אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמה זמן לתת לעסק חדש לפני שמתייאשים? צילום: שאטרסטוק

כמה זמן לתת לעסק חדש לפני שמתייאשים?

פתחתן עסק חדש שהשקעתן רבות בהקמתו, ודווקא אז הגיעו לקוחות נוספים לעבודות שעשיתן עד אותה עת כעבודות צדדיות. היכן להשקיע את האנרגיה?

07.01.2021, 15:06 | אתי אפללו

"לפני שנה וחצי פתחתי עסק חדש בתחום ייעוץ לכלכלת המשפחה. השקעתי זמן רב בלימודים, בהתמחות, ולאחר מכן בבניית העסק עצמו - אתר, מיתוג, כתיבת בלוג. התוצאות בינוניות. יש לי לקוחות, אבל זה לא מספיק על מנת שאצליח לפרנס את עצמי. בד בבד לפני שהתחלתי לעסוק בכלכלת המשפחה, עסקתי בעיצוב גרפי. היו לי 2-3 לקוחות קבועים, שנתנו לי מה שראיתי בו "השלמת הכנסה". לא חיפשתי אקטיבית לקוחות נוספים בתחום הזה, כי השקעתי את האנרגיה בבניית העסק החדש.

לפני בערך חודשיים התחלתי לקבל בקשות לעבודות נוספות בתחום העיצוב הגרפי והגיעו אלי לקוחות חדשים. מצד אחד, בימים אלו, אני שמחה על כל תוספת הכנסה (מדובר בהכפלה של ההכנסה מהתחום). מצד שני, אני מרגישה שהעסק שלי בתחום כלכלת המשפחה מתמוסס קצת, כי האנרגיה מושקעת בעיצוב. למדתי כלכלת המשפחה כי לא ראיתי את עצמי בעיצוב לאורך זמן, אבל עכשיו מתחילות הספקות - אולי עשיתי טעות? אולי אני צריכה להשקיע רק בעיצוב? או שבעצם כדאי בשלבי ההתחלה של העסק להחליט שאני דוחה הצעות בתחום העיצוב וממשיכה לשווק במרץ את תחום כלכלת המשפחה? אשמח לכל תובנה ועצה איך להתנהל".

כמה זמן לתת לעסק חדש לפני שמתייאשים?, צילום: שאטרסטוק כמה זמן לתת לעסק חדש לפני שמתייאשים? | צילום: שאטרסטוק כמה זמן לתת לעסק חדש לפני שמתייאשים?, צילום: שאטרסטוק

תשובה מאת עידית פליק, מנטורית עסקית:

"בשלב זה תשמרי על שני העסקים שיש לך, ותמשיכי במקביל לפתח את העסק לייעוץ לכלכלת המשפחה, לצד עבודה בעיצוב הגרפי. הרי את העסק בייעוץ לכלכלת המשפחה את רוצה, וזה מוקדם מדי לדעת היום אם הוא "מתמוסס". והעסק השני? הוא מפרנס אותך כרגע וזה חשוב.

למה מוקדם מדי "להספיד" את העסק בייעוץ לכלכלת המשפחה? הקמת עסק לוקחת זמן ולעתים קרובות צריך שיחלפו בין 3-5 שנים, עד שנגיע לנקודה בה הוא יוכל לפרנס אותנו באופן בלעדי.

"שנה וחצי זהו לא פרק זמן מספיק בשביל להחליט אם לסגור או לא, בעיקר אם יש פרנסה ממקור אחר. גם אם נראה לך שהעסק לכלכלת המשפחה לא מתרומם, נסי לראות זאת כך: אין טעויות בעסקים, רק למידה. תשאלי את עצמך באיזו מגמה נמצא העסק - קיפאון? התרחבות? ומה את יכולה לעשות על מנת לשנות את המגמה הזו. למשל - איזה שירותים מבין מה שאני נותנת הוא הרווחי ביותר, והאם הוא מתאים לרוח התקופה הייחודית הזו, או שעלייך לבצע התאמות. בדקי גם מאיפה מגיעים הלקוחות שלך כיום ואיך את יכולה לטפח את האפיק הזה. נסי להתבונן על העסק בעיניים טריות - להשאיר את מה שעובד, ולהחליף את מה שלא.

ולגבי העסק של הגרפיקה - זו פרנסתך. ממש כמו שמאסלו אמר בפירמידת הצרכים המפורסמת שלו - קודם אוכל ואחר כך מימוש עצמי. אל תשכחי שהעסק של העיצוב הגרפי הוא גם מה שמאפשר לך להתמיד ולבנות בנחת ובאורך רוח את העסק של הייעוץ לכלכלת המשפחה.

האתגר באמת הוא היכולת לתחזק שני עסקים במקביל. לכן, יש להקצות לכל אחד מהם זמן ביומן ולאזן בניהם. את תחליטי מראש כמה זמן את מקצה לטובת עסק הייעוץ וכמה לטובת הגרפיקה. בזמן שאת מקצה לטובת העסק לכלכת המשפחה - השאירי גם זמן לשיווק ולפיתוח שכה דרושים לעסק חדש. אל תזניחי ואל תתפתי לעשות רק את הדחוף - את המטלות השוטפות של הלקוחות, כי אז באמת יתמסמס לך העסק וזו לא המטרה. בידקי שוב ושוב את האיזונים לאורך הדרך - הם יהיו דינאמיים וישתנו בהתאם להתפתחות כל אחד מהעסקים ולהזדמנויות שיגיעו.

ממילה אחת שכתבת לא יכולתי להתעלם: "בינוניות". זו נתפסת בעיני כביקורת עצמית, ואין צורך להלקות את עצמך על משהו שאין לך שליטה עליו. אף אחד מאיתנו לא יודע כמה זמן לוקח לעסק להתרומם ולהצליח, ומי מחליט מה בינוני ומה לא. בעיני עדיף להשתמש כרגע ב"זה עדיין לא מפרנס אותי מספיק".

תגיות