אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המיזוג הושלם: יצרנית הרכב סטלאנטיס יוצאת לדרך

המיזוג הושלם: יצרנית הרכב סטלאנטיס יוצאת לדרך

סטלאנטיס היא תוצר האיחוד בין PSA, החברה האם של פיג'ו וסיטרואן ו-FCA, החברה האם של פיאט, קרייזלר וג'יפ, שהפכה ליצרנית הרכב הרביעית בעולם עם שווי של מעל 50 מיליארד שקל; המסחר במניית סטלאנטיס יחל מחר באירופה ובניו יורק ביום שלישי הקרוב

17.01.2021, 12:33 | תומר הדר

סטלאנטיס, יצרנית רכב חדשה הוכרזה אתמול (ש') רשמית. סטלאנטיס היא בפועל תוצר האיחוד בין PSA, החברה האם של פיג'ו וסיטרואן ו-FCA, החברה האם של פיאט, קרייזלר וג'יפ.

המסחר במניית סטלאנטיס יחל מחר (ב') באירופה ובניו יורק ב-NYSE ביום שלישי הקרוב (הבורסה בניו יורק סגורה מחר לרגל יום מרטין לותר קינג).

קראו עוד בכלכליסט

בכך מסתיימת מעל שנה של דיונים בין שתי החברות, דיונים אשר נתקלו בקשיים רגולטוריים וגם בהתמודדות עם נגיף הקורונה. כעת סטלאנטיס הופכת ליצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם, עם שווי של מעל 50 מיליארד שקל.

בשלב ראשון צפויה סטלאנטיס לעבור תהליכי קיצוצים אשר נובעים ישירות מן העובדה שתחת קורתה חוסים כרגע לא פחות מ-4 יצרני רכב, וכ-14 מותגי רכב. חלקם כדוגמת פיג'ו וג'יפ נחשבים למנועי צמיחה משמעותיים. חלקם, כדוגמת מזראטי, נחשבים לבעלי פוטנציאל וחלקם כדוגמת קרייזלר, כנראה יעלמו עם השנים. לעת עתה תידרש סטלאנטיס להתמקד בשלושה שווקים עיקריים: אירופה, ארה"ב וסין. בכל הקשור באירופה, סטלאנטיס מיוצגת כיום על ידי פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ ואופל.

בארה"ב לעומת זאת נהנים כיום המותגים האמריקאים (דודג', ג'יפ) מהצלחה ואילו המותגים האירופים אינם מיוצגים כלל (פיג'ו פרשה מהשוק האמריקאי בשנות השמונים המאוחרות).

בסין לעומת זאת קיימת נוכחות של ג'יפ וגם של פיג'ו, אך בכל מקרה, במהלך השנה הבאה ידרשו החברות אשר יישארו בסטלאנטיס לתת לדגמים מסוימים לגווע מעצמם. הדגמים החדשים אשר יוצגו בעתיד הלא רחוק יהיו כאלה שיתבססו על פלטפורמות משותפות לפיג'ו ולפיאט.

מיזוג פיז מיזוג פיז'ו סיטרואן עם פיאט קרייזלר | צילום: רויטרס מיזוג פיז

השפעת המיזוג בישראל

FCA מיוצגת כיום בישראל על ידי סמלת, המייבאת ארצה את מותגי קבוצת קרייזלר ופיאט. PSA מיוצגת על ידי קבוצת לובינסקי המייבאת ארצה את פיג'ו, סיטרואן וגם את אופל.

ההיסטוריה של ענף הרכב הישראלי מוכיחה כי כאשר מתרחש איחוד ברמה העולמית, יצרני הרכב מציבים תוך כמה שנים אולטימטום ליבואני הרכב בישראל: "גבשו עסקה למכירה של המותגים או שנצטרך לגבש את העסקה עבורכם". שתי היבואניות מכירות את התרחיש הזה היטב: במקרה של סמלת, שנים ספורות אחרי שג'יפ ופיאט התאחדו, בוצעה עסקה למכירת זיכיון ג'יפ מידי היבואנית הוותיקה מכשירי תנועה, לידי סמלת - שנתיים אחרי שהאיחוד בין מותגי קבוצת קרייזלר ופיאט הושלם.

במקרה של אופל, רכשה קבוצת לובינסקי את הזיכיון מידיה של קבוצת שלמה שנתיים בלבד אחרי שהעסקה לרכישת אופל בוצעה ברמה הגלובלית. נושא חלוקת המותגים והסוכנויות בין החברות השונות טרם הובהר, אך כפי שהיה עד כה באיחודי יצרני רכב, מה שיקבע יהיה מי היצרן החזק באיחוד ולאיזו יבואנית יש קשרים והשפעה יותר משמעותיים ברמת היצרן.

ועם זאת על כמה עובדות אין עוררין: פיג'ו וסיטרואן נהנות בישראל מהצלחה משמעותית יותר מחטיבות הרכב הפרטי של פיאט. ועם זאת, ג'יפ נהנית גם היא מהצלחה בשוק הרכב הישראלי וניכר שמדובר במותג רב ערך. בכל מקרה, אם וכאשר תתרחש העברת מפתחות בין יבואני הרכב, יתכן שלא ירחק היום בו היבואן שיאבד זיכיונות (אך ירוויח עשרות עד מאות מיליוני שקלים בעסקת המכירה) יבחר לנצל את הידע אשר נצבר, מתקני המסירה וההכנה ותשתית המכירות הקיימת כדי לצאת לדרך חדשה, כזו של יבוא בלתי ישיר מיצרן הרכב.

אם וכאשר עסקה כזו תתרחש, סביר להניח שהיא תצא לפועל בעוד שנתיים עד חמש שנים. עד אז יתבסס בישראל הייבוא המקביל של כלי רכב ולא מן הנמנע שמכירה של זיכיון תהיה הקש שישבור את אחד מיבואני הרכב הוותיקים, אשר מקפידים כיום לא לדרוך זה על רגליו של זה ולא להיכנס לתחום הייבוא המקביל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות