אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה בוחן: ביטול חובת התקנת קשת בטיחות בטרקטורונים צילום: רועי עידן

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה בוחן: ביטול חובת התקנת קשת בטיחות בטרקטורונים

יצרני הטרקטורנים, כמו הונדה וקאוואסקי, טוענים כי הקשת מסוכנת, ונמנעים ממכירה בישראל כדי למנוע את התקנתה בכלים שלהם. מחקר ישראלי לא מצא קשר בין התקנתה לשיפור הבטיחות

08.12.2020, 08:54 | אודי עציון

משרד התחבורה בוחן את ביטול התקנה המחייבת התקנת קשת בטיחות בטרקטורונים, והודיע בימים האחרונים לגופים בתחום על שימוע ציבורי בנושא. מדובר בתקנה ייחודית לישראל, שנולדה בהנחה שקשת הבטיחות תוכל להגן על רוכב הכלי במקרה של התהפכות. אולם, רוב יצרני הטרקטורונים בעולם, ובראשם הונדה וקוואסאקי, מסרבים בגללה למכור את הכלים שלהם בישראל, כדי שלא לשתף עימה פעולה, לייצר כלים עם קשת, או להתיר את התקנתה בארץ.

 , צילום: רועי עידן צילום: רועי עידן  , צילום: רועי עידן

יצרני הטרקטורונים, המשמשים כרכבי עבודה לחקלאים לתנועה בשדות, אך גם לטיולים ולפעילויות פנאי, טוענים כי הקשת הגבוהה דווקא פוגעת בבטיחות הכלים - בעיקר בנסיעה במהירות גבוהה, מעלה את מרכז הכובד ואת הסיכוי להתהפכות, עלולה לפגוע ברוכב בעת התהפכות, ולסדקים ובלאי מואץ בכלים. הקשת מותקנת בארץ, וחלק מהרוכשים מסירים אותה לאחר הרכישה.

מחקר שערך מכון גרטנר בתל השומר, מכון המחקר של מערכת הבריאות בארץ, קבע בעבר כי לא הוכח קשר בין פציעות של רוכבי טרקטורונים לבין קיומה של קשת בטיחות.

בעולם אין תקדים לחובת התקנת קשת, מלבד באוסטרליה, שם תיכנס לתוקף דרישה כזאת בשנה הבאה, אך רק לכלים המשמשים חקלאים, ונוסעים במהירות איטית יחסית. בארה"ב ובאירופה אין דרישה דומה.

באחרונה הוחלט במשרד התחבורה על בחינה מחדש של התקנה, שפוגעת בתחרות בשוק הטרקטורונים, ומשפיעה לרעה על מחירי הכלים, לאור היעדרות של מרבית היצרנים הגדולים מהשוק הישראלי. גופים בתחום התבקשו להעביר את היערותיהם בנושא עד ל-6 בינואר, ואז יחליטו באגף הרכב במשרד אילו גורמים יזומנו גם להופיע בפני צוות הבדיקה. החלטה צפויה להתקבל בפברואר.

תגיות