אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מסע מיותר של אלפי משאיות בשל סחבת בנמל אשדוד צילום: אבי רוקח

פרסום ראשון

מסע מיותר של אלפי משאיות בשל סחבת בנמל אשדוד

אונייה שנושאת אלפי טונות חיטה העדיפה לפרוק את מטענה בנמל חיפה אף שהמטען יועד לאופקים. הסיבה: עיכובים ממושכים בנמל אשדוד

09.01.2021, 21:41 | ליאור גוטמן

אונייה שנושאת מטען של כ־54 אלף טונות חיטה הגיעה בסוף השבוע לנמל חיפה, לקראת פריקה ברציפים. המטען כלל לא היה אמור להגיע לחיפה, מכיוון שהלקוחה שלו – חברת אסמי עוז – נמצאת באופקים, ותכננה לפרוק אותו בנמל אשדוד. 

קראו עוד בכלכליסט

אחרי שהמטען נפרק בחיפה הוא יירד דרומה ב־2,000-1,500 משאיות עד שיגיע ללקוח הסופי שלו. אמנם גם מאשדוד לאופקים השינוע היה מתבצע במספר זהה של משאיות, אולם מחיפה מדובר במסלול באורך כפול, כלומר בזיהום אוויר ועומס רב יותר בכבישים, לצד ייקור עלויות.  

יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור, צילום: יריב כץ יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור | צילום: יריב כץ יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן-בכור, צילום: יריב כץ

מטעני התבואה – דוגמת חיטה, סויה או תירס – משמשים את ענפי החקלאות כמזון לחיות, וככל שחומרי הגלם יקרים יותר, כך מחירי מוצרי המזון לצרכן מתייקרים אף הם.

במקרה של אסמי עוז מדובר בבעיה רביעית של פריקה בנמל אשדוד בתוך חודש. בענף טוענים לעיכובים ממושכים בפריקה באשדוד בשל תחזוקה לקויה של ציוד ובשל מחסור בכוח אדם. במכתב שנשלח לאיתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות, מספרים יבואנים ש"לצערנו, אנחנו משלמים שוב ושוב מחירים גבוהים על השירות הרע בנמל אשדוד".

ההערכות בענף הן שהמשק ניזוק בכ־150 מיליון שקל בשנה בשל בעיות בפריקת מטעני התבואה. משרדי התחבורה והאוצר לא השקיעו בתחום, וכך בבניית הנמלים הפרטיים החדשים לא יהיה ציוד לפריקת מטעני תבואה. רק לאחרונה, ואחרי עשור של הבטחות, אושרה בניית מסוע גרעינים חדש באשדוד שייפתח רק בעתיד.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד משקיעה משאבים רבים בכדי לתת מענה, כפי שהוצג בוועדת הכלכלה. נמל אשדוד נמצא בעיצומו של פרויקט לבניית מסוע באורך מעל שני ק"מ ובהשקעה של למעלה מ-220 מליון שקל להובלת הגרעינים באופן יעיל ובקצב גבוה פי שמונה מהקיים היום. כמו כן רכשה חברת הנמל משפכים ירוקים לפריקת גרעינים בקצב גבוה שכבר החלו לעבוד ברציף. בנוסף לכך, נרכשו חופנים גדולים לפריקת מהירה יותר עד לסיום בניית הרציף. כבר בחודש אפריל צפוי הנמל לקבל את רציף הגרעינים לעבודה, ובשנה הבאה צפוי להמסר המסוע. כל פעולות אלו ישפרו באופן משמעותי את קצב הפריקה וכן את זיהום האוויר בעזרת פריקה ירוקה. חברת נמל אשדוד משקיעה משאבים רבים לשיפור השירות ולעבודה ירוקה יותר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות