במחיר של 99 שקל, yes גובה מחיר של 199 שקל.

המיתוג כשירות פרימיום נגרם בין היתר לאור עלויות תוכן גבוהות והשקעה בהפקות מקור, שלהן מחויבת החברה רגולטורית. כמו כן, לצד השקעה בשירותים החדשים, נדרשת yes להמשיך לתחזק ולתפעל גם את מערך שירותי הלוויין, עד לנטישה הסופית ב־2026. בשורה התחתונה, במשחק בין מחיר לאיכות, נראה כי הצרכנים בוחרים במחיר.

בפני החברה עומדת עתה הזדמנות לשפר את הצעותיה לצרכן, אם רשות התחרות אכן תאפשר לה למכור שירותי טלוויזיה בחבילות טריפל, במחיר המגלם הנחה לעומת מכירתם בנפרד. 

תגיות