אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגדל קלפים: כמה משרות באמת גורע משבר התעופה, הפנאי והאירוח צילום: אלכס קולומויסקי

מגדל קלפים: כמה משרות באמת גורע משבר התעופה, הפנאי והאירוח

ענף התעופה שמושבת מתחילת המשבר הוא המשפיע ביותר על על שוק התעסוקה וכל משרה שנגרעת ממנו גורעת 1.74 משרות בתחומים אחרים. הכלכלנית הראשית במשרד האוצר: "יש צורך בתמיכה גם בענפים שעליהם לא חלו מגבלות הקורונה"

05.01.2021, 08:15 | עמרי מילמן

השיח בשבועות האחרונים מתמקד בהיקף ובמידת העוצמה של הסגר השלישי, אך ישנם ענפים שנמצאים בסגר כבר כמעט שנה ברצף. ענפי התעופה, הפנאי והאירוח מושבתים כבר מתחילת משבר הקורונה, וענפים כמו ענף ההסעדה מנסים לשרוד בקושי באמצעות משלוחים ואיסוף עצמי.

כעת מתברר כי צמצום המשרות בענפים האלה גורר גם צמצום משרות בענפים אחרים, כך לפי מחקר של האוצר.   

קראו עוד בכלכליסט

 

החוקרים באגף הכלכלן הראשי באוצר, בראשו עומדת שירה גרינברג, העריכו בסקירה חדשה שפורסמה אתמול, שבחנה את התלות התעסוקתית בין ענפי המשק, כי גריעת כל משרה בענפי התעופה, הפנאי או ההארחה עלולה לגרור גריעה של כ־0.4 משרה בתחומים אחרים, ללא תובלה ימית.

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר. קיימת תלות תעסוקתית בין הענפים, צילום: אלכס קולומויסקי   שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר. קיימת תלות תעסוקתית בין הענפים | צילום: אלכס קולומויסקי שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר. קיימת תלות תעסוקתית בין הענפים, צילום: אלכס קולומויסקי

ענף התעופה העסיק כ־9,500 עובדים בשנת 2019, ועל כל משרה שיורדת בענף עלולות לרדת 1.74 משרות בענפים תומכים. זאת לפי אומדנים שלפיהם כ־16.5 אלף מועסקים נוספים מתפרנסים מענף זה באופן עקיף. כרבע מהעובדים המתפרנסים באופן עקיף הם בסוכנויות נסיעות ומארגני טיולים, ומעט פחות מרבע מגיעים מענפי השמירה והתחזוקה.

בענף האירוח הועסקו כ־39 אלף עובדים בשנת 2019. מניתוח הכלכלנית הראשית עולה כי היקף הרכישות של העסקים בתחום האירוח פרנס 19 אלף מועסקים בענפים אחרים. כלומר יחס תלות של כ־0.5. מעל 20% מועסקים בשירותי שמירה ותחזוקה, כמעט 10% בענף המסחר הסיטונאי והקמעונאי, ועוד כ־10% בשירותי כביסה, ניקיון וכדומה.

בענפי הספורט, בילוי ופנאי ויצירה, אמנות ובידור הועסקו כ־84 אלף עובדים ב־2019, ומהניתוח עולה כי אלו מקושרים לכ־37 אלף מועסקים אחרים, יחס תלות של 0.44. כרבע מהעובדים המקושרים מועסקים בענפי ייצור מוצרי מזון, ו־23% במסחר סיטונאי וקמעונאי.

האוצר גם בחן את שיעור המועסקים בכל ענף שקשור לענפי התעופה, הפנאי וההארחה, שהושבתו כמעט כליל מאז פרוץ המשבר. מנתונים אלו עולה כי הענפים הבולטים שנפגעו הם כמובן סוכנויות הנסיעות, שבהן 26% מהמועסקים קשורים לאותם ענפים;, ייצור מוצרי מזון, עם 18% מועסקים קשורים; ייצור משקאות ומוצרי טבק, 18% מהמועסקים; שמירה, עם 16%; הפקה והפצת סרטים, 14%; ועבודות גינון, 12%.

למעט ענף התעופה, יתר הענפים שהושבתו מאז תחילת המשבר אינם בעלי השפעה דרמטית על המשק במונחי תעסוקה או תוצר. הענפים עם השפעה גדולה בהרבה — כמו הייטק, פרסום, נדל"ן, שירותים פיננסים ותעשייה — נותרו פתוחים לאורך השנה האחרונה, גם בתקופות של סגר. זה אולי יכול להסביר איך עד כה הממשלה הסכימה להמשיך את ההגבלות הקיימות. אלא שכעת אגף הכלכלן הראשי מבהיר כי לא מדובר בבועה סגורה, הבעיה לא נותרת תחומה בתוך אותם ענפים ועל כן גם הפתרון יהיה חייב להיות רוחבי יותר.

לפי כלכלני האגף, "הצורך במדיניות התומכת בשרידות העסקים במשק, גם בענפים בהם לא חלו מגבלות וכן בצורך להבטיח את יכולתם של עובדים לבצע הסבות והתאמות מקצועיות מתאימות. זאת על מנת לתמוך ככל הניתן בחזרה אל תעסוקה מלאה בתום המשבר הבריאותי". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות