אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוועדה המחוזית סירבה לאשר הקמת 2 תחנות כוח בדרום צילום: בני מור

בלעדי לכלכליסט

הוועדה המחוזית סירבה לאשר הקמת 2 תחנות כוח בדרום

ועדת התכנון בדרום בלמה את התוכניות של OPC בשליטת עידן עופר במישור רותם ודוראד באשקלון, למרות שקיבלו בעבר אור ירוק. הסיבה: תחנות המרוחקות מהמרכז מחייבות הקמת קווי הובלת חשמל שיטילו מגבלות קרינה ופגיעה נופית על שטחי ענק

28.12.2020, 06:55 | ליאור גוטמן

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז דרום סירבה לאשר את קידום התוכניות לבניית שתי תחנות כוח חדשות בדרום, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בתחנת כוח שנייה בסמוך לזו הקיימת במישור רותם עבור חברת OPC שבשליטת עידן עופר, ובתחנה שנייה בסמוך לזו הקיימת באשקלון עבור חברת דוראד.

קראו עוד בכלכליסט

בקיץ אישרו מוסדות התכנון את הקמת שתי התחנות (תוספת של כ־530 מגה וואט ל־OPC ותוספת של כ־650 מגה וואט לדוראד), ובתחילת נובמבר אישורי ההקמה עברו כהחלטת ממשלה במסגרת התוכנית הממשלתית לייצור של לפחות 30% חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, במקביל לביטול או דחיה של הקמת תחנות כוח "קונבנציונאליות".

תחנת הכוח באשקלון. נדחתה הקמת תחנה שנייה עבור דוראד, צילום: בני מור תחנת הכוח באשקלון. נדחתה הקמת תחנה שנייה עבור דוראד | צילום: בני מור תחנת הכוח באשקלון. נדחתה הקמת תחנה שנייה עבור דוראד, צילום: בני מור

 

אולם, חברי ועדת התכנון סירבו בישיבה לפני מספר ימים לאשר את הקמת תחנות הכוח, בעיקר משיקולי סביבה ורצון להימנע ממתיחת קווי הולכת חשמל לאורך מאות ק"מ בדרום. "לאור המדיניות העדכנית של המועצה הארצית, ביוזמת משרד האנרגיה, אשר החליטה להגדיל משמעותית את היקף ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, שרובו בייצור סולארי במחוז דרום, הוועדה סבורה כי נכון להעדיף ולייעד את קיבולת ההולכה הקיימת והמתוכננת במחוז דרום להולכת החשמל שייוצר מאנרגיות מתחדשות, ולעצור את הוספת ייצור חשמל באמצעות תחנות כוח פוסיליות (מגז טבעי - ל"ג)", נכתב בהחלטה.

בוועדה מספרים את מה שמשרדי הממשלה אולי שכחו, לפיו "תחנת הכוח במישור רותם רחוקה מאוד מאזורי הצריכה ומחייבת הקמה של מערכת הולכה לאורך קילומטרים רבים", בשטח שמוגדר כ"עתודה אסטרטגית של מדינת ישראל לקליטת תעשיות כימיות".

לגבי תחנת הכוח בדוראד, מזכירים בוועדה שלמרות שהיא קרובה יותר למרכז, היא נמצאת באזור המהווה חלק מהטבעת החיצונית של מטרופולין גוש דן, בנפת אשקלון שכבר היום סך היקף הייצור בה עומד על כ־33% מייצור החשמל של ישראל".

הקמה או הרחבת תחנה גוררת הקמה של קווי הולכה חדשים שלא היו נדרשים בתחנות שקמות במרכז. "קווי ההולכה מטילים מגבלות משמעותיות על שטחים בהיקף גדול. בהינתן מגבלות בנייה בשל קרינה של 20 מטר מכל צד", טוענים בוועדה ומעריכים כי המגבלות יחולו על כ־4,000–7,000 דונם, בנוסף למגבלות הקרינה ולמפגע נופי קשה.

אנשי הוועדה קבעו שאין מקום לקדם הקמת תחנות שרחוקות מאזור הצריכה, שיצריכו הולכה לאזורי הביקוש לחשמל במרכז הארץ, והזכירו כי אפילו חברת החשמל גרסה כבר במרץ השנה שתחנות כוח נוספות בדרום יובילו לעומס על קווי הרשת ואף ימנעו חיבור לחבר שדות סולארים.

בוועדה ממליצים כי במידה ויש צורך בתחנות כוח חדשות על גז טבעי, עדיף לקדם את תחנות הכוח ריינדיר שליד כפר סבא, קסם שליד ראש העין או את הרחבת תחנת הכוח בנייר חדרה, אף היא בבעלות OPC. "על המדינה לערוך בחינה כוללת את תחנות הכח המייצרות חשמל יחד עם רשת ההולכה והתוספות הנדרשות לרשת ההולכה, בהתחשב בצורך העתידי בהולכת החשמל מאנרגיה סולארית שייוצר במחוז דרום", נכתב בהחלטת הוועדה, שממליצה לקיים דיון על בסיס מדיניות ארצית לתחנות כוח.

הוועדה החזירה את הדיון למועצה הארצית לתכלול מקיף. למעשה, משרד האנרגיה ושאר הגורמים יאלצו לעשות "חישוב מסלול מחדש" לגבי התחנות, או לכל הפחות לנמק מדוע בכל זאת יש להקים את התחנות המיועדות בדרום, בהינתן שהקמת תחנת כוח במכרז ולא במדבר, תגרור התנגדויות, פגיעה בסביבה, בתושבים ועלולה לקחת שנים רבות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות