אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היעד: ב־2025 הסינים יסיעו המונים בראשל"צ הדמיה: שרון דגן Dagans

בלעדי לכלכליסט

היעד: ב־2025 הסינים יסיעו המונים בראשל"צ

חברת CRRC הסינית זכתה במכרז של נתיבי איילון לאוטובוסים חשמליים מתקדמים שיאפשרו חיסכון גדול בתשתיות ביחס לרכבת והטמעה מהירה

15.12.2020, 08:07 | ליאור גוטמן

המעורבות הסינית במערכי הסעת ההמונים בישראל מתרחבת. ל"כלכליסט" נודע שחברת CRRC הסינית זכתה במכרז של נתיבי איילון לאספקת אוטובסוים חשמליים בעלי כמה קרונות המיועדים לפרויקטים שמקימה החברה. בשלב ראשון יגיעו כמה רכבים לבדיקה.

קראו עוד בכלכליסט

היתרון הגדול בכלים של CRRC הוא היכולת שלו לנוע על כביש רגיל וללא צורך לחפור או להניח מסילות - מה שיאפשר הטמעה מהירה יחסית של מערכת הסעת המונים מודרנית בערים, מבלי לחכות שנים ארוכות להקמת קו רכבת, ובעלויות נמוכות בהרבה.

מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר. "חיבוריות גבוהה" מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר. "חיבוריות גבוהה" מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר. "חיבוריות גבוהה"

בין הפרויקטים של נתיבי איילון שעבורם מיועדים האוטובוסים שלCRRC : הקו החום באזור ראשון לציון שצפוי לפעול עד 2025 ומיזם הנתיבים המהירים בנתיבי איילון שנבנה בימים אלו.CRRC מספקת גם את הקרונות לקו הרכבת הקלה הראשון בת"א (הקו האדום) וכן משתתפת במכרזים לשני הקווים החדשים במרכז הארץ (הירוק והסגול).

ההתקשרות בין הצדדים כוללת אספקה ראשונית של כלי רכב מסוג MTEV (Mass Transportation Electric Vehicle), שדומים לכלים שמשמשים את פרויקט המטרונית בחיפה. מדובר במעין אוטובוס חשמלי בעל שלושה קרונות באורך כולל של כ־33 מטר שיכול לשאת 240 נוסעים. טוווח הנסיעה שלהם הוא 75 ק"מ בין טעינה לטעינה.

10 מיליון שקל לאוטובס

האוטובוס של CRRC הוא חשמלי ב־100% (בניגוד למטרונית שפועלת לרוב עם מנוע דיזל), והוא מצויד ביכולת טכנולוגית לעקוב אחר תוואי הנסיעה ולתקן את המיקום של הכלי ביחס לנתיב הנסיעה שלו, בדומה לפעולה שמתבצעת במערכות בטיחות אקטיביות ברכב פרטי. עם זאת, הכלי יופעל כשהוא מאויש בנהג עם שליטה מלאה על הבלימה והתאוצה, במטרה למנוע תאונות.

לפי נתיבי איילון, בפברואר הקרוב יגיעו האוטובוסים הראשונים לישראל במטרה לבדוק את ההתאמה שלהם גם לנתיבי הנסיעה וגם את מערכת הטעינה החשמלית. אם לא יימצאו אי התאמות יוצאות דופן, הם יעברו בחינה במסלול סגור לתקופה של כמה חודשים, ולאחר מכן בחינה שנייה בכביש ציבורי.

האוטובוס של CRRC ׁ(הדמיה). בלי לחפור או לבנות מסילה, הדמיה: שרון דגן Dagans האוטובוס של CRRC ׁ(הדמיה). בלי לחפור או לבנות מסילה | הדמיה: שרון דגן Dagans האוטובוס של CRRC ׁ(הדמיה). בלי לחפור או לבנות מסילה, הדמיה: שרון דגן Dagans

לאחר השלמת הבדיקות שצפויה בקיץ הקרוב, נתיבי איילון עשויה להגדיל את היקף ההזמנות מ־CRRC. עלות כל כלי רכב נאמדת בשלב זה ב־10 מיליון שקל. כרגע התכנון הוא לייבא בתום הבדיקות כמה עשרות כלים, בהתאם לביקוש שייבחן בעתיד בערים שונות, לרבות במכרז הנתיבים המהירים שיאפשר בעוד כמש שנים נסיעה לאורך נתיבי איילון במסלול ייעודי.

נתיבי הנסיעה הייעודים של הכלי יהיו אלו שישרתו את "הקו החום", קו שתוכנן במקור כרכבת קלה עם חיבור בין ראשון לציון, לוד ורמלה ולאורך של כ־30 ק"מ. התוכנית להקמת הקו עברה שינוי מהותי לפני כשנתיים בעקבות התנגדות של עיריית ראשון לציון להקמת רכבת קלה במקום עם חפירות לאורך כל העיר וזמני הקמה ארוכים מדי.

"חיסכון משמעותי"

איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, אמר כי "אנו ממשיכים ולקדם פתרונות שישתלבו יחד לרשת של אפיקי תחבורה מגוונים עם חיבוריות גבוהה ויאפשרו לנו לצאת ממבוך הפקקים. מערכת חשמלית להסעת המונים היא אלטרנטיבה הכרחית. וכעת נוכל לבחון איך לתכנן ולהתאים את התשתיות ומערך ההפעלה של מערכות כאלה, כגון הקו החום. מדובר בטכנולוגיה שמביאה לצמצום הזמן להשלמת הפרויקט ולחיסכון משמעותי בעלויות המימון והתחזוקה".

תגיות