אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כעת זה רשמי: אינוויז הישראלית בדרך לנאסד"ק - תבצע הנפקת ספאק לפי 1.4 מיליארד דולר צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות

כעת זה רשמי: אינוויז הישראלית בדרך לנאסד"ק - תבצע הנפקת ספאק לפי 1.4 מיליארד דולר

החברה המפתחת טכנולוגיות לתעשיית הרכב האוטונומי תונפק בעזרת חברת שלד בורסאי; העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון; המנכ"ל עומר כילף: "העובדים שלנו יוכלו לגעת בכסף; שווי החברה עשוי להגיע ל-10 מיליארד דולר"

11.12.2020, 14:00 | הגר רבט
חברת אינוויז הישראלית שמפתחת לידארים לתעשיית הרכב האוטונומי הודיעה היום כי היא יוצאת להנפקה בעזרת חברת שלד בורסאי (SPAC) לפי הערכת שווי של 1.4 מיליארד דולר. בכך מאשרת החברה את הדיווח שיצא בבלומברג לפני שבוע. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של 2021 ואינוויז תסחר בנאסד״ק תחת הטיקר INVZ.

קראו עוד בכלכליסט

אינוויז תונפק באמצעות Collective Growth Corporation, שמנוהלת על ידי ברוס לינטון, המייסד של חברת הקנאביס הקנדית קאנופי.

מייסדי אינוויז. מימין: אורן בוסקילה, עחמר כילף, אורן רוזנצוויג, צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות מייסדי אינוויז. מימין: אורן בוסקילה, עחמר כילף, אורן רוזנצוויג | צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות מייסדי אינוויז. מימין: אורן בוסקילה, עחמר כילף, אורן רוזנצוויג, צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות

אינוויז תגייס מהעסקה 350 מיליון דולר, 150 מיליון דולר מזומן ועוד 200 דולר שגוייסו בהשקעת PIPE לפי שווי של 10 דולר למניה (סכום קבוע לחברות SPAC).

אלה גוייסו בין השאר ממשקיעים כמו Magna International שהיא שותפה של אינוויז, Antara Capital, אחת המשקיעות הגדולות ב-PIPE, חברת Phoenix Insurance ומשקיעים מוסדיים נוספים.

אינוויז נוסדה ב-2016 וגייסה עד היום 252 מיליון דולר בהון סיכון. בין המשקיעים העיקריים בה ורטקס, מאגמה, אפטיב, סמסונג וגם חברות הביטוח הראל והפניקס. מהחברה נמסר כי על המשקיעים בה ישמרו על 100% מאחזקותיהם גם בחברה הציבורית.

אינוויז מפתחת חיישני לידאר לזיהוי מכשולים עבור כלי רכב חכמים ואוטונומיים. לידאר הינו חלק משמעותי מהרכב האוטונומי - מדובר בחיישן מבוסס לייזר המזהה עצמים ומכשולים בסביבה. באוקטובר השנה הודיעה החבה על השקת דור חדש של המוצר שיהיה זול משמעותית מקודמו.

״אנחנו פועלים בתחום שדורש גיוס הון בהיקפים גדולים מאוד", אומר ל"כלכליסט" עומר כילף, מייסד משותף ומנכ״ל אינוויז.

למה בעצם בחרתם ללכת לספאק ולא לצאת לעוד גיוס הון סיכון?

״ספאק היא דרך נהדרת לגייס כסף מהר. תחשבי שמישהו עשה את כל התהליך לצאת להנפקה בשבילך ואז מחליט לתת לך את הכלי הזה. מבחינתי זו דרך נהדרת כי זה גם קיצור מאוד משמעותי להגיע למצב שבו החברה יכולה לגייס. ברגע שאתה מונפק אתה חשוף לקבוצות פיננסיות הרבה יותר משמעותיות של גופים שמשקיעים בחברות ציבוריות. זה מאפשר לכל הקרנות שהשקיעו בך לקבל נזילות. יורד הלחץ של קרנות שהשקיעו בך בהתחלה ומחפשות לראות איך החברה מגיעה לנזילות וכמובן שזה מאפשר לנו לתת לעובדים לגעת בכסף״.

אבל אתם חברה צעירה יחסית, קמתם רק ב-2016, חברות היום נשארות פרטיות לאורך שנים ומגייסות סבבים של מאות מיליונים.

״נכון. אבל אנחנו חברה קצת שונה, כי הצורך שלנו לגייס כספים משמעותי ואנחנו בתחום שדורש הרבה מאוד השקעה. בנוסף, יש לנו צוות מוכשר מאוד שמתחרה בחברות טכנולוגיה מהשורה הראשונה. אלה אנשים שיכולים ללכת לעבוד בעוד מקומות וצריך לתגמל אותם בצורה כלשהי. אחרי 4 שנים הם מחזיקים בהרבה מאוד אופציות וכדי לתת להם עדיין את המוטיבציה צריך לתת להם כלים נוספים. צריך לחשוב איך אתה מחזיק את הצוות״.

מנכ"ל אינוויז עומר כילף. "נמשיך לפעול מהארץ" , צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות מנכ"ל אינוויז עומר כילף. "נמשיך לפעול מהארץ" | צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות מנכ"ל אינוויז עומר כילף. "נמשיך לפעול מהארץ" , צילום: באדיבות אינוויז טכנולוגיות

חברות SPAC (ראשי תיבות של Special Purpose Acquisition Companies), המכונות חברות "צ'ק פתוח", מגייסות כסף בבורסה מבלי שיש להן פעילות עסקית ספציפית - ורוכשות באמצעותו חברות אחרות.

חברות הספאק הפכו לפופולריות בשנתיים האחרונות, ועשרות מהן נסחרות כיום בארה"ב. ב-2020 גייסו חברות טכנולוגיה מעל 30 מיליארד דולר בשיטה זו, ביותר מ-70 הנפקות. המתחרה הקליפורנית של אינוויז, Luminar, יצאה גם היא להנפקת ספאק לפני כשבועיים וגייסה 590 מיליון דולר במהלך.

איך נולד המהלך הזה, אתם יצאתם הם מצאו אתכם או שאתם חיפשתם ספאק?

״נחשפנו לדבר הזה לפני חצי שנה והבנו שיש התאמה מאוד טובה בין הכלי הזה לבין מה שאנחנו עושים. חיפשנו קבוצות ספאק, מצאנו קבוצה שיושבת בארה״ב והצלחנו להביא אותם לארץ למרות הקורונה. הם היו פה יומיים ודיברנו הרבה מאוד על אסטרטגיה. הם חזרו לארה״ב כדי לחפש את הספאק שאליו התחברנו והתחלנו את התהליך".

לדברי כילף, ״כל חברת ספאק מגיעה עם הסכום שהיא גייסה ועליו מגייסים, כדי לתת לעסקה אסמכתה משמעותית ולהראות שיש עניין. אתה מדבר עם גופים פיננסיים מוסדיים שמשקיעים בחברות ציבוריות שמזמינות נתח מסוים מה-PIPE שאתה מנסה לגייס. הצלחנו לקבל עניין ממספר גדול של גופים כאלה ולגייס כך עוד 200 מיליון דולר״.

אתם אמנם מדלגים על שלב הגשת התשקיף אבל ברגע שאתם ציבוריים תתחילו להגיד דו"חות וכל מה שכרוך בכך, אתם מוכנים להיות ציבוריים?

״זה חלק ממה שעשינו בתקופה האחרונה. בסופו של דבר זה הניהול החשבונאי, היה צריך לוודא שהכל מותאם לגישה. אבל אינוויז נשארת חברה ישראלית ונמשיך לפעול מהארץ״.

ההנפקה נחשפה כאמור בכתבה בבלומברג בשבוע שעבר, ״היינו מופתעים, אבל בסופו של דבר ההדלפה הזו יצרה מומנטום חיובי והמנייה של הספאק עלתה ב-40%״, אומר כילף.

אתם מדברים כרגע על שווי של 1.4 מיליארד לחברה, זה לא הרבה בהתחשב בסכומים שגייסתם.

״השווי האמיתי שלנו ייקבע על פי השוק. לא לפי משקיע אחד או שניים. החברה תמשיך לייצר חדשות טובות והמניה תתחיל לעלות. מה שמעניין זה לא השווי היום, אלא בעוד שנתיים. בסוף המטרה של החברה היא להמשיך לסגור עסקאות ולעלות שווי ובשוק שבו אנחנו נמצאים זה לא קשה. החברות המקבילות לנו שוות מיליארדים״.

נראה שתחום הרכבים האוטונומים הוא לא מאלה שקיבלו דחיפה מהקרונה, להפך, הוא מקבל הרבה פחות באזז.

״אולי הייתי מסכים איתך לפני חצי שנה, אבל הבורסה מוצפת בספאקים והנפקות של חברות בתחום עם שווי בשמים וזו אינדיקציה לאמון של אנשים בתחום. אני גם מכיר את הצד העסקי ויש הרבה מאוד חברות רכב שדוחפות לזה והרבה מאוד פרויקטים״.

איזה שווי יהיה הצלחה מבחינתך?

״אני חושב שחברה מהסוג שלנו, בהשוואה לחברות בתעשיה שלנו, יכולה להגיע לשווי של מעל ל-10 מיליארד דולר. התחרות נראית מאוד גדולה אבל היא כמעט לא קיימת, זו די אנומלי,ה תעשייה ששוה טריליונים ובפועל אין לנו ממש תחרות היום בפער גדול״.

זה לא סוד שאתם יוצאים להנפקה כשאתם עדיין לא רווחיים וגם בלי תשקיף.

״רווחיות היא תמיד שיקול בין הכנסות להשקעות בהמשך הפיתוח. אתה תמיד יכול להפסיק ולייצר הכנסות.יש לנו מוצר שיכול לייצר לנו הכנסות מאוד גבוהות ואנחנו עובדים על המשך פיתוח של הבינה המלאכותית מעל הלידאר, ועל קווי ייצור שאנחנו הולכים להקים. הנטיה שלי היא להמשיך להשקיע בפיתוח וביכולות. אני מניח שאנחנו יכולים לדבר על רווחיות ב-2024".

לפני כשלוש שנים חתמה החברה על חוזה עם יצרנית הרכב הגרמנית ב.מ.וו להטמעת המערכת שלה בקו הרכבים האוטונומי שלה שיעלה על הכביש ב־2021. כילף מספר שההסכם הזה הוא שנתן לאינוויז את הפוש המשמעותי להפוך לחברה גדולה: ״החסות שהם נתנו לנו אפשרה לנו להמשיך לצמוח ובגלל העמדה שלהם בתעשייה כמובילים טכנולוגים קבלנו גושפנקא גם מחברות אחרות וגם ממשקיעים״.

אתה מתכוון למכור אחזקות לכשתהפכו לציבוריים?

״אני לא יודע, אין לי לחץ כלכלי ואני מאמין במה שאנחנו עושים ושנהיה הרבה יותר גדולים״.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות