אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בפעם הראשונה, שעשוע מספק תחזיות ריאליות לגבי שוק הרכב האוטונומי צילום: עמית שעל

ניתוח כלכליסט

בפעם הראשונה, שעשוע מספק תחזיות ריאליות לגבי שוק הרכב האוטונומי

מייסד מובילאיי אמר אתמול כי "רק אחת מ-10 מכוניות תהיה אוטונומית ב-2030"; ההצהרה נועדה להכניס מעט פרופורציות - ולקבוע יעד ריאלי יותר לחדירת הרכב האוטונומי לשוק

12.01.2021, 10:39 | תומר הדר

אתמול, כמו בכל תערוכת CES, קיימה מובילאיי את מסיבת העיתונאים השנתית שלה. בימי הקורונה, תערוכת CES, אירוע שמושך בשנה מבקרים רבים, התקיימה באופן מקוון, מה שהשאיר את יצרני הרכב, יצרני האלקטרוניקה וגם את מובילאיי "חשופים בצריח", כלומר כל הצגה של דגם חדש, טכנולוגיה חדשה ומוצר חדש נחשפים בו זמנית לכל העולם הדיגיטלי בלי מסננים. לכן ההצהרות השנה היו כנות  ומדויקות.

קראו עוד בכלכליסט

מהצהרותיה של מובילאיי ניתן ללמוד לא מעט לקחים: על הקצב האיטי שבו יחדור הרכב האוטונומי לשוק, על היחסים הנפיצים מאוד מול יצרני הרכב הסינים וגם על השינויים התכופים מדי בטכנולוגיה הנדרשת לרכב האוטונומי.

המתחרה של נובילאיי, NVIDIA, מספקת רכיבים ל-NIO 

יום אחד לפני תערוכת CES הודיעה יצרנית הרכב הסינית הבולטת ביותר בעולם כיום – NIO על הצגתה של ספינת דגל - רכב שכבר מוגדר בסין כ"נשק אנטי טסלה". NIO נחשבת כיום לשם החם ביותר בתעשיית הרכב הסינית, בין היתר לנוכח יכולות הגיוס שלה.

הודעתה של NIO לתקשורת העולמית כוללת לא מעט סופרלטיבים על מערכת הנהיגה האוטונומית של ספינת הדגל החדשה. במפתיע, NIO בחרה להדגיש מי מספקת את היכולת האוטונומית. לפי NIO, ספינת הדגל שלה שעמוסה בלא פחות מ-33 יחידות חישה, 11 מצלמות, 12 חיישנים אולטרא סוניים ושתי יחידות מיקום מבוססת על מערכת ה-ORIN של NVIDIA, המתחרה של מובילאיי. 

 אמנון שעשוע אמנון שעשוע  אמנון שעשוע

מובילאיי הודיעה רק לפני שלוש שנים על החבירה ל-NIO , ודווקא כעת, כש-NIO הפכה למטאור, מובילאיי מתנתקת ממנה, או להיפך.

ניתוק בריתות כאלה בענף הרכב העולמי נחשב נדיר מאוד ובדרך כלל, יצרני רכב משמרים ספקים למשך עשרות שנים. אך עם זאת, מהלך כזה גם ממחיש את חוסר היציבות שקיים בענף העולמי לגבי פיתוח רכב אוטונומי.

כך, במהלך השנים האחרונות עבר ענף הרכב מהצהרות על רכב אוטונומי לכל פועל בשנת 2030 להצהרות על רכב אוטונומי לכל פועל בשנת 2025. לאחר מכן החל תהליך התפכחות בו ליצרני הרכב נגמר הכסף ואז הרכב האוטונומי הפך לשאטל שיתופי ובסופו של דבר נכון להיום קשה לשים את האצבע על יעדים אמיתיים לחדירה של רכב אוטונומי.

נהיגה כבר לא תהפוך לספורט ב-2030

בדצמבר 2019 שעשוע התראיין ל"פורבס" שעשוע ואמר כי "סביב 2030 נהיגה תהפוך לספורט". אתמול השמיע שעשוע תחזית שונה לפיה "אחת מכל עשר מכוניות תהיה אוטונומית ב-2030", הצהרה בהחלט שונה מהתחזית לפיה בעוד עשור מהיום נהיגה תהיה ספורט בלבד. הצהרות נאמרות לעתים על בסיס ידע קיים וציפיות מסוימות מפיתוח מוצר, אך בחברה שנמכרה לאינטל העולמית תמורת מיליארדי דולרים, מדובר בהצהרות מעט בעייתיות. ועם זאת, תחזיותיו של שעשוע הפעם אינן מקריות: מדובר בתחזיות שמיועדות להכניס מעט פרופורציה ויציבות – ולקבוע יעד ריאלי יותר לחדירת רכב אוטונומי מן היעדים שנקבעו עד כה.

רכב ניסוי של מובילאיי פורד בדטרויוט, צילום: מובילאיי יח"צ רכב ניסוי של מובילאיי פורד בדטרויוט | צילום: מובילאיי יח"צ רכב ניסוי של מובילאיי פורד בדטרויוט, צילום: מובילאיי יח"צ

עוד עובדה מעניינת שעולה מדברי שעשוע מתייחסת ליחסי מובילאיי-פולקסווגן וגם חושפת לא מעט מידע אודות הקשיים הרגולטוריים עמם מתמודדת החברה. לפי שעשוע, למרות ניתוק הקשר עם NIO, מכוניות של היצרנית הסינית יחליפו את הפולקסווגן שאמורות להגיע לישראל ב-2022 לניסוי השאטלים המשותף של פולקסווגן, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס.

פולקסווגן העולמית, שפרסמה בעולם את הניסוי שלה בתל אביב, תספק את הרכבים רק בשלב מאוחר יותר. גם כאן, מדובר במהלך חריג בענף הרכב העולמי: יצרן רכב גרמני שמכריז על שיתוף פעולה להשקת שאטל אוטונומי, מסכים בדרך שהשאטל יוחלף על ידי רכב סיני, של יצרנית שבחרה לוותר על שירותי מובילאיי. במקביל, מובילאיי הודיעה גם על חבירה לג'ילי הסינית, המתחרה של NIO. גם כאן, סביר להניח שהמילה האחרונה בכל הקשור בניסוי בתל אביב טרם נאמרה.

בעיה של עלויות למובילאיי

בינתיים, הבעיה העיקרית מולה ניצבת מובילאיי היא בעיית עלויות. מובילאיי מוכרת "קיטים" שמאפשרים נהיגה אוטונומית והבעיה העיקרית היא העלות. שעשוע הסביר כי הערכה שתותקן ברובוטקסי שיסע בתל אביב עולה כ-20 אלף דולר. בשנת 2025 מחיר ערכה יהיה כ-5,000 דולר,  מה ש"מנפח" את מחירו לצרכן של רכב בסכום של מעל 10,000 דולר. ב-2030 המחיר יהיה אלפי דולרים בודדים, מה שיהפוך את ההתקנה לכדאית ברמת היצרן. 

חשוב להדגיש שעדיין לא מדובר ביכולת אוטונומית מלאה, כלומר הכוונה היא לרכבים ברמת אוטונומיה 4 לכל היותר, לפחות בשנים הקרובות. ואחרי כל זה, אחרי חוסר היציבות מול הסינים, אחרי לוח זמנים מעט לא ברור לגבי הניסוי בישראל ואחרי אינספור שינויים שצפויים לעבור על תעשיית הרכב העולמית (שחלקם עדיין לא ברורים בגלל הקורונה שמשפיעה על רצונם של יצרני הרכב לגייס כספים, להסיט משאבים לפיתוח רכב נקי ועוד), נראה כ-10% של רכבים אוטונומיים על הכביש בשנת 2030, אם תחזית זו לא תשתנה. אך לעת עתה, מדובר בתחזית המדויקת ביותר שהעניק שעשוע לגבי שוק הרכב האוטונומי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות