אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל הקורונה: מספר ההרוגים בתאונות דרכים ירד השנה ב-15% צילום: ישראל יוסף

בגלל הקורונה: מספר ההרוגים בתאונות דרכים ירד השנה ב-15%

מינואר עד סוף דצמבר מספר ההרוגים בתאונות הסתכם כ-302 אזרחים וזרים, בהשוואה ל-355 ב-2019, כך עולה מסיכום השנה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים; ירידה של כ-24% בהרוגים מתאונות בכלי רכב זעירים כמו קורקינטים, וזינוק של 30% במתים מתאונות אופניים חשמליים

30.12.2020, 19:07 | ליאור גוטמן

מספר ההרוגים מתאונות דרכים ירד במהלך 2020 בכ-15%, ומתחילת ינואר עד סוף דצמבר מספר ההרוגים בתאונות הסתכם כ-302 אזרחים וזרים, זאת בהשוואה ל-355 הרוגים בשנת 2019 ו-316 הרוגים בשנת 2018. כך עולה מסיכום השנה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שמתפרסם הערב (ד').

יצוין שהנתונים אינם סופיים כיוון שנפגעים שנפטרו בטווח של חודש לאחר התאונה עדיין נחשבים כאילו נהרגו בחודש הקודם, ולכן המספר הסופי לשנת 2020 יחושב רק בחצות ה-31 בינואר 2021.

קראו עוד בכלכליסט

עיון בנתוני הרשות מלמד שמשבר הקורונה, יחד עם הגבלות התנועה ושלושת הסגרים שנרשמו בשנה החולפת, תרמו לירידה במספר ההרוגים. בסגר הראשון של מרץ ואפריל 2020 נרשמו 39 הרוגים מתאונות דרכים (18 במרץ, 21 באפריל) לעומת 50 הרוגים בשנה שעברה (25 בכל חודש).

תאונת דרכים, צילום: גיל נחושתן תאונת דרכים | צילום: גיל נחושתן תאונת דרכים, צילום: גיל נחושתן

בסגר השני מסוף ספטמבר ולאורך אוקטובר נרשמו השנה 51 הרוגים, לעומת 62 הרוגים באותם חודשים ב-2019. הפער הבולט נרשם בתקופת החגים האחרונה, כאשר מספר ההרוגים באוקטובר 2020 לבדו הסתכם ב-24 אזרחים, לעומת 38 הרוגים באותו חודש בשנת 2019.

הסגר השלישי שהוטל במהלך דצמבר, לרבות זה שייאכף מחר (ה') במטרה למנוע מסיבות סילבסטר, תרם אף הוא לירידה הכללית: לפי נתוני הרלב"ד במהלך דצמבר 2020 (לא כולל ה-30 וה-31 בחודש) נהרגו 29 אזרחים,זאת לעומת 42 הרוגים בדצמבר 2019. מנגד, היציאה מהסגר השני הפכה את אוגוסט 2020 לחודש הקשה ביותר, עם 39 הרוגים השנה לעומת 31 הרוגים ב-2019.

פילוח שאר הנתונים של הרלב"ד מחדד מספר מגמות. כך למשל בדיקת אחוז ההרוגים בתאונות דרכים לפי גיל מעלה ששכבות הגיל המבוגרות (גילאי 45 עד 64 וגילאי 65 ומעבר) מהווים כ-45% מכלל מספר ההרוגים. המגמה חוזרת על עצמה בפילוח כמות ההרוגים שהם הולכי רגל (81 הרוגים בשנת 2020 לעומת 87 הרוגים בשנת 2019) כאשר כ-65% מההרוגים הם מעל גילאי 45. היום הקטלני ביותר הוא יום חמישי ואילו השעה הקטלנית ביותר היא בין 6 ל-7 בערב. בפילוח מגזרי אין שינוי מהותי בין השנים, וכ-75% מהמבוגרים הם גברים, והשאר נשים.

עלייה של 2% במספר ההרוגים על אופנועים

ביחס למעורבותם של כלים דו גלגליים - אופנועים, קטנועים ואופנים חשמליות - נרשמת מגמה מעורבת. לגבי אופנועים וקטנועים נרשמה השנה עליה של כ-2% השנה במספר ההרוגים מ-65 ל-68 הרוגים. מנגד, פילוח מספר ההרוגים בקרב רוכבי כלים זעירים (אופנים רגילים, חשמליים, קורקינטים וקלנועיות) נרשמה ירידה של כ-24%, מ-37 ל-28 הרוגים בהשוואה בין 2019 ל-2020.

לעניין זה יש נתון חריג והוא מספר ההרוגים שהם רוכבי אופניים חשמליים, עם זינוק של יותר מ-30% מ-16 הרוגים בשנה שעברה ל-21 הרוגים השנה. במקביל, הסגר במשק ושיתוק הכלכלה ריסק גם את המעורבות של כלי רכב כבדים (אוטובוסים ומשאיות) בתאונות דרכים, מ-96 הרוגים בשנה שעברה ל-73 הרוגים השנה, ירידה של כ-24%.

מנכ"לית הרלב"ד היוצאת רחלי טבת-ויזל, שמונתה לאחרונה לתפקיד נציבת קבילות החיילים, מסכמת ש"למעלה מ-300 בני אדם קיפחו את חייהם בתאונות דרכים בשנה בה היו שני סגרים ופעילות חלקית של מערכת החינוך, שוק העבודה והמסחר. הנתונים מחייבים את המשך השקעת המשאבים והגדלתם לטובת שיפור התשתיות, פעילות חינוך והסברה, הפיכת כלי הרכב לבטוחים יותר, והגברת האכיפה והכשרת הנהגים".

טבל ויזל מסכמת שהם מגבשים מול משרד התחבורה ושאר משרדי הממשלה והשלטון המקומי נוספים תכנית לאומית ארוכת טווח, זאת במטרה לצמצם 50% מתאונות הדרכים עד שנת 2030. התוכנית תוצג לממשלה במרץ 2021.

תגיות