אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השר אמסלם מעכב, ויו"ר הרכבת הטרי משה שמעוני לא יכול לקבל משכורת צילומים: אבי מועלם, החברה לשירותי איכות הסביבה

השר אמסלם מעכב, ויו"ר הרכבת הטרי משה שמעוני לא יכול לקבל משכורת

שר הדיגיטל דודי אמסלם, המסוכסך עם משרד המשפטים בעקבות בקשתו לפרק את נבחרת הדירקטורים, לא מאשר מינוי נציג ממשלה לאסיפת הרכבת שצריכה לאשר את שכרו של שמעוני

13.01.2021, 08:04 | ליאור גוטמן

השכר החודשי של יו"ר הרכבת הנכנס משה שמעוני לא ישולם לו בפועל עד ששר הדיגיטל דודי אמסלם - שגם אחראי על רשות החברות הממשלתיות - לא יאשר מינוי נציג של הממשלה לאסיפה הכללית של החברה. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

שמעוני הוא יו"ר דירקטוריון הרכבת החדש, ומאחר שהוא מינוי טרי ולא המשך כהונה, השכר השוטף שלו חייב לקבל אישור טכני מאסיפת בעלי המניות של החברה, שהיא ממשלת ישראל. מאחר שאמסלם סירב לבקשת רשות החברות הממשלתיות למנות נציג אסיפה כללית מטעם המדינה, הרכבת לא יכולה לכנס אחת ושכרו של היו"ר המיועד לא יכול לקבל אישור רשמי.

בהנחה ששכרו של שמעוני יהיה זהה לזה של היו"ר הקודם דן הראל, שעזב את הרכבת לפני כשנה ולאחרונה הודיע על התמודדתו לכנסת, מדובר בעלות שניתית בהיקף של כ־780 אלף שקל עבור 75% משרה.

מימין: יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני ושר הדיגיטל דודי אמסלם, צילומים: אבי מועלם, החברה לשירותי איכות הסביבה מימין: יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני ושר הדיגיטל דודי אמסלם | צילומים: אבי מועלם, החברה לשירותי איכות הסביבה מימין: יו"ר דירקטוריון הרכבת משה שמעוני ושר הדיגיטל דודי אמסלם, צילומים: אבי מועלם, החברה לשירותי איכות הסביבה

לפי דיווחי רכבת ישראל כתב המינוי של שמעוני נמסר לה ב־22 בדצמבר 2020, כאשר הסירוב של אמסלם הגיע ב־26 בדצמבר, כלומר ארבעה ימים לאחר המינוי ובטרם הרכבת כינסה את אסיפת בעלי המניות שלה כדי לאשר מהלכים שונים, ובתוכם שכרו של היו"ר.

בגלל נבחרת הדירקטורים

הסירוב של אמסלם לחתום על מינוי נציג לאסיפת בעלי המניות של רכבת ישראל נולד בעקבות סכסוך עם משרד המשפטים ועם הבקשה של אמסלם לפרק את נבחרת הדירקטורים.

מי שעצר את המהלך הייתה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה היוצאת דינה זילבר, שטענה שאם רוצים להקים נבחרת דירקטורים חדשה, או לשנות את תנאי הסף, ניתן יהיה לעשות את זה בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה, אולם כל עוד המהלך לא הושלם אמסלם לא יכול לבטל את השיטה הקיימת.

אמסלם כאמור סירב לחתום על מינוי לאסיפת בעלי המניות מטעם הרכבת, ויומיים לאחר מכן הרחיב את ההחלטה וקבע שהוא לא מאשר מינוי נציגים לאף חברה ממשלתית.

למעשה, ההוראה האחרונה עלולה גם למנוע את אישור שכרו של יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) יגאל עמדי, שמועמדותו כבר אושרה לתפקיד. גם שם מדובר במינוי חדש שמחייב טכנית את אישור האסיפה הכללית לתנאי השכר ככל שהיא לא התקיימה.

מי שכן מצא מוצא לפלונטר היא חברת החשמל. זו ביקשה לקיים אסיפה כללית בסוף 2020, אולם בשל הסירוב של אמסלם לאשר למי מהחברות הממשלתיות נציג לאסיפה הכללית, חברת החשמל נתקעה במצב מוזר לפיו אין לה כלים טכניים לאשר העברת דיבידנד למדינה בהיקף 200 מיליון שקל לטובת חברת ניהול המערכת הארצית. החברה ביקשה באותה אסיפה לאשר גם שורה של כתבי שיפוי לדירקטורים השונים, שיפוי מקביל למנכ"ל החברה עופר בלוך ולאשר את מינויו של שלמה ארביב לדירקטור.

אישור שאפשר דיבידנד

מאחר שהאסיפה התכנסה ב־9 בדצמבר, ומאחר שאמסלם סירב לחתום יממה קודם לכן, הפטנט שמצאו הוא אישור חד פעמי נדיר מצד אמסלם שניתן לחברו מהליכוד שר האנרגיה יובל שטייניץ (או מי מנציגיו) לשמש כנציג המדינה, וכך האסיפה של חברת חשמל יכלה להתנהל ולאשר את ההחלטות אמורות, כולל חלוקת הדיבידנד. מנגד, החברות הממשלתיות האחרות, כולל רכבת ישראל, ייאלצו לחכות עד שהשר אמסלם ישנה את דעתו.

מרכבת ישראל סירבו להתייחס לידיעה. מאמסלם לא נמסרה תגובה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות