אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"כמו בדיזנגוף": התוכנית השאפתנית של עיריית תל אביב לדרך נמיר צילום: יובל חן

בלעדי לכלכליסט

"כמו בדיזנגוף": התוכנית השאפתנית של עיריית תל אביב לדרך נמיר

העירייה מקדמת תוכנית להעצמת זכויות הבנייה ברחוב, כולל תעסוקה ומסחר, ובינתיים מקפיאה הוצאת היתרים למיזמי התחדשות עירונית במגרשים סמוכים

08.12.2020, 07:11 | שלומית צור

עיריית תל אביב מקדמת תוכנית לשינוי הבינוי בדרך נמיר, ובינתיים היתרי בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית צפויים להתעכב. בספטמבר הודיעה הוועדה המקומית על הכנת תוכנית לשינוי מדיניות הבינוי בדרך נמיר בכניסה הצפונית לעיר ואישרה מגבלות להוצאת היתרי בנייה למגרשים באזור לפי סעיפים 77,78 לחוק התכנון והבנייה. התוכנית הוצגה לאחרונה לתושבים במסגרת כנס שיתוף ציבור.

 

קראו עוד בכלכליסט

המגבלות חלות על המגרשים לאורך דרך נמיר, בקטע שבין רחובות בני דן, שאול המלך, דרך בגין וגן המגרשים הגובלים בהם ברחובות צירלסון, אהבת ציון, קליי, הזוהר, פנחס ספיר, המאופיינים בבנייה נמוכה של ארבע עד שש קומות.  

דרך נמיר. “המטרה להפוך אותה לרחוב כמו בן יהודה ודיזנגוף”, צילום: יובל חן דרך נמיר. “המטרה להפוך אותה לרחוב כמו בן יהודה ודיזנגוף” | צילום: יובל חן דרך נמיר. “המטרה להפוך אותה לרחוב כמו בן יהודה ודיזנגוף”, צילום: יובל חן

מאחר שהמקטע הנדון משתלב עם תחנת הרכבת סבידור, שצפוי לכלול גם שלוש תחנות מטרו, התוכנית, שמקדמת העירייה באמצעות משרד מסטר־גל אדריכלים ומחלקת התכנון מחוז מרכז, מציעה להעצים את זכויות הבנייה בדרך נמיר, להוסיף שימושי תעסוקה ומסחר בחזית לדרך נמיר ולהקים טיילת בצדה המזרחי שתחבר את פארק הירקון עד גן וולבלסקי. פיתוח הרחוב יהיה מוטה תחבורה ציבורית, הולכי רגל ורוכבי אופניים, תוך כדי צמצום תנועת רכבים פרטיים.

האדריכל אלון מטוס, מצוות מרכז במינהל ההנדסה של העירייה: "דרך נמיר לא מתפקדת היום כדרך עירונית, אלא כדרך מעבר בין חלקים של העיר. הרחוב מלא בכשלים פיזיים, והמטרה היא לפתח את הרחוב ולהפוך אותו לשדרה, לאחד מרחובות האורך המרכזיים של העיר כמו בן יהודה, דיזנגוף, אבן גבירול וויצמן. תוכנית המתאר קבעה את האזור כציר מעורב שימושים עם העצמת זכויות ובנייה חריגה מסביבתה, וגם תוכנית המטרו מדברת על העצמת זכויות והוספת שימושים.

למסמך המדיניות יש מספר עקרונות: חיבור פארק הירקון דרך שדרה בצד המזרחי של נמיר עד גן וולבלסקי; הסדרת נתיבי רכב לשני נתיבים לכל כיוון ונתיב תחבורה ציבורית לכל כיוון, כדי לאפשר הרחבת מדרכות ושבילי אופניים ויצירת חזית מסחרית; ועירוב שימושים".

מימוש התוכנית עתיד לקחת שנים ארוכות, והוצאת היתרי בנייה למיזמי התחדשות עירונית הוגבלה כדי להבטיח כי בנייה במגרשים גובלים לא תסתור את התוכנית המקודמת. בינתיים בעלי דירות ויזמים שקידמו פרויקטים של תמ"א 38 בסביבה נתקלים בהקפאת הפרויקטים. הבעיה היא שתמ"א 38 היא תוכנית שניתן לממש היום, ותוקפה אף עומד לפוג בעוד כשנתיים, ואילו המדיניות המקודמת לדרך נמיר נמצאת בחיתוליה, אין ודאות כי תאושר, וגם לאחר גיבושה יידרש אישור הוועדה המחוזית שצפוי לקחת זמן רב. כך למשל פרויקט תמ"א שמקודם זה שנתיים ברחוב קליי 16-14, באמצעות חברת רותם שני, נתקל בקשיים לקבל היתר בנייה.

עו"ד רן ברא"ז, שותף וראש מחלקת נדל"ן בלוי טילר, נרדיה, הר צבי, ברא"ז ושות', המייצג את הדיירים ברחוב קליי 14: "במשך תקופה של עשור קידמה העירייה את תוכנית הרובעים עד אישורה ב־2018. כל עוד לא אושרה התוכנית לא ניתן היה לקבל היתרי בנייה ולהוציא לפועל פרויקטי תמ"א 38 ברובע 4. העירייה מתהדרת בכך שתוכנית הרובעים נועדה לייצר ודאות תכנונית ולפשט את הליכי התכנון. על יסוד תוכנית הרובעים קידמנו בשנתיים האחרונות פרויקט להריסה ובנייה מחדש עבור בעלי הדירות, ועתה נולדה בעירייה יוזמה חדשה שמייצרת עיכוב נוסף".

לדבריו, ועדת הערר של מחוז תל אביב קבעה בעבר שמסמך מדיניות אינו גובר על הוראות תב"ע מאושרת, "ולפיכך לא ניתן למנוע הליכים לקבלת היתר אך ורק על יסוד מדיניות חדשה".

מהעירייה נמסר שאין איסור גורף על הוצאת היתרי בנייה: "בשלב זה מקודמת מדיניות כפועל יוצא של תוכנית המתאר הקובעת את רחוב נמיר כציר מעורב".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות