אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איגוד לשכות המסחר מתנגד להרחבת חוק הגנת הצרכן על עסקים קטנים צילום: עמית שעל

איגוד לשכות המסחר מתנגד להרחבת חוק הגנת הצרכן על עסקים קטנים

הרשות להגנת הצרכן בוחנת הרחבת ההגנה לעסקים קטנים, אך באיגוד טוענים: משבר אינו זמן לשינוי רגולציה

31.12.2020, 08:06 | אתי אפללו

האם עסק קטן מאוד הוא למעשה כמו צרכן פרטי? הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מעוניינת להרחיב את ההגנות בחוק הגנת הצרכן, כדי שיחולו גם על עסקים קטנים מאד, למשל שרברבים ונותני שירותים מסוג זה. המהלך מוביל להתנגדות של איגוד לשכות המסחר, שטוען שאין זו העת להוסיף מהלכי רגולציה נוספים.

קראו עוד בכלכליסט

חוק הגנת הצרכן חל על אנשים שמבצעים רכישות לצורך פרטי. הרשות להגנת הצרכן הוציאה קול קורא לבחינת הדרך להרחבת ההגנות כך שיכללו עסקים קטנים מאוד. "מטרתו של חוק הגנת הצרכן הקיים היום היא להגן על הצרכן, וזאת בשל פערי הכוחות ופערי המידע הקיימים בשוק בין הצרכן לעוסק. במובנים רבים, עוסק קטן מאד קרוב יותר במאפייניו לצרכן ביתי", מציינת הרשות.

עסק קטן, צילום: עמית שעל עסק קטן | צילום: עמית שעל עסק קטן, צילום: עמית שעל

לדברי הרשות, שרברב שרוכש טלפון סלולרי לעסק, דומה במאפייניו לצרכן פרטי. הרשות פנתה לקבלת עמדת הציבור כיצד קובעים את גודל העסק הזקוק להגנה, בדומה לצרכן, אילו מההגנות יש להחיל על העוסקים, האם יש להחיל הגנות אם המוצרים נרכשו על מנת למכור אותם הלאה, והאם ההגנות צריכות לחול גם על רכישת מוצרים בתחום מומחיות העוסק.

בין היתר, ההגנות אותן מבקשת הרשות להרחיב לעוסקים הן איסור הטעיית צרכנים, איסור מכירה באמצעות השפעה בלתי הוגנת, הטלת חובות גילוי של מידע מהותי על העסקה, זכות הביטול של העסקאות, ומתן אחריות ושירות למוצרים חשמליים.

איגוד לשכות המסחר מתנגד כאמור למהלך. "אנו סבורים כי בתקופת הקורונה יש להקפיא לחלוטין מהלכי רגולציה ולא לקדם אף מהלך שיש בו משום השתת עלויות נוספות על המגזר העסקי", מציינים באיגוד.

"הרחבת ההגנות על עוסקים, משמעותו חשיפת עסקים רבים לנטל משמעותי וכבד. זאת בזמן שעקב משבר הקורונה, עסקים רבים נסגרו, עסקים אחרים עומדים בפני סגירה ואצל מרבית המגזר העסקי קיימת ירידה דרמטית במחזור העסקים. אין זה הזמן להמשיך ולהטיל עול רגולטורי על מגזר אשר כבר היום כורע תחת הנטל הרגולטורי המעיק".

לדברי האיגוד, "קיים קושי בקביעת הגבול מהו עסק קטן מאוד שזקוק להגנה מול עסקים אחרים בעת רכישת מוצרים או שירותים, שכן אין הוא נבדל מעסקים גדולים שרוכשים ציוד ושירותים לא בתחומי מומחיותם. למשל, שרברב שרוכש טלפון סלולרי לעסק, לא נבדל מחברת שרברבות גדולה שרוכשת טלפונים לעובדיה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות