אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שורף אש, עם 53% אלכוהול: הליקר שמשגע את סין צילום: שאטרסטוק

שורף אש, עם 53% אלכוהול: הליקר שמשגע את סין

לפי האגדות, חיילם סינים שתו קוויצ'או מוטאי לפני ניתוחים בעת מחסור בחומרי הרדמה, ואף חיטאו בו פצעים; היצרנית נהנתה ב-2020 משנה מוצלחת במיוחד עם זינוק של 70% במניה בבורסת שנגחאי ושווי שוק מרקיע שחקים - וזאת דווקא בזכות הקורונה

16.01.2021, 10:29 | חדשות חוץ

חברת קוויצ'או מוטאי (Kweichow Moutai) הסינית, המייצרת ליקר יוקרתי ופופולארי בעל אותו שם, נהנתה משנה מוצלחת במיוחד, על רקע מגפת הקורונה. המניה של החברה זינקה ב-2020 בסביבות 70% בבורסת שנגחאי, בין השאר בזכות קמפיין במדיה החברתית שקרא לסינים "להישאר בבית עם מוטאי" - כך לפי כתבה ב-CNN.

קראו עוד בכלכליסט

החברה, שנמצאת בבעלות ממשלתית חלקית, הפכה בשנה שעברה לחברה הלא טכנולוגית בעלת השווי הגבוה ביותר בסין - יותר מארבעת הבנקים הגדולים במדינה. ברמה העולמית, השווי שלה גבוה משל חברות האלכוהול האחרות כמו דיאג'או וקונסטליישן ברנדס, וגם משל קוקה קולה, שהחזיקה במשך תקופה ארוכה בתואר יצרנית המשקאות בעלת השווי הגבוה בעולם. יתרה מכך, בזכות שווי שוק של 2.7 טריליון יואן (421 מיליארד דולר) מוטאי שווה יותר מטויוטה, נייקי ודיסני.

שלט של קוויצ שלט של קוויצ'או מוטאי | צילום: שאטרסטוק שלט של קוויצ

"בכל פעם שיש להם מלאי זמין, הוא נחטף באופן מיידי", מסביר בן קאוונדר מחברת המחקר CMRG, "אנשים יאבקו על זה".

עם זאת, המשקה כמעט שאינו מוכר מחוץ לסין – קרוב ל-97% מהמכירות מקורן במדינה, כך לפי הדו"ח הפיננסי שפרסמה החברה.

המשקה, המכיל ריכוז אלכוהול בשיעור של 53%, היה חביב על מייסד סין הקומוניסטית, מאו דזה טונג. לפי האגדות, החיילים הסינים השתמשו בו כדי לחטא פצעים ואף נהגו לשתות את המשקה לפני ניתוחים כשהיה מחסור בחומר הרדמה. המשקה כיכב בכמה אירועים מתוקשרים, כך למשל הוא הוענק לנשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון בביקורו ההיסטורי במדינה ב-1973, ונשיא סין הנוכחי שי ג'ינפינג אף העניק בקבוק לנשיא לשעבר ברק אובמה בביקורו בארה"ב ב-2013. לפי סיפור נוסף, מזכיר המדינה האמריקאי הנרי קיסינג'ר אמר ב-1974: "אם נשתה מספיק מוטאי נוכל לפתור הכל".

ליקר קוויצ ליקר קוויצ'או מוטאי | צילום: שאטרסטוק ליקר קוויצ

עם זאת, כיום יש למותג מעמד יוקרתי יותר, וחלק מהצרכנים רוכשים אותו דווקא כהשקעה ולא במטרה לשתות אותו. מהדורות מוגבלות הפכו למותג לאספנים שנמכר על ידי בתי המכירות הפומביות ברחבי העולם. בכריסטי'ס לדוגמה אמרו כי חלק מהבקבוקים נמכרים ביותר מ-40 אלף דולר.

ההצלחה של החברה השנה נובעת גם מכך שצרכנים אמידים רבים שצמצמו הוצאות על נסיעות הרשו לעצמם להתפנק עם אלכוהול.

עם זאת, אנליסטים רבים מציינים כי התלות הגדולה בשוק הסיני עלולה לפגוע בחברה בהמשך. לפי ספירוס מאלנדרקיס מחברת המחקר יורומוניטור, החברה צריך להיות מגוונת יותר. "הם היו צריכים להתחיל בזה כבר אתמול", הדגיש. לדבריו, חברות אלכוהול תמיד מתחילות ברמה המקומית, אך אחר כך הופכות בינלאומיות, "זה המפתח, ככה משתלטים על העולם, ככה הופכים גדולים ויציבים".

תגיות