אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחזיקים נוטים להצעת המזומן של בן־משה לרכישת ישראייר צילום: עמית שעל

המחזיקים נוטים להצעת המזומן של בן־משה לרכישת ישראייר

על קו הסיום במרוץ לישראייר עקפו רמי לוי ומוטי בן־משה את יגאל דמרי. ההצעה של דור אלון שבשליטת בן־משה, שכולה במזומן, זוכה ליתרון ניכר בהצבעה על זו של לוי, שחלקה במניות. המנכ"ל באסיפה: ממליץ על החלופה שתכלול מניות

15.12.2020, 06:59 | גולן חזני

המחזיקים בכיוון אחד, המנכ"ל בכיוון אחר, וההכרעה מחר: מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי פתוח נוטים לבחור בהצעה של דור אלון ומוטי בן־משה לרכישת השליטה בחברת התעופה ישראייר.

קראו עוד בכלכליסט

מחר יצביעו מחזיקי אג"ח ט' אם ללכת עם הצעה זו או עם זו של רמי לוי ושלום חיים. דור אלון הציעה 168.4 מיליון שקל - פער של 17 מיליון שקל ביחס להצעה של לוי וחיים באמצעות חברת בי.ג'י.איי. ההצעה של השניים מסובכת מעט וכוללת גם פשרות של גיוס הון בבי.ג'י.איי, מה שהקטין את סיכוייה להתקבל. בכך צפוי להגיע לסיומו מאבק הפכפך על רכישת חברת התעופה, שהפתיעה באטרקטיביות שלה.

מוטי בן משה, צילום: עמית שעל מוטי בן משה | צילום: עמית שעל מוטי בן משה, צילום: עמית שעל

הדרמה סביב מכירת החברה הגיעה לשיאה אתמול ב־12:00. זה המועד שקבע אופיר נאור, המפרק של אי.די.בי מטעם בית המשפט, כמועד הסופי בהחלט להגשת ההצעות. עד אז הוביל יגאל דמרי עם הצעה מפתיעה של 141 מיליון שקל.

בחמש הדקות האחרונות לדד ליין הוגשו שלוש הצעות חדשות. דמרי הציע 143.1 מיליון שקל, אבל הקפיצה של יריביו היתה משמעותית בהרבה. רמי לוי ושלום חיים, בעלי השליטה בשלד הבורסאי בי.ג'י.איי, הציעו 101 מיליון שקל ושליש ממניות ישראייר בשווי כ־50 מיליון שקל שיישארו בידי המחזיקים. למניות אלה יש פוטנציאל אפסייד ששוויו לא ברור עדיין, לאור העובדה שהמהלך של בי.ג'י.איי יאלץ אותה לגייס הון במניות.

בן־משה הציע 168.4 מיליון שקל במזומן, וכן חלופה נוספת שכוללת מניות דור אלון - אבל המחזיקים לא מעוניינים בה. ההצעה של בן־משה היא הגבוהה ביותר, השאלה בכמה. יש המתמחרים את הפער ב־17.4 מיליון שקל יותר ויש בפחות, כ־10 מיליון שקל. לפער יש משמעות מכמה סיבות: בגלל הגיבנת של בן־משה מהסדר החוב באפריקה ישראל, והן משום שרמי לוי משאיר פתח למחזיקים ליהנות מאפסייד עתידי משמעותי בישראייר. "נביא אותה לשווי של 500-400 מיליון שקל, עם הלקוחות שיגיעו מהרשת", הבטיח לוי באסיפה.

רמי לוי על רקע מטוס ישראייר, צילום: ישראייר, דנה קופל רמי לוי על רקע מטוס ישראייר | צילום: ישראייר, דנה קופל רמי לוי על רקע מטוס ישראייר, צילום: ישראייר, דנה קופל

הזמן לוחץ על לוי, משום שאם לא ישלים את העסקה עד סוף החודש, תימחק בי.ג'י.איי מהמסחר בבורסה. במקרה כזה התחייב נציגו מוטי חזן לרשום מחדש את החברה למסחר.

בן־משה: ההצעה הכי גבוהה, השאלה בכמה

בן־משה סוחב על גבו גיבנת שבאה לידי ביטוי באסיפת מחזיקי האג"ח אתמול. הוא עצמו לא עלה לשיחה. עמית זאב, מנכ"ל דור אלון שבשליטתו והגישה את ההצעה, השתתף בה; הוא נשאל על הרתיעה שקיימת מבן־משה לאור העבר שלו מול המחזיקים בהסדר החוב של אפריקה ישראל.

בן משה נמצא בהתנהלות משפטית מול המחזיקים, שטוענים שהוא נסוג מהצעה שהגיש ו"מרח" אותם בתירוצים של אי־קיום תנאי מתלים לעסקה, בדמות אישורים ממדינות שונות. הוא עצמו טוען כי המחזיקים הם אלה שנסוגו ומנהל תביעה בבית המשפט להשבת 100 מיליון שקל שהפקיד כפיקדון בעסקה. במסגרת הדיונים בין הצדדים מעוכב תשלום של מאות מיליוני שקלים מההחזר למחזיקים בקופת בית המשפט.

"אני לא קשור לסיפור הזה.

דור אלון היא חברה שעומדת בפני עצמה, חברה ציבורית תחת פיקוחה של רשות ני"ע", אמר עמית זאב למחזיקי האג"ח באסיפה אתמול. "אותנו לא ימחקו מהמסחר. אתם תיכנסו לשותפות עם חברה שהיא מזמן לא רק חברת דלק, אלא גם חברת אנרגיה וקמעונאות. אנחנו כאן כדי לסגור עסקה".

מנכ"ל ישראייר: אלה ההצעות הכי גבוהות

נציגות סדרה ט' מיוצגת על ידי עופר גזית, והמחזיקים הגדולים באג"ח הם קרנות ברוש ואלפא. מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס שהופיע באסיפה אמר כי ההצעות הן הגבוהות ביותר שהוגשו בכל השנים האחרונות בניסיונות המכירה של ישראייר. הסכומים המוצעים עבור ישראייר הם יותר מכפולים מאשר בתחילתו של התהליך.

"ישראייר נהנית מפתיחה של יעדים חדשים. השלום (ההסכמים עם האמירויות ומרוקו, ג"ח) מאפשר לישראייר להתחיל בשורה אחת עם חברות אחרות", אמר סירקיס. "עד סוף החודש נגיע ל־110 טיסות לדובאי. היעד החדש מרוקו שווה לחברה 2 מיליון דולר EBITDA (רווח תפעולי תזרימי, ג"ח) בשנה". לגבי הסכמי העבודה עם טייסיה החברה ציין המנכ"ל כי "הגענו להסכם עם הטייסים עד סוף 2022".

יגאל דמרי על רקע מטוס ישראייר, צילום: אוראל כהן, יוסי צבקר יגאל דמרי על רקע מטוס ישראייר | צילום: אוראל כהן, יוסי צבקר יגאל דמרי על רקע מטוס ישראייר, צילום: אוראל כהן, יוסי צבקר

המנכ"ל של חברת התעופה קרא למחזיקים לבחור בהצעה שקסמה לו: "אני ממליץ לכם, קחו מניות בעסקה לצד המזומן. השווי יכול להכפיל את עצמו אם כי יש גם סיכונים. במשברים הקודמים לקח לנתב"ג שלוש שנים להגיע למספרים שלפני המשבר".

נאור דרש מהמחזיקים להגיע להחלטות והדגיש כי לא יתקבלו הצעות חדשות לחברה. "לא נפתח את התהליך. המציעים צריכים לדעת שיש ודאות לתהליך, ואם החלטנו שזה הסוף, אז מה שנשאר זה לקבל החלטות לגבי ההצעות הקיימות", סיכם.

גם פורטיסימו ואמנון סלע היו במרוץ

בנובמבר האחרון הגישה קרן פורטיסימו, בניהולו של יובל כהן, הצעה לרכישת ישראייר לפי שווי של 190 מיליון שקל. ההצעה העניקה לחברה שווי כפול לעומת ההצעות המובילות שהיו על הפרק דאז, אבל העניקה למחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח סכום מיידי נמוך יחסית, של 40 מיליון שקל.

גם קבוצה שהוביל אמנון סלע, בעליה של חברת התחבורה הציבורית אפיקים ושל חברת שלדות שבבעלות משפחת פרידנזון, הציעה לרכוש את ישראייר תמורת 80 מיליון שקל.

תגיות