אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גמלאי התעשייה האווירית רוצים נתח מהנפקת החברה באדיבות התעשייה האווירית לישראל

בלעדי לכלכליסט

גמלאי התעשייה האווירית רוצים נתח מהנפקת החברה

לאחר שהממשלה אישרה את הנפקת תע"א, דורשים הגמלאים לצרפם להסכם ההטבה לעובדים שבמסגרתו יקבלו הנחה ברכישת מניות. יו"ר הגמלאים: "מי שעבד 45 שנה ופרש, לא מגיע לו כלום, ומי שעבד שנה כבר יקבל? מגיע לאלה שבנו את תע"א"

21.12.2020, 06:58 | אודי עציון

גמלאי התעשייה האווירית (תע"א) מבקשים לקבל נתח ממניות החברה במסגרת ההנפקה הצפויה. ל"כלכליסט" נודע כי העובדים העבירו פניות בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון בני גנץ, לשר האוצר ישראל כץ, לראש רשות החברות יעקב (יקי) קוינט וליו"ר ועד העובדים יאיר כץ.

במסגרת הנפקת החברה שאושרה לפני חודשיים בממשלה, צפויים עובדי החברה לקבל אפשרות לרכוש 2.5% מהמניות בהנחה של 30%. לפי המסתמן, יונפקו 25% ממניות התעשייה האווירית לפי שווי שוק של 12 מיליארד שקל, כך ששווי ההטבה לעובדים יגיע לכ־90 מיליון שקל. בחברה מועסקים כ־15 אלף עובדים, כך שמדובר בהטבה בסך 6,000 שקל בממוצע לעובד.

קראו עוד בכלכליסט

"הבאנו פרסי ביטחון ישראל והישגים. לא מגיע לנו?"

 

"אנחנו תוהים: מי שעבד 45 שנה ופרש לפני חודש, לא מגיע לו כלום, ומי שעבד שנה - כבר יקבל?", אמר ל"כלכליסט" יו"ר גמלאי התעשייה האווירית, הח"כ לשעבר יעקב שפי, מי שעמד בראש ועד העובדים החזק של החברה בשנים 1993-1979. "מי הביא את כל פרסי ביטחון ישראל וההישגים הטכנולוגים והמסחריים של התעשייה האווירית?".

יאיר כץ יו"ר ועד עובדים של התעשיה האווירית, צילום: עמית שעל יאיר כץ יו"ר ועד עובדים של התעשיה האווירית | צילום: עמית שעל יאיר כץ יו"ר ועד עובדים של התעשיה האווירית, צילום: עמית שעל

לדבריו, "מטוסים שייצרנו נמכרו בהרבה מאוד דולרים, כולל נושא הלביא שאולי לא נמכר, אבל המערכות שלו כן. וכך גם בטילים ובחלל. אם וכאשר תהיה הנפקה, יש כוונה למכור לעובדים מניות במחיר מוזל לאלה שעובדים היום, אבל אנחנו חושבים שמגיע גם לאלה שבנו את המערכות האלה ואת התעשייה האווירית, ופרשו. זאת עבודה שיש לה השפעות ארוכות טווח, יש על חלקנו מגבלות ביטחוניות עד היום בגלל דברים שטיפלנו בהם העבודה".

בקשתם של גימלאי התעשייה האווירית היא יוצאת דופן. בעוד עובדי חברות ממשלתיות שהונפקו או הופרטו קיבלו הטבות בדמות רכישת מניות במחיר מוזל, לא ניתנו הטבות דומות לגמלאי החברות.

בארגון גמלאי התעשייה האווירית חברים כ־11 אלף איש, בהם השר והח"כ לשעבר חיים כץ, שהחליף את שפי כיו"ר הוועד. חיים כץ הוא אביו של יו"ר הוועד הנוכחי יאיר כץ.

השיעור הסופי של המניות ושיעור ההנחה שיקבלו העובדים הם חלק מהמו"מ שהם מנהלים כעת עם רשות החברות, האוצר והנהלת התע"א לגבי הסכם העבודה החדש בחברה. הטבות שיקבלו הגמלאים, אם יינתנו, עשויות לבוא על חשבון ההטבות לעובדים.

המכירות ירדו, הפסדי חטיבת התעופה זינקו

בנוסף, אף שההנפקה ממשיכה להתקדם וצפויה באפריל הקרוב, התוצאות הכספיות שהציגה התעשייה האווירית בדו"ח הרבעון השלישי שלה לא היו אופטימיות במבט לעתיד. למרות שיאי רווחים ומכירות, הרי שצבר ההזמנות של החברה נמצא בירידה, והמכירות ברבעון השלישי ירדו לעומת השנה שעברה. הפסדי חטיבת התעופה זינקו מ־7 מיליון דולר ל־36 מיליון דולר על רקע המשבר בענף שגרמה הקורונה.

מרשות החברות הממשלתיות נמסר כי הפנייה התקבלה ובימים הקרובים תגבש הרשות עמדה בנושא.

יאיר כץ מסר: "אנחנו נמצאים בעיצומו של המו"מ עם הממשלה. סוגיית תגמולי העובדים טרם עלתה לשולחן הדיונים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות