אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסיוט במלונית: "מצאתי את עצמי בשתיים בלילה יושב על הרצפה ומשפשף את האסלה" צילום: עמית שאבי

הסיוט במלונית: "מצאתי את עצמי בשתיים בלילה יושב על הרצפה ומשפשף את האסלה"

הנוסעים שנחתו שלשום מבריטניה הופנו מיד למלון דן פנורמה בירושלים. מלבד ההלם שחטפו כשנודע להם רק בנחיתה כי יועברו למלונית לבידוד של 10 ימים בשל המוטציה החדשה בנגיף הקורונה, הם מתלוננים על תנאים לא ראויים במלון, על אוכל ירוד ומחסור בציוד: "אנשים מצאו בחדרים עגבניות רקובות, שאריות פיצוחים, סדינים מלוכלכים ושירותים שלא נוקו. זה לא חדרים שהיית מצפה לקבל בבית מלון". פיקוד העורף: "אנו עושים כל שביכולתם על מנת לסייע ולהנעים את שהותם של המבודדים במלון"

22.12.2020, 22:15 | דורון ברויטמן
הידיעות על מוטציה חדשה של נגיף הקורונה שהתגלתה בבריטניה תפסה את העולם לא מוכן. בזמן שארגון הבריאות העולמי עדיין ניסה להבין מה קורה, בישראל החליטו לא לקחת סיכונים והפנו את כל נוסעי הטיסות מבריטניה לישראל למלונית במלון דן פנורמה בירושלים. אלא שההחלטה הזו, שהתקבלה בישיבת הממשלה ביום ראשון בבוקר, לא לקחה בחשבון שאין כרגע מלון שיכול לקבל את כל הנוסעים. כך קרה שבמקום 24 שעות שנדרשות לטובת פתיחת מלון חדש נותרו לפיקוד העורף וצוות המלון שעתיים בלבד, והתוצאות בהתאם.

קראו עוד בכלכליסט

"מצאתי את עצמי בשתיים בלילה יושב על הרצפה ומשפשף את האסלה", מספר ברק אליאב שהיה על אחת הטיסות שהגיעו מלונדון, "נכנסתי לחדר וראיתי שיש עובש בשירותים. פניתי למלון. הם נתנו לי אקונומיקה ואמרו לי שהם לא נכנסים לחדרים".

הנוסעם שנחתו מלונדון הופנו למלון דן פנורמה בירושלים, צילום: עמית שאבי הנוסעם שנחתו מלונדון הופנו למלון דן פנורמה בירושלים | צילום: עמית שאבי הנוסעם שנחתו מלונדון הופנו למלון דן פנורמה בירושלים, צילום: עמית שאבי

על פי הנחיות משרד הבריאות, עובדי המלון אינם רשאים להיכנס לחדרים לאחר שמבודדים נכנסים. מצד שני, למבודדים אסור לצאת מהחדרים. "אם אנחנו יוצאים, שוטרים אומרים לנו להיכנס", מעידים נדב שטיינברג ועדן אידוגר, בני זוג שנסעו לחופשה בלונדון ומצאו את עצמם בסופה במלונית. "אנשים מצאו בחדרים עגבניות רקובות, שאריות פיצוחים, סדינים מלוכלכים  ושירותים שלא נוקו. זה לא חדרים שהיית מצפה לקבל בבית מלון".

עדויות רבות מצד המבודדים במלון מצביעים על התנהלות לקויה של הרשויות. "כשהגעתי לחדר כמעט התחשמלתי מהטלוויזיה", מספר אליאב, "אין מי שיטפל בנו. דיברתי עם פיקוד העורף והם הפנו אותי ל'עזר מציון'. אין עלי מזומן, נגמר לי הכסף בכרטיס האשראי. לא קיבלנו סבון ושמפו. שלחו אותי לעמותה במקום שהמדינה תטפל בנו. כל הצרכים האישיים שלך הם על אחריותך".

ברק אליאב ברק אליאב ברק אליאב

בנוסף, יש תלונות רבות על איכות המזון שמספק המלון. "אין כאן מספיק אוכל, ומה שיש מזעזע", טוענת שוש שפירא, "לחלק מהאנשים יש מזל כי מביאים לנו אוכל או שאנחנו מזמינים. יש כאן משפחה עם חמישה ילדים. להזמין אוכל שלוש פעמים ביום זה לא ריאלי וקשה כלכלית".

שפירא, שעלתה לארץ לפני מספר שנים, אומרת כי היא "מבינה שהמדינה רוצה להגן על האזרחים שלה ושלחה אותנו למלון", אבל טוענת שיש כאן התנהלות בעייתית: "יש כאן נשים בהריון, ילדים קטנים ואנשים מבוגרים. המדינה צריכה לשמור על האנשים האלו, צריך להביא להם מספיק אוכל".

כרוניקה של החלטות שגויות

בניגוד למבודדים אחרים שמקבלים התראה מראש, נוסעי הטיסות מבריטניה ידעו כי הם יכנסו לבידוד רק עם רגע נחיתתם. "כשנחתנו בארץ, נכנס מישהו מפיקוד העורף למטוס והכריז ברמקול שלוקחים אותנו למלונית", מספר אליאב. לקחו לנו את הדרכונים, עשו לנו ביקורת גבולות ואמרו לנו להיכנס לאוטובוס. לא אמרו לנו לאיפה נוסעים או איך ומתי חוזרים".

מימין: עדן אידוגר ונדב שטיינבר מימין: עדן אידוגר ונדב שטיינבר מימין: עדן אידוגר ונדב שטיינבר

מעבר לבהלה וחוסר הודאות שנוצרו מהסיטואציה, הרי שאותם נוסעים לא היו מוכנים עם ציוד מתאים לשהייה ממושכת של 10 ימים. לחלקם אין בגדים להחלפה, ולפיהנחיות משרד הבריאות  למלון אסור לספק שירותי כביסה למבודדים.

רבים מהמבודדים איבדו אמון בפיקוד העורף שאחראי עליהם. "פיקוד העורף נמצאים למטה", אומר שטיינברג, "יש חמ"ל שאפשר לדבר איתו, אבל אנחנו מרגישים שהם לא רוצים לענות לנו. רציתי לוודא מה קורה עם הבדיקה הראשונה של הקורונה. חיכיתי חצי שעה על הקו כדי שיענו לי מהחמ"ל".

לחם עם עובש שקיבלו המבודדים לחם עם עובש שקיבלו המבודדים לחם עם עובש שקיבלו המבודדים

לטענת שטיינברג, קבלת החלטות מרגע הנחיתה היתה שגוייה לחלוטין. "אנחנו קורבנות של קבלת החלטות בדקה ה-90", הוא אומר. "זה מחיר שאנחנו לא צריכים לשלם. היינו צריכים ללכת לבידוד בבית ולא ללכת למלון. אנחנו זוג ששומר מאוד על ההנחיות. שמרנו בלונדון מרחק מאנשים והיינו עם מסכות. לא הגיוני שיכניסו אותנו לאוטובוס סגור למשך 40 דקות מבלי שניתן לפתוח חלונות. יכול להיות שנדבקנו באוטובוס ולא בלונדון".

מתנדבים מספקים למבודדים מוצרים בסיסיים

הסיטואציה שנוצרה במלון גרמה לכך מחלק מהנוסעים התארגנו בקבוצות וואטסאפ שבהן הם משתפים מהחוויות והקשיים שלהם, אך בעיקר כדי לנסות ולהיעזר אחד בשני בציוד חסר. בנוסף לכך עמותת Brits living in Israel נרתמה לעזרה ומתנדביה מספקים למבודדים מוצרים בסיסיים כגון חיתולים ומוצרי אוכל לתינוקות ואפילו מארגנים סיורים וירטואליים והצגות בזום שיעבירו למבודדים את הזמן.

שוש שפירא שוש שפירא שוש שפירא

למרות השוק הראשוני מודה שטיינברג כי "המצב קצת השתפר מאז שהגענו. אני לא יודע אם זה בגלל שעשינו אתמול איזושהי מחאה קטנה בלובי או שזה הגיע לכלי תקשורת, אבל כן ראינו בשיפור האוכל. ארוחת הצהריים שקיבלנו היום טובה יותר מזו של אתמול, וגם שעות הארוחות התאזנו. אבל אנחנו כל הזמן משווים את זה לבידוד ביתי ולתנאים שהיו לנו אם היינו בבית".

מהנהלת מלון דן פנורמה ירושלים נמסר:  "המלון עושה כמיטב יכולתו לספק את הצרכים לכל המבודדים שהגיעו אמש בהתראה קצרה מהרגע להרגע. צוות המלון עובד בצמוד מול נציגי פיקוד העורף במלון לסייע בכל פנייה שמגיעה מהמבודדים, כדי לוודא שכל הפניות יטופלו ויתוקנו במהרה".

תגובת פיקוד העורף: "צוות המלון יחד עם צוות פיקוד העורף עושים כל שביכולתם על מנת לסייע ולהנעים את שהותם של המבודדים במלון. היום ואתמול סופק מזון לכלל השוהים במלון. כמו כן, המלון מתגבר בארוחות ובמזון לבקשת השוהים. בנוסף, ניתן להזמין למלון משלוח אוכל ומוצרי פארם והגיינה, והצוות מעביר אותו לשוהים. כל תלונה ובעיה מטופלת באופן פרטני ובמלוא הקשב ע"י צוות המלון, גם במקרה זה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות