אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עם היד על הדופק: חוסן ארגוני בימי קורונה צילום: תקשורת פנים מכבי שירותי בריאות

עם היד על הדופק: חוסן ארגוני בימי קורונה

את הגעתו של וירוס הקורונה לא ניתן היה לחזות, אבל אפשר היה בהחלט להגיע אליו מוכנים. מכבי שירותי בריאות מספרים איך מסירות, חדשנות ומקצוענות, שללו מהופעת הקורונה את גורם ההפתעה

06.01.2021, 11:00 | בשיתוף מכבי שירותי בריאות
הופעתה של הקורונה בחיינו, אמנם הפתיעה את הקהילה הרפואית בארץ ובעולם, אבל במכבי שרותי בריאות דווקא הגיעו אליה מוכנים, הן מבחינת התשתית המקצועית והטכנולוגיה המתקדמת והן מבחינת החוסן האישי והמסירות של מגוון האנשים שמרכיבים את הארגון.

במכבי אסטרטגיית משאבי אנוש ייחודית, הכוללת מעטפת שלמה לצוותיה, בעולמות המקצועיים והאישיים. כחלק מאסטרטגיה זו, פותחה וטופחה תכנית כוללת לחיזוק החוסן הארגוני והאישי, ומתן בסיס איתן לצוות בתקופה של אי ודאות. התכנית תומכת בעובדים ובצוותים הרפואיים ומשפחתם משלב המועמדות ועד לפרישה, ולאורך החיים התעסוקתיים בארגון, גם בתקופה מאתגרת זו.

אפשר לנשום לרווחה

במכבי לא חיכו לקורונה כדי לטפל באופן שוטף במניעת השחיקה בעבודה ובתיחזוק רווחה תומכת. ״אנחנו מבינים שכדי לתת בריאות ורפואה טובה למטופלים שלנו, אנחנו צריכים לבדוק תהליכים על עצמנו״, מסביר ארי אור, מנהל אגף משאבי אנוש במכבי, ״דאגה לבטחון התעסוקתי והפיזי של האנשים המרכיבים את מכבי קיימת תמיד, ועכשיו היא בולטת אפילו יותר. הפעילות שלנו כוללת רווחה תומכת, לדוגמה, הקמנו קרן שעוזרת לאנשים במצוקה כלכלית ולמשפחות שנפגעו בתקופת הקורונה ואנו מאפשרים לאנשינו לפנות להתייעצות וקבלת סיוע, באמצעות עובדות סוציאליות, באופן חסוי ודיסקרטי. בימי הקורונה נוספו גם הסבות מקצועיות למי שהקף העבודה שלו ירד, שילבנו הרצאות להתמודדות עם אי ודאות ומשברים כלליים ועוד״.

מכבי מסתכלת לא רק על העובדים והצוותים הרפואיים, אלא גם על משפחתם והקהילה בה הם חיים. המשפחה היא זו הממלאת את עולמו של העובד מעבר לשעות העבודה, כך שההתייחסות אליו ולתא הגרעיני שלו חולשת על כל תחומי החיים. מתוך הבנה כי משברים כלכליים ונפשיים נוגעים גם למשפחות העובדים והצוותים הרפואיים, שחלקם עצמאים, יצא לדרך פרויקט יחודי למכבי, שכולל הקמת פלטפורמה המאפשרת לבני ובנות המשפחה לחשוף לאלפי אנשי מכבי מיזמים ועסקים עצמאיים שלהם.

 

״אנו מציעים לצוותים שלנו סדנאות שמטפלות בבית, כדי לתת כלים לבני הבית להכיל את אתגרי התקופה ולמצוא את האיזון הנכון״, מוסיף אור, ״עוד לפני שהגיעה הקורונה העברנו לאנשינו סדנאות מיינדפולנס, וכעת אנחנו מרחיבים את הפעילות אל האנשים בבית באמצעות זום, בסדנאות שמדברות על מצוקות התקופה. אנחנו דואגים לעובד ולמשפחתו. והוא לא עומד בפני עצמו״. 

ארי אור, מנהל אגף משאבי אנוש במכבי ארי אור, מנהל אגף משאבי אנוש במכבי ארי אור, מנהל אגף משאבי אנוש במכבי

 

חוסן ארגוני גם בזמן קורונה: דיאלוג אמיתי עם העובדים והעובדות

גם אנשים הנתונים בבידוד מקבלים תשומת לב יחודית, באמצעות תהליך שלם הכולל תמיכה טלפונית, מתן תעסוקה לזמן הבידוד ואפילו מתן אפשרות לעבודה מהבית, שמאפשרת להמשיך ולשמור על פרודוקטיביות ועל קשר עם העבודה. לשם כך נוצרו סדנאות שעיקרן הכשרת המנהלים והמטפלים לניהול ועבודה מרחוק.

במקביל, קיימת מודעות לעומס ולשחיקה שריבוי המשימות והמחויבות לעבודה עלולים ליצור, ובמכבי עוסקים כל הזמן בשיפור תהליכים, כדי להקל בעומס על כל העובדים והצוותים הרפואיים. ״כחלק מההתמודדות עם המצב החדש והגידול בתחלואה, גייסנו במהלך החודשים האחרונים מאות אנשים, כדי להתמודד באופן מיטבי עם המשימות הנתונות ולהמשיך לתת את השירות הרפואי הטוב ביותר לחברי מכבי״.

״אכן יש כאן הרבה אתגרים ועיסוק גדול בנושא של מניעת שחיקה״, מוסיפה חוה צוקר, מנהלת גיוס וחווית עובדים, ״אנחנו נמצאים בתהליך של פיצוח למען צמצום השחיקה, בעיקר בקרב אנשים שעובדים פה לאורך זמן. יחד עם המחוזות השונים בנינו תכנית, שכבר מיושמת, ונוגעת בעולמות משאבי האנוש השונים. מיד לאחד הגל הראשון וכחלק מהערכות לחורף, עשינו סקר "מד דופק ארגוני" בו שאלנו את האנשים איך הם מרגישים ומה הם חושבים שעוד צריך לעשות. הרבה מאוד ממצאים שעלו בסקר כבר טופלו ובזכות זה אנחנו מסוגלים לתת מענה מהיר ומדוייק יותר לצרכי העובדים והצוותים הרפואיים. מד הדופק הארגוני נמצא כל הזמן בפעולה ואנו מקפידים לקיים דיאלוג אמיתי עם האנשים שלנו״.

 חוה צוקר, מנהלת גיוס וחווית עובדים חוה צוקר, מנהלת גיוס וחווית עובדים  חוה צוקר, מנהלת גיוס וחווית עובדים

עבודה מרחוק: לקחת את האתגר ולהפוך אותו להזדמנות

מכיוון שרוב חולי הקורונה מטופלים בבית, מוגדרת הקורונה כמגפה של קהילה, עם כ-650 אלף בדיקות קורונה שנערכו במסגרת מכבי ועם 98 אחוז מהחולים שטופלו בקהילה דרך הרופאים והאחיות, כך שהתקופה הזו נתנה גם בוסט לטיפול מרחוק. ״זה נתן פוש לעניין העבודה מרחוק, שהוא לחלוטין לא טריוויאלי בעולמות הטיפול והרפואה״, מסביר אור, ״כי בסופו של יום רופא/ה ואח/אחות רגילים לראות את החולה בעיניים, וזה לא פשוט לקחת אחריות על הטיפול מרחוק. מערכות הליבה של הארגון בשילוב עם ההון האנושי הייחודי למכבי, מאפשרים לנו לימוד מהיר, תוך כדי תנועה, של תהליכים מעודכנים ומיומנויות חדשות, כמו למשל הקמה מהירה של פלטפורמות לימוד בווידאו. כך אנו מסוגלים כבר היום להגיע לכל עובד בכל מקום בארץ בזמן מהיר, וללמד אותו איך להתמודד עם משימות הקורונה החדשות, החל מללמד איך אוחזים מטוש, ועד להקמה של מעבדות קורונה תוך 24 שעות והכשרת אנשי המעבדה בפיענוח בדיקות קורונה במהירות וביעילות.

"ההערכות המהירה הזו איפשרה לנו להמשיך לתת רפואה טובה גם מרחוק ולהעניק רצף תעסוקתי למי שהוגדר כעובד בסיכון". אור מדגיש כי ״מעל הכל תחושת השליחות כלפי המטופלים שלנו מתחילה בעובדים והצוותים הרפואיים שלנו, וזה מה שהביא אתנו להיות מוכנים להתמודדות עם וירוס הקורונה למרות גורם ההפתעה״.

״כל זה מתאפשר בזכות הדיאלוג השוטף בין המנהלים לעובדים״, מוסיף ארי, ״הפלטפורמות של עבודה מרחוק קיצרו את טווחי התגובה ואיפשרו לנו לנהל דיאלוג שוטף במטרה להבין את הצרכים הרלוונטים ויכולת לדבר את השפה של המסדרונות הרפואיים כמעט בן רגע. האנשים של מכבי בעצם לקחו את האתגרים הכל כך מורכבים הללו והפכו אותם להזדמנויות״.

״מדי בוקר אנשים מבינים מחדש את השליחות שלהם ואת העובדה שבאפשרותם להשפיע על הארגון כולו, ואנו מעודדים את היוזמות האישיות שלהם״, מספר אור, ״כך למשל ד"ר לידיה בלכר, רופאת משפחה במכבי שחלתה בעצמה בקורונה והתפנתה למלונית, פתחה מתוך השהות במקום מרפאה, מעין מרכז רפואי קטן, לטובת המטופלים. ההנהלה של מכבי נרתמה מיידית ליוזמה שלה וסייעה לה להפוך אותו מרפואת מסדרון לטיפול רפואי ממוסד יותר. יחד איתה בנינו משהו שלא היה צומח, ללא היוזמה האישית שלה והתמיכה הנרחבת של כל הגורמים הרלוונטיים״.

במקרה אחר, מרשים לא פחות, מספר אור על איתמר פדה ממחוז המרכז שהמציא תא יעודי לבדיקת קורונה, מתוך רצון לבצע בדיקות יעילות בטוחות יותר, פטנט שאומץ באופן רשמי על ידי מכבי. ״אנשינו קמים בבוקר בתחושת יעוד, מה שאפשר את ההתארגנות המהירה של הארגון בזמן הקורונה״.

בית ספר לכישורי העתיד ברפואה

״יש פה אווירה של אקשן ושל עשייה ושל דינמיקה מטורפת״, הוא מתאר, ״כל יום מביא איתו אתגר שונה ובכל יום אתה מבין שהמציאות משתנה לא רק בגלל הקורונה, אלא גם בגלל הטכנולוגיה. פתחנו בית ספר לכישורי עתיד, משום שברור לנו שכל התפקידים במנהל, בסיעוד וברפואה ייראו אחרת בעתיד. העובדים יצטרכו לרכוש מיומנויות אחרות ושונות אנחנו רוצים להכשיר אותם להמשך. האנשים שלנו רואים את הקריירה שלהם מתפתחת ואנחנו רוצים לאפשר להם את זה. הדברים עובדים מהר. אנחנו ארגון לומד שמכין את עצמו לכל סיטואציה והשליחות מלווה אותנו בכל תחום. כך למשל ההתמודדות עם החורף, שיביא איתו בנוסף לקורונה גם את כל מחלות החורף, החלה מבעוד מועד״.

בימים של משבר כמו הקורונה, מציעים במכבי אפשרות לקריירה תעסוקתית לכל בוגרי האוניברסיטה בכל התחומים, מערכות מידע, כספים סיעוד, ששואפים לעבודה עם שליחות עמוקה במכבי שירותי בריאות. ״אנו במקומות בהם קוראים לאותם בוגרים שרוצים לקחת חלק בעבודה עם חזון, גמישות וייעוד אמיתי של הצלת חיים להגיע אלינו״, אומר אור, ״אנשי מכבי נהנים מיציבות תעסוקתית, עם אפשרות להתפתח במקצועות ומסלולים מגוונים. פה תפגשו באחים ואחיות, אנשי סיעוד שמהווים חלק מרכזי בשדרת הניהול של הארגון, לצד רופאים ורופאות בתפקידי ניהול, ניהול עסקי וחדשנות, במקביל למילוי שליחותם כמרפאים. ״באמצעות המנהלים בשטח, וכן דרך סקרים ושאלונים, אנחנו יודעים להגיע ולדאוג לכל אחד ואחת מ-8500 העובדים והעובדות שלנו״, מסכם אור.

מבצע החיסונים הגדול במדינה

מבצע החיסונים לנגיף הקורונה בעיצומו. מכבי שירותי בריאות מפעילה מרכזי חיסונים ומרפאות ניידות בפריסה ארצית, מעל ל-200,000 חברי קופת החולים מכבי כבר חוסנו, ותואמו למעלה מחצי מיליון תורים כפולים לחיסון למנה הראשונה והשנייה.

מכבי היא חוד החנית במבצע החיסונים הארצי, עובדת באופן מסודר ומאורגן וכך מצליחה לחסן למעלה מ-30,000 חברי מכבי מדי יום. עתידה של ישראל להיות המדינה הראשונה שתחסן את כל אזרחיה, ההכשרה וההשקעה המקצועית והארגונית של אנשי מכבי שירותי בריאות הכינו אותם לרגע מאתגר זה, כשהמטרה היא אחת: להשלים את מבצע החיסונים על הצד הטוב ביותר ולהחזיר את אוכלוסיית ישראל לשגרה בריאה במהירות האפשרית.

לפייסבוק "האנשים של מכבי" לחצו כאן >>

 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות