אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גל של פתיחת חנויות יין בקורונה; “התחום בארץ עבר מהפכה" צילום: אביגיל עוזי

גל של פתיחת חנויות יין בקורונה; “התחום בארץ עבר מהפכה"

הצריכה הביתית של יינות עלתה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים. כעת נפתחות חנויות חדשות רבות שיענו על הביקוש, בהן סניפי ענק עם יינות יוקרה, אבל גם חנויות בוטיק שכונתיות מוקפדות וקואופרטיב של יקבים ישראליים

20.12.2020, 08:09 | רעות ברנע

כבר שלושה חודשים שלא יצאנו לשתות (או לאכול) בחוץ, במסעדה או בבר. הם מצטרפים לעוד 6-5 חודשים שקדמו להם, ושבחלקם הגדול ישבנו בבית, וגם כשכן היו אופציות, הן היו מצומצמות - ללא אירועים, ללא חתונות, ללא מפגשים גדולים. לכך אפשר להוסיף את תחושות הייאוש, החרדה, והדיכאון שנפוצות יותר בעקבות משבר הקורונה.

כל אלו הובילו לגידול משמעותי ביותר בצריכת האלכוהול שלנו - אבל דווקא בבית. אז אם גם אתם מצאתם את עצמכם קונים יותר אלכוהול הביתה, מתחילים בשלושה בקבוקים במבצע השלושה במאה (המעולה) של רשת "מנו וינו", ולאט לאט משתדרגים - אתם בחברה טובה. לפי הנתונים של "יין בעיר", רשת היין והאלכוהול הגדולה בארץ, צריכת היין של לקוחות פרטיים עלתה בשנה האחרונה ב־36%, כשצריכת יינות הפרימיום בלבד עלתה ב־14%ביחס לשנה הקודמת. כל זה מוביל למגמה מאוד ברורה — חנויות יין חדשות נפתחות בחודשים האחרונים בהמוניהן, כל אחת בסגנון מעט שונה ומותאמת לקהל קצת אחר.

בוסר. חנות יין חדשה בת"א, צילום: תור ורדימון בוסר. חנות יין חדשה בת"א | צילום: תור ורדימון בוסר. חנות יין חדשה בת"א, צילום: תור ורדימון

"הרבה פעמים שואלים אותי על תחרות", אומר אביתר ברעם, מבעלי חנות היין "בוסר", שתיפתח בשבועות הקרובים במתחם גן החשמל בתל אביב. "אני לא מאמין בזה. אני חושב שכולנו קולגות עם מטרה משותפת. צריכת היין בארץ היא עדיין כל כך קטנה, שכל שחקן חדש הוא יתרון. ככל שכולם יצליחו יותר, אנשים ישתו יותר יין". את החנות, שכרגע עובדת במתכונת של משלוחים בלבד באמצעות הווטסאפ או הודעות באינסטגרם, פתח ב"מבצע גרילה" כהגדרתו. ברעם הוא סומלייה במקצועו, אליו חברו גל יעקובי, סומלייה נוסף, ותור ורדימון, מעצב תעשייתי. "אנחנו מאמינים שצריך לנטרל את האיום, לא לדבר 'מעל' אנשים. אפשר להיות מקצועיים גם בגובה העיניים. אנחנו יכולים להיות פלצנים מלחיצים אם אנחנו רוצים, אבל זו לא המטרה. הלקוח הוא זה שחשוב, ומה שהוא רוצה הוא יקבל. לא משנה באיזה מחיר".

הפוקוס ב”בוסר” הוא על יינות ייחודיים של יצרנים קטנים, בדגש על "עולם ישן" — צרפת, ספרד, איטליה, גרמניה. וכמובן גם יינות ישראליים. למשל, "יין כתום מטריף של יקב קטנטן ונהדר בבית לחם שמייצר יינות טבעיים מזנים מקומיים בלבד. שמו פילוקאליה, ארקאדיוס 2017. מהיין הזה בוקבקו 99 בקבוקים בלבד, והצלחנו לשים את היד על 11 מהם”. בעתיד, כשיהיה אפשרי, מתכננים ב”בוסר” להפוך את החנות למקום שאפשר גם לשבת ולשתות בו. "אני חושב שאחרי שתסתיים התקופה הנוכחית ויתחילו החיים אחרי או החיים לצד הקורונה, אנשים יחפשו מקום כזה".

את "אוצרות יין 100%", מרכז חדש ליינות בוטיק של יקבים ישראליים, פתחו שחר זיו ועופר יוכלמן לפני חודשיים. "חנות תל־אביבית ממוצעת מחזיקה יינות של 15-10 יקבים ישראליים, מתוכם 5-4 יקבים גדולים ועוד כעשרה יקבי בוטיק", מסביר זיו, מומחה וכותב בתחום היין. "יש בארץ 400 יקבי בוטיק, ואת רובם הקהל עוד לא מכיר. אנחנו מוכרים כרגע 120 תוויות של 50 מהם, והשאיפה היא לתת ייצוג לכמה שיותר. בכל זמן נתון יהיו אצלנו יינות של 50 יקבים בלבד, ויש כבר רשימת המתנה". בין היקבים שנמכרים כבר עכשיו בחנות: יקב ברניקי, יקב ג'וליה, יקב גבעות, יקב נעמן, יקב סימון, ועוד הרבה כאלה שלא מגיעים לחנויות אחרות.

גם המודל של המיזם החדש שונה במקצת מכל חנות יין אחרת: "אנחנו סוג של קואופרטיב. היקבים הם שותפים שלנו בכל מה שקשור לניהול של המקום, הם בוחרים את היינות שיימכרו ואת המחירים לצרכן. בתמורה הם משלמים דמי ניהול, נמוכים מאוד, כדי שהמקום ימשיך להתקיים, וחנות בגן העיר זה לא עניין זול. המטרה שלנו היא לא לפנות רק לגרעין הקשה של צרכני היין, אלא להגיע לקהלים נוספים. המצב והסגרים בהחלט עשו את העבודה מבחינת העלייה של רמת הצריכה בחנויות, סוג של מהפכה אפילו ששמה את הבית ואת המטבח הביתי במקום מרכזי, ואנשים התחילו לגלות את היין בכלל, ואת יינות הבוטיק בפרט. אבל עדיין יש עבודה, ואת זה אנחנו מתכננים לעשות, כשיתאפשר, גם באמצעות סדנאות והרצאות, שישתפו את הייננים של היקבים שמוכרים אצלנו".

לה בושון, חנות יין חדשה בנוה צדק בת"א, צילום: אביגיל עוזי לה בושון, חנות יין חדשה בנוה צדק בת"א | צילום: אביגיל עוזי לה בושון, חנות יין חדשה בנוה צדק בת"א, צילום: אביגיל עוזי

לצד החנויות הקטנות ויקבי הבוטיק, יש גם מי שהולך בגדול. כך, למשל, פתחה לאחרונה רשת האלכוהול Hermitage סניף ענק בראשון לציון בחנות ששטחה מעל אלף מ"ר, והיא מוכרת למעלה מאלף סוגים של יינות. מדובר בסניף התשיעי של הרשת שמתמחה גם בסיגרים, ואפשר יהיה למצוא בו, בין השאר, בקבוקי וויסקי במחיר של רבע מיליון שקל לבקבוק. "כרגע כולם מרוויחים מהצריכה המוגברת", אומר טל גולדמן, מומחה ליין שפתח לא מזמן גם הוא חנות קטנה משלו בשם "Le bouchon" בשכונת נווה צדק בתל אביב. בסגר הראשון עוד עבד ברשת היינות "וויין דיפו", תקופה שהוא מתאר כ"טירוף של הזמנות שאף אחד לא ראה פה בחיים".

כשהבין שמחירי השכירות בשכונה שבה הוא גם גר ירדו בצורה משמעותית, החליט שזה הזמן עבורו להגשים את החלום ולפתוח חנות משלו, שבה הוא מתמקד ביינות צרפתיים, איטלקיים וביין ישראלי, כשאחת הקטגוריות המובילות היא יינות רוזה. "יש גם הרבה יין כשר", הוא מסביר, "כיוון שבשכונה יש הרבה דרישה ליין כשר תוצרת חוץ. זה אחד התחומים שעבר שינוי גדול במיוחד, פעם כל מה שהיה כשר היה ברמה ירודה יותר. היום יש יינות איכותיים כשרים שמגיעים מהעולם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות