אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה חדשה - מס חדש. מהיום רוב המכוניות מתייקרות צילום: יוסי דוס-סנטוס

ניתוח כלכליסט

שנה חדשה - מס חדש. מהיום רוב המכוניות מתייקרות

השנה החדשה מביאה עימה שלל בשורות לא משמחות לרוכשי הרכב הישראלים: מס הקנייה על מכוניות היברידיות עלה היום מ-45% ל-50%, גם מס הקנייה על מכוניות פלאג אין הייבריד עלה - מ-25% ל-30%. גם המכוניות הקטנות והפחות מזהמות מתייקרות. מדוע זה קרה? והאם יש סיכוי שמס הקנייה יירד בקרוב?

01.01.2021, 18:00 | תומר הדר

שנת 2020 היתה אולי גרועה במובנים רבים למדינת ישראל, לכלכלה הישראלית ולמשק באופן כללי, אך בענף הרכב הישראלי דווקא מחככים ידיים בהנאה, מכיוון שהשד אינו גדול כפי שניתן לחשוב. למעשה, השנה הנוכחית היא השנה שבה יבואני הרכב ירשמו ירידה של פחות או יותר 15% בלבד במסירות - הישג חסר תקדים בהתחשב בנסיבות.

קראו עוד בכלכליסט

את הסיבות ניתחנו בעבר לא מעט: הסירוב של הישראלים לעבור לתחבורה ציבורית, העובדה שמדינת ישראל ממשיכה לעודד יבוא רכב באמצעות הענקת שלל הטבות ליבוא המקביל וליבוא האישי והענקת מימון בהיקף חסר תקדים לרוכשי רכבים. ישנו כמובן גם ההסבר המעט צולע, שלפיו אם הישראלים לא טסים לחופשה בחוץ לארץ, אז הם ממהרים לסוכנות כדי להוציא מעל 100 אלף שקל על מכונית חדשה; הסבר שיבואני הרכב אוהבים לתת מכיוון שהוא מציג את הלקוח כמעט חסר שיקול דעת אך בעל אמצעים, שמא מישהו ייזכר שהמצב גרוע.

על כמה עובדות אגב אין עוררין: למרות שבחברות הליסינג עובדים שעות נוספות כדי לשכנע את התקשורת, בפועל אכן יש לקוחות שנוטשים את הליסינג ועוברים לקחת מכונית או מיבואני הרכב בליסינג פרטי, או מחברות הליסינג. אך עם כל זאת, שנת 2020 נמצאת למרבה המזל מאחורינו והיום, ה-1 בינואר מגיע יום חגה של רשות המסים. למי שאינו מכיר, ב-1 בינואר נכנס לתוקפו מתווה המיסוי החדש על כמה סוגי מכוניות חדשות שמשווקות בישראל. השינויים, לפחות בחלקם, הם שינויים קטנים - כאלה שיישארו מתחת לרדאר של רוב עם ישראל, יעצרו במערכת הבלמים המשוכללת של יבואני הרכב ובסופו של דבר יעשירו את מדינת ישראל. אך בל יהיה ספק: מדובר בשינויים שישפיעו בקרוב על כל ישראלי.

יונדאי איוניק חשמלית, צילום: עמית שעל יונדאי איוניק חשמלית | צילום: עמית שעל יונדאי איוניק חשמלית, צילום: עמית שעל

ראשית, המכוניות ההיברידיות, אותם להיטי מכירות של מדינת ישראל שעליהם הוטל עד אתמול מס קנייה סביל של 45%, הן מכוניות שכעת מוטל עליהן מס קנייה נאה של 50%. השינוי נכנס לתוקף כאשר ישראלים רבים חגגו עם עצמם את הסילבסטר. יבואני הרכב כמובן התכוננו מראש. לפי הערכות, שוחררו בחודש שעבר ממכס כמה עשרות אלפי מכוניות כדי להתחמק מרוע הגזירה - ומכוניות אלה יטפטפו בקרוב לשוק, אך בקרוב יתפרסמו כבר מחירוני 2021 החדשים ושם יורגשו כמובן התייקרויות. כמה התייקרויות? תלוי כמה יבואן הרכב יספוג לכיסו, איזו הנחה יסכים היצרן לתת לנוכח מה שמזמן הפך כבר לסוג של קוריוז בקרב יצרני הרכב על מדיניות המיסוי ההפכפכה של מדינת ישראל בכל הקשור בענף הרכב.

השנה מעיבות עוד בעיות על החלטות התמחור. למשל, הסכם הסחר עם קוריאה שאי יישומו נחשף ב"כלכליסט" היה אמור להעניק ליבואני יונדאי וקיה אוויר לנשימה לאור ההתייקרות הצפויה. אך הדבר לא קרה. במקרה של טויוטה, ייתכן בהחלט שבמשרדי היבואנית שמוכרת מדי שנה אלפי קורולה היברידית שמים לב לעובדה שסוכני היבוא המקביל משווקים גם הם קורולה היברידית (אם כי ממש לא בהנחות שהובטחו לציבור הישראלי) וחושבים כיצד לתמחר את המשפחתית ההיברידית לנוכח העובדה שבשוק כן קיימת תחרות. מעבר לכל אלה, הלילה עלה גם המס על מכוניות פלאג אין הייבריד - אלו שמתחברות לשקע ויכולות לנסוע כמה עשרות קילומטרים על חשמל לפני שמנוע הבנזין מצטרף. כאן עולה מס הקנייה מ-25% ל-30% - מס הקנייה שהוטל על מכוניות היברידיות "רגילות" עד שנת 2019. מכוניות הפלאג אין הייבריד מתקשות להשתלב בשוק הישראלי, זו עובדה. כמה אלפי מכוניות עממיות אינן מספר משמעותי ובחלק מן המקרים המניפולציות התמחיריות שמבצעים יבואני הרכב כדי לבדל את הפלאג אין הייבריד מדגמים דומים ללא הפלאג אין הייבריד, הופכים את רכישתן ללא כדאית. אחרי הכול, לא כל לקוח מעוניין לרכוש מכונית שכדי "לקזז הוצאות" על הדלק שלה יצטרכו לעבור ארבע או חמש שנים. ומעבר לכך, כפי שנחשף ב"כלכליסט", גם מי שבחר ברכב פלאג אין הייבריד בליסינג עשוי למצוא את עצמו בקרוב בבעיה - משום שברשות המסים הבינו שלא כל מי שבוחר ברכב פלאג אין הייבריד בליסינג, באמת טורח בכלל להטעין אותו ולנסוע במצב החשמלי.

קיה נירו פלאג אין, צילום: עמית שעל קיה נירו פלאג אין | צילום: עמית שעל קיה נירו פלאג אין, צילום: עמית שעל

מה שמשאיר אותנו עם המכוניות הרגילות. לא פלאג אין, לא הייבריד, מנוע רגיל. כמובן שהלילה גם מס הקנייה על אלה התייקר. למי שלא מכיר - מס הקנייה הוא 83%. ממס זה מנכים עד כ-17 אלף שקל. הנוסחה שמחשבת כמה מנכים מכל רכב היא נוסחה מורכבת במיוחד, שלוקחת בחשבון כמה סוגי מזהמים שנדחסים לנוסחה מתמטית מורכבת. מה שיוצא בצידה השני של הנוסחה החל מהיום, ה-1 בינואר, הוא התייקרות של המכוניות הקטנות והנקיות. גם כאן, תלוי איזה מחיר יבואן הרכב יצמיד, כמה יסכים לספוג ואיזה מחיר יתקבל מיצרן הרכב. בכל מקרה, לרשות המסים אין שום אינטרס לנסות ולהקל את הנטל. נהפוכו, אם יש דבר אחד שעם ישראל הוכיח לאורך השנים, הרי שזוהי איתנות כלכלית בפני המגיפה, לפחות בכל הקשור ברכישה של מכוניות חדשות במאות אלפי שקלים. העובדה שבשנת 2020 חלק גדול מהמכירות הגיע ללקוחות הפרטיים, רק יותר מעודדת את הרגולטור: עובדתית יש מי שישלם.

היבוא המקביל נחשף - וגם שם לא רוצים שהמיסוי ירד

אגב יבוא מקביל המאיים על יבואני הרכב הוותיקים, אירוע מרתק נוסף התרחש השבוע מתחת לרדאר של רוב ענף הרכב הישראלי, למרות שכל יבואני הרכב בישראל עצרו לרגע את שטף יומם כדי להבין את גודל האיום. השלד הבורסאי מטומי הודיע על התמזגות עם גלובל אוטומקס. גלובל אוטומקס נחשבת כיום ליריבתם המרה של לא מעט יבואנים בישראל. מדובר בחברה שבעצמה נמצאת זה שנים תחת חקירת רשות המסים, אך בינתיים מוכיחה ליבואני הרכב הגדולים שניתן לייבא מכוניות לישראל בהיקפים ניכרים ותוך ניצול חולשותיהם של יבואני הרכב. בגלובל אוטומקס ניתן למצוא שלל דגמים תחת קורת גג אחת: טויוטה, וולוו, סקודה, פולקסווגן, ג'יפ ועוד. ומעבר לכך, לצד דגמי המיינסטרים, גלובל אוטומקס מייבאת את הדגמים שיבואני הרכב מסרבים לייבא או סירבו לייבא מטעמי שמרנות - מה שמושך לקוחות בעלי אמצעים.

וכעת, במסמך ארוך במיוחד שפרסמה מטומי מדיה גרופ, מפורטת עבודתה של גלובל אוטומקס מאחורי הקלעים - עבודה שהפכה אותה לכוח משמעותי בשוק, במיוחד לאור העובדה שהמכוניות שהיא מייבאת הן בחלק גדול דגמי יוקרה רווחיים. אוטומקס עצמה מחזיקה שני סניפים בבעלותה ועוד חמישה סניפי משנה בידי זכיינים. אך נתוניה הכספיים  הם אלו שאמורים להדאיג את יבואני הרכב הוותיקים: הכנסות החברה בשנת 2017 היו כ-110 מיליון שקל. בשנת 2019 היה מדובר כבר בכ-356 מיליון שקל. ההתייחסות לשערי המטבע המשפיעים על החברה מבהירה היטב כי בניגוד ליבואנים הוותיקים, אוטומקס מייבאת משווקים שכדאיים מבחינה מטבעית. כך, הזלוטי הפולני והדולר הקנדי מככבים בדיווחיה. פירוט נתוני המכירות מוכיח היטב כי מדובר בחברה שבהחלט מהווה איום ליבואנים: בשנת 2017 מסרה אוטומקס 742 מכוניות. ב-2018 עלה הנתון ל-2,990 ובשנת 2020, שנת הקורונה, טרם סיכמה אוטומקס סופית את מכירותיה, אך 1,434 מכוניות כבר נמסרו בשלושת הרבעונים הראשונים. עוד מדגישה החברה, כי היא פועלת להפוך גם ליבואן של רכב חשמלי ישירות מן המפעל, כפי שנחשף בכלכליסט.

ואולם, אחד המשפטים המעניינים ביותר בדיווח של מטומי לבורסה - משפט שמחזיר אותנו אל נושא המיסויי והכבדת הנטל על אזרחי ישראל - מופיע שחור על גבי לבן בדיווחי אוטומקס. לפי החברה, בסעיפים אשר צופים את השוק העתידי בישראל מציינת אוטומקס: "ירידה במחירי כלי רכב חדשים ומשומשים העשויה להיגרם מהפחתה של המסים על יבוא ורכישת כלי רכב; פתיחת השוק לייבוא חופשי של כלי רכב שלא באמצעות יבואנים מורשים של כלי הרכב ועידוד והגברת הייבוא העקיף עלולים, להערכת החברה, לפגוע בשווי כלי הרכב המיובאים ומשווקים על ידי החברה, להביא לקיטון בערך המלאי שלה, ולירידת כדאיות רכישת כלי רכב אותם מייבאת החברה ולקיטון בהכנסות". לא מדובר בשגיאה. הורדת מס הקנייה - הסיוט של רשות המסים - היא גם מהלך שביבוא המקביל לא ממש רוצים, זאת מחשש לירידת ערך מלאי. בהתחשב בתנאים הנוחים שרשות המסים יצרה עבור עם ישראל עם פרוץ 2021, כנראה שאף אחד מהצדדים לא צריך חס וחלילה לחשוש שמס הקנייה על המכוניות החדשות יירד בקרוב.

תגיות