אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תביעת הענק נגד פייסבוק בארה"ב: אבן דרך או עוד כישלון בריסון צילום: איי אף פי

דעה

תביעת הענק נגד פייסבוק בארה"ב: אבן דרך או עוד כישלון בריסון

מאמצי הרכישה של פייסבוק לאורך השנים לא כוונו רק ליצירת שירות טוב יותר, אלא כללו גם מטרה עיקרית יותר, שהוסתרה מהרגולטורים, של ביסוס הגמוניה ופגיעה בתחרות. רק זה בפני עצמו מצדיק סנקציות נרחבות על החברה

13.12.2020, 07:47 | עומר כביר
השאלה הראשונה שעולה בעקבות תביעת הענק נגד פייסבוק שהגישו לפני סוף השבוע נציבות הסחר הפדרלי של ארה"ב (FTC) ותובעים כלליים מ־46 מדינות בארה"ב היא האם מדובר באירוע משנה משחק, או באבן דרך משמעותית, אירוע מפתח שבעתיד ייזכר כרגע שבו דברים התחילו להשתנות. והתשובה: כנראה שלא. סביר יותר שהתביעות ייזכרו כעוד ניסיון כושל של רגולטורים להגביל את אחת החברות החזקות בעולם.

קראו עוד בכלכליסט

במרכז התביעות עומדת דרישה לחייב את פייסבוק להיפרד מהשליטה באינסטגרם ובווטסאפ, בטענה שהחברה קנתה את החברות במטרה לחסל את התחרות נגדה. כן דורשים הרגולטורים שיוטלו על פייסבוק מגבלות שונות בכל הנוגע לרכישות עתידיות. גם אם יצליחו התובעים להוכיח את טענותיהם, הם יתקשו לשכנע את בית המשפט לפסוק שיש להפריד את ווטסאפ ואינסטגרם מפייסבוק, לאחר שלאורך השנים הביע הססנות מהפיכת מיזוגים, במיוחד כשההשלכות לצרכנים עלולות להיות שליליות.

מאמצי הרכישה של פייסבוק לאורך השנים לא כוונו רק ליצירת שירות טוב יותר, אלא כללו גם מטרה עיקרית יותר, שהוסתרה מהרגולטורים, של ביסוס הגמוניה ופגיעה בתחרות. אם פייסבוק יצרה מצג שווא בפני הרגולטורים ולא פעלה בתום לב כשביקשה את אישורם לרכישות, אזי הדרישה להפריד אותן ממנה אינה כזו מופרכת. המציאות היא שפייסבוק מחזיקה בהגמוניה בהיבטים רבים של עולם המדיה החברתית, שכדי להגיע למעמד זה היא נקטה מגוון מהלכים אנטי־תחרותיים, ושאם היא תמשיך לפעול ללא בקרה, המצב רק יוסיף ויחמיר. רק זה בפני עצמו מצדיק סנקציות נרחבות על החברה. אלא שהסיכוי לסנקציות חמורות ומשמעותיות נמוך. אפילו אם תסתיים התביעה בפסיקה של בית המשפט לרעת החברה, עד שזה יקרה בעוד שנים רבות מהיום, ההחלטה כבר תהיה לא רלבנטית למצבה ומעמדה של פייסבוק באותה עת.

מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, צילום: רויטרס מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג | צילום: רויטרס מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, צילום: רויטרס

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות