אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"המעבר לאנרגיות מתחדשות עלול לגרום לעליית מחירי הנפט"

גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית, בפסגות גמל ופנסיה אמרה בוועידת התחזיות של כלכליסט כי משבר הקורונה נתן גושפנקא סופית לתחום האנרגיה המתחדשת והפך אותה "מדת של אירופה, לדת עולמית"

29.12.2020, 12:49 | עירית אבישר

על אף המגמה השלילית המאפיינת את מחירי הנפט, ייתכן ומחירו דווקא יעלה, כך מעריכה גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית, בפסגות גמל ופנסיה. הסיבה לכך היא עלייה בביקוש בעקבות התחלה של ההתאוששות הכלכלית העולמית, ובמקביל ירידה בהיצע בעקבות המעבר לאנרגיות מתחדשות.

"מחיר הנפט מתחיל להתאושש כתוצאה ממשחק של היצע וביקוש. כאשר כלכלות העולם בדרך לחזור לשגרה, הביקוש עולה. ובמקביל ההיצע צפוי לרדת. ככל שהאחריות הסביבתית של מוסדיים בעולם עולה, הם נוטים להדיר רגליהם ממימון והשקעה בפרויקטים של נפט ובנגזרות שלהם", אמרה מגידו בוועידת התחזיות של "כלכליסט" בשיתוף המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה.

גת מגידו , צילום: רמי זרנגר גת מגידו | צילום: רמי זרנגר גת מגידו , צילום: רמי זרנגר

מגידו הסבירה כיצד מחירי הגז שנפלו במהלך משבר הקורונה, גבוהים כיום מרמתם טרום המשבר: "יש שיטות שונות להפקת נפט, המקובלת ביניהם כיום היא שיטה שתופעת לוואי שלה היא יצירת גז", הסבירה, "כתוצאה מהשימוש הגובר בשיטה הזו, היצע הגז עלה בעיקר בארה"ב, והאמריקאים הפכו ליצואני גז משמעותיים. אלא שבשיטה הזו חברות רווחיות רק כשמחיר הנפט הוא 40 דולר ומעלה, אבל כשמחיר הנפט יורד מתחת לרף הזה, כמו שקרה במשבר, זה הוביל לפשיטות רגל של חברות, וכתוצאה מכך גם לקיטון בהיצע הגז. מנגד הביקוש לגז על רקע החורף, וכתוצאה מההתאוששות הכלכלית עלה. כתוצאה מכך מחירי הגז חזרו לרמתם טרום המשבר, ואף למעלה מכך", היא אמרה.

המגמה המרכזית שהביא משבר הקורונה היא להפוך את האנרגיה המתחדשת לקונצנזוס עולמי. "העתיד נמצא באנרגיות המתחדשות, וניתן לראות זאת בפער בין המדדים של המניות מהמגזר הזה לעומת השוק. משבר הקורונה העלה את המודעות לאיכות הסביבה והבריאות, ונתן את הגושפנקא הסופית לתחום זה ולנגזרותיו: חשמל ירוק, רכב חשמלי ועוד. המגמה החיובית נמשכה גם אחרי ההודעה של פייזר לגבי החיסון, ועם רוח גבית הנובעת מהציפיות של ממשל ביידן, שייכנס בקרוב לבית הלבן. העולם מבין שהשקעות ירוקות זה לא רק דת באירופה, אלא בדרך להיות דת גלובלית", אמרה מגידו.

"כדי להבין את גודל הבשורה", אמרה מגידו, "צריך לעקוב אחר התכניות של הממשל הסיני בתחום הירוק. רק לאחרונה הם הכריזו על 4 צעדים להפחתת הזיהום אוויר, בינהם שעד 2030 25% מצריכת האנרגיה תהיה מבוססת על אנרגיה נקייה".

מגידו ציינה כי משבר הקורונה רק דחף קדימה את תחום האנרגיות המתחדשות, וכראייה הציגה נתונים בדבר גיוסים של מוצרי מדד וקרנות מתמחות בתחום זה. לדבריה, סך הגיוסים של עשרת הקרנות הגדולות חצה את רף ה-9 מיליארד דולר השנה לעומת 700 מיליון דולר בלבד אשתקד. "כשהכסף זורם, זה דוחף את מחירי החברות לגבהים חדשים", אמרה מגידו.

התוצאה של התנופה הזו היא עליות שערים חדות במחירי המניות של החברות בתחום. " לגבי המחירים - סקטור האנרגיה הירוקה נסחר במכפילים דו ספרתיים גבוהים וצופה שיעורי צמיחה גבוהים. לעומתו סקטור האנרגיה המסורתית נסחר במכפיל נמוך, וללא ציפייה לצמיחה. זה לא אומר שצריך לבחור את הזול מבינהם, אבל נדרשת בחירה סלקטיבית כי מחיר הטעות עלול להיות גבוה", הזהירה מגידו.

מגידו אף הוסיפה שגם מפיקות הנפט מבינות שהעולם משתנה, וחברות נפט מסורתיות החלו לבנות אט אט פורטופליו של אנרגיה מתחדשת. לכן השקעות חדשות במאגרים חדשים תלכנה ותפחתנה, מה שיתמוך בעלייה במחיר הנפט, בשל הירידה בהיצע. "העתיד אינו בנפט, אך תופעת לוואי של התהליך למעבר לאנרגיות מתחדשות יכול להיות עליית מחירים של הנפט".

לצד הפוטנציאל הגדול, מגידו הפנתה זרקור לאתגר המרכזי בתחום האנרגיה המתחדשת כיום – פיתוח טכנולוגיות 'ירוקות' חדשות שיאפשרו אגירת אנרגיה ממקורות כמו הרוח והשמש. "העולם רץ להגדיל את יכולת ייצור החשמל באמצעות מקורות של אנרגיה מתחדשת, אך עדיין מפגר בפיתוח יכולות אגירה שיאפשרו לייצב רשת חשמל כזו", אמרה מגידו.

בינתיים, העולם מסתפק בפתרון של סוללות ליתיום וגידו מתארת שתי חולשות שהיא מזהה בכך: "הראשונה היא שכמות הליתיום בעולם מוגבלת. ולכן, למרות שיש ציפייה שמחירי הליתיום שצנחו בשנה האחרונה ימשיכו לרדת, להערכתי לנוכח יעדי מדינות העולם לעבור לרכבים חשמליים ולחשמל 'ירוק', אז המחיר לכל הפחות יהיה יציב וכנראה שאף יעלה במהלך השנים הקרובות. החולשה השנייה נובעת מהעובדה שכרייה של ליתיום היא מזהמת סביבתית - באזורים עשירים בליתיום מדווחים על הרס אקולוגי שנגרם בעקבות תהליך הכרייה - ושהוא אינו ניתן למיחזור", אמרה מגידו. ולכן בשורה התחתונה להערכת מגידו, את היתרות הקיימות יתעדפו בעשור הקרוב לטובת תעשיית הרכב, היות ואין בעולם מספיק ליתיום כדי לספק במקביל גם את הביקוש הנדרש לתעשיית ה'חשמל הירוק'.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות