אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכוני הרישוי על יוזמת רגב לטסט כל שנתיים: "יש תקלות חמורות" צילום: בועז אופנהיים

מכוני הרישוי על יוזמת רגב לטסט כל שנתיים: "יש תקלות חמורות"

איגוד מכוני הרישוי מזהיר את שרת התחבורה מהחלטה לקבוע מבחן רישוי פעם בשנתיים למכוניות שגילן עד 10 שנים: "מדובר בתקנה שלוקה בשרירות, וחורגת ממתחם הסבירות"

10.12.2020, 19:23 | תומר הדר

יוזמת שרת התחבורה מירי רגב לבצע מבחן רישוי (טסט) פעם בשנתיים למכוניות שגילן עד 10 שנים נתקלת בהתנגדות חריפה מצד בעלי מקצוע בתחום.

קראו עוד בכלכליסט

לפני מספר ימים הודיעה שרת התחבורה כי היא נערכת לקראת חקיקה אשר במסגרתה יידרשו בעלי רכב שגילו הוא 3 עד 10 שנים להגיע למבחן הרישוי מדי שנתיים ולא מדי שנה כנהוג כיום (רכבים בבעלות פרטית שהם בני עד שלוש שנים לא עושים טסט). לפי היוזמה, את אגרת הרישוי ימשיכו בעלי הרכבים לשלם אך יתייצבו לבדיקה הפיזית רק מדי שנתיים. בין היתר הדגישו במשרד התחבורה כי ביקורת כזו עומדת בתקן האירופי המקובל וכי במכוניות מודרניות קיימות מערכות אשר מתריעות על תקלה אפשרית.

יש לציין כי בפועל, חלק ניכר מהבדיקות אשר מבוצעות במכון הרישוי, החל בבדיקה של נזילות וכלה בבדיקת פיזור אלומת פנסים וחופש בהיגוי, אינן בדיקות של רכב מודרני, גם החדיש ביותר, שיכולות להתריע על קיומם.

במכתב שנשלח מאיגוד מכוני הרישוי, עולה שורה ארוכה של טענות. "המשרד מתגאה בחיסכון לבעלי הרכב של עלות ביצוע הטסט, ובמקביל משאיר את האגרה השנתית של כלי הרכב", נכתב במכתב לשרה. "בעוד שעלות ביצוע הטסט שתיחסך עומדת על פחות מ-100 שקל לטסט, אגרת הרישוי לרכב (לרכב רגיל) עומדת על כ-3,000-1,000 בשנה – ואגרה זו, שנכנסת לקופת המדינה, תישאר בעינה".

מכון רישוי, צילום: גלעד קוולרצ מכון רישוי | צילום: גלעד קוולרצ'יק מכון רישוי, צילום: גלעד קוולרצ

עוד מדגישים חברי הארגון במסמך שהוגש במסגרת הליך הגשת ההתנגדויות: "מדובר בתקנה שלוקה בשרירות, וחורגת ממתחם הסבירות שכן היא התקבלה בלי ניתוח מספק של הנתונים ובלי בחינה של המתאם בין היסטוריה של הרכב לבין תאונות ואירועים שנגרמו בשל ליקויי בטיחות, מצבו הסובייקטיבי והמעורבות בתאונות בהתאם לחומרתן".

עוד מלינים אנשי הארגון על העובדה שהליך זה בוצע לא כל התייעצות עם גורמי מקצוע רלוונטיים. כך, לפי הארגון: "נעשה שימוש ציני בהפניה לדירקטיבה האירופית (כלומר החקיקה האירופית עליה מסתמכים בישראל) כדי להצדיק את המהלך החפוז: תרבות הנהיגה בישראל ורמת התחזוקה השוטפת של רכבים נמוכים באופן מובהק ביחס לנהוג במדינות אירופה. בישראל, בעל רכב שלא מחויב ברישוי שנתי כלל לא מטפל ברכב ורק בשל הרישוי השנתי הוא נאלץ לבצע פעולות בסיסיות שלא יבוצעו במידה והתקנה המוצעת תעבור. כיום מגיעים למכוני ה'ישוי כלי רכב בני שנתיים ושלוש עם צמיגים קרועים; תקלות חמורות בהגה; בלמים ('ברקסים") לא תקינים אשר מתוקנים במקרה הטוב רק בשל מועד הרישוי המתקרב". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות