אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בחירה אפרורית: פאנטון הולכת על המובן מאליו צילום: Pantone

בחירה אפרורית: פאנטון הולכת על המובן מאליו

חברת הצבעים, שקובעת לעולם העיצוב והאופנה אילו צבעים ישלטו במוצרים שנצרוך, בחרה בצהוב ובאפור כגוונים של 2021. עתה היא מואשמת בבחירה במובן מאליו עבור עולם שיוצא ממגפה ומגיע לו צבע נועז יותר

21.12.2020, 08:22 | עילית מינמר

“אפור אולטימטיבי” ו”צהוב מואר” - אלה שני הצבעים שעל פי חברת הצבעים פאנטון יהיו דומיננטיים ב־2021. זו הפעם השנייה בלבד ב־22 שנים שפאנטון מעניקה לשני צבעים את תואר “צבע השנה” שלה. בפעם הקודמת זה קרה ב־2016 עם “ורוד קוורץ” ו”כחול נייבי”. לא פעם הבחירות של פאנטון הן בגדר הצהרה חברתית. השנה הצבעים "מעבירים מסר של שמחה ואומץ. לא היה צבע אחד שהיה יכול להגדיר את משמעות הרגע", אמרה לורי פרסמן, סגנית נשיא פאנטון, ל"ניו יורק טיימס". "הבנו שאי אפשר להתמודד מול איום המגפה לבד. כולנו מבינים עד כמה אנו זקוקים זה לזה ולתמיכה רגשית ותקווה".

קראו עוד בכלכליסט

עולם האופנה ועיצוב הפנים עושה שימוש נרחב במניפת הצבעים של פאנטון ויש לה כוח שיווקי. מאז 2000 ההכרזה של פאנטון על צבע השנה משפיעה על החלטות של חברות מסחריות רבות. חברת אפל, למשל, השיקה בעבר דגמים של אייפון בצבע השנה של פאנטון. ויש להם השפעה על הרחוב, על תעשיית הסרטים, הריהוט והאיפור. כך, למשל, יוניקלו עורמת חולצות טי צבעוניות בגוונים בהשראת פאנטון, או בסצנה מ"השטן לובשת פראדה" מתקיים דיון על השפעתו של הצבע התכול - שהיה הצבע של 2000 - על האופנה הגבוהה ומשם על מוצרים עממיים יותר.

זו הפעם הראשונה שאפור נבחר לצבע השנה והפעם השנייה בלבד שבה נבחר גוון של צהוב. הבחירה הזאת מעוררת תהיות בקרב טרנדולוגים ובכלל. שהרי אין בה תעוזה או בשורה מרעישה כלשהי. נדמה שזו בעצם בחירה שיווקית פרגמטית המתאימה לזמנים כלכליים קשים. או כדברי פרסמן, "אפור קיים בשוק העיצוב מאז ומתמיד, ומעט צהוב יכול להוסיף חיים חדשים למלתחה, לבית, לארון הכלים, בלי להשקיע יותר מדי" .

צהוב ואפור צבעי פאנטון ל־ 2021, צילום: Pantone צהוב ואפור צבעי פאנטון ל־ 2021 | צילום: Pantone צהוב ואפור צבעי פאנטון ל־ 2021, צילום: Pantone

נתלי יצחקוב, מנהלת חברת The Visionary לחיזוי טרנדים, ייעוץ ומחקר שמתמחה בעולמות העיצוב והלייף סטייל, למשל, מאוכזבת. אבל מודה שהבחירה לא הפתיעה אותה. "בשנים האחרונות הבחירות של פאנטון לא נועזות", היא אומרת. "אני יכולה להבין את ההיגיון שמאחורי בחירת שני צבעים, שאולי מייצגים את הדו־קוטביות של 2020 והשנים הבאות: האפור שקט ומינימליסטי מייצג את הלך הרוח, הצהוב משדר אופטימיות ומבט חיובי אל עבר העתיד. אבל השנה הזאת היתה קיצונית, ומבחינת צבעוניות היה נדרש משהו נועז יותר. הם נשארו בגדר משהו נוח שלא מתאר את המשבר שעברנו ואת העתיד הסוער שצפוי לנו, גם טכנולוגית".

יצחקוב היתה מצפה, לדבריה, שחברה כזאת, שיש לה הרבה כוח, תפתיע עם צבע מעורר השראה. אבל אפילו הגוונים עצמם אינם בגדר חידוש. לדבריה, כבר היה אפור בשלוש השנים האחרונות. "משהו בבחירות שלהם לא מדויק. כך היה בעבר בבחירות שלהם בוורוד קוורץ ובכחול נייבי. טרנדולוגים הלכו אז על חום שלא היה צפוי ודייקו יותר". ועם זאת, זה ככל הנראה מה שנראה בקולקציות. "כולם מחכים להכרזה על צבע השנה של פאנטון גם אם היא מאבדת מהכוח שלה במשך השנים" .

כשהיא נשאלת מה הצבעים המובילים לשנה הזאת, לדעתה, משיבה יצחקוב שיהיו יותר משניים. "הדו־קוטביות תנוע בין צבעי חול בז'יים חומים לצבעים רעילים, למשל ירוק רעל, כחול רעיל וכתום. זה מתחבר לעולם הקיצוני שאנו חיים בו”. לדבריה, הצבעים הזוהרים יבלטו בייצוג הדיגיטלי שלהם, כי אנחנו יותר מתקשרים ברשתות ובזומים והם מושכים תשומת לב. "דור ה־Z ילבש אותו יותר מדור ה־Y וה־X. כלומר יש מי שיאמץ את זה ומי שלא".

חזאית הטרנדים נתלי יצחקוב: “השנה הזאת היתה קיצונית ומבחינת צבעוניות היה נדרש מפאנטון משהו אמיץ יותר. הם נשארו , צילום: תומי הרפז חזאית הטרנדים נתלי יצחקוב: “השנה הזאת היתה קיצונית ומבחינת צבעוניות היה נדרש מפאנטון משהו אמיץ יותר. הם נשארו | צילום: תומי הרפז חזאית הטרנדים נתלי יצחקוב: “השנה הזאת היתה קיצונית ומבחינת צבעוניות היה נדרש מפאנטון משהו אמיץ יותר. הם נשארו , צילום: תומי הרפז

חזאית הטרנדים לי אדלקורט, לעומת, זאת הכריזה על ירוק כצבע של 2021. בעקבות החום של החורף ישתלב בקיץ הירוק בגוונים שמחים. "הירוק ישקף תקווה", נכתב באתר שלה. "וההשראה היא עולם הצומח והצורך לשמור עליו" .

אך יש פה התנגשות מובנית בין בחירה בצבע שמייצג את הרצון לשמור על כדור הארץ לבין צבע שישתלט על האופנה וכולם יבקשו ללבוש אותו ולצרוך אותו - צריכה הרסנית לכדור הארץ. יצחקוב נוקטת בדימוי של מלאך ושטן להמחיש את הקיצוניות. לדבריה, יש שני סוגי צרכנים: צרכן שעשה חשבון נפש ובחר בדרך נקייה יותר ובפחות צריכה לעומת הצרכן שנתקף בולמוס של קניות.

בינתיים, למרות הביקורת על הבחירה של חברת פאנטון, יש מי שחושבים כי הבשורה על החיסון בעיצומה של מגפת הקורונה רק חיזקה את הבחירה של החברה ומתארת במדויק את הרגע שאנחנו נמצאים בו: "גם אם נראה שכרגע האפור הוא הצבע, העתיד נראה בהיר יותר, מואר אפילו, ממש כמו הצהוב", מסכמת ונסה פרידמן ב"ניו יורק טיימס".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות