אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התקשורת מבקש גישה למאגרי מידע עליכם "לצורך שיפור השירות" צילום: שאטרסטוק

משרד התקשורת מבקש גישה למאגרי מידע עליכם "לצורך שיפור השירות"

המשרד בוחן הקמת מאגר נתונים שישמש לניתוחים והשוואות. עם זאת, חלק מהמידע אותו דורש המשרד עלול לפגוע בפרטיות הציבור ולהיתקל בבעיות משפטיות. משרד התקשורת: "הנתונים אינם חושפים את זהות המשתמש וגובשו בהתאם לחוק הגנת הפרטיות"

17.01.2021, 15:53 | אביאור אבו
משרד התקשורת פרסם היום (א') שימוע, במסגרתו הוא בוחן קבלת נתונים חודשיים מחברות התקשורת אודות לקוחותיהן וצריכת השירותים על ידם, במטרה לבנות מאגר מידע שישמש לניתוחים והשוואות. עם זאת, חלק מהמידע אותו דורש המשרד עלול לפגוע בפרטיות הלקוח, בלא סיבה מוצדקת הנראית לעין.

קראו עוד בכלכליסט

המידע המבוקש במסגרת הדרישה כולל פרטים מזהים על המנוי, דוגמת כתובתו המדוייקת, פרטים אודות החבילה הנצרכת על ידו, לרבות תאריך ההצטרפות ותעריפיה; וכן פירוט נוסף הנוגע לכל אחד מהשירותים אותם צורך המנוי מהחברה. לדוגמה, בשירות אינטרנט החברות נדרשות בין היתר להעביר את מהירות הגלישה של הלקוח. בשירות סלולרי נדרש בין היתר היקף הדאטה בו הלקוח משתמש בחודש ומספר דקות שיחה שבוצעו. בשירות טלוויזיה דורש המשרד בין היתר היקף שעות צפייה ומספר ממירים שיש ברשותו של הלקוח.

כוונת המשרד חשובה והיא צפויה להביא בתוצאה הסופית לשיפור השירות ללקוח ושקיפות מלאה של השירותים אותם הוא מקבל, אך היא עלולה להיתקל בבעיות משפטיות הקשורות בפרטיות. במשרד יוכלו לטעון כי הם נדרשים למספר הבניין לטובת ניתוחים על בסיס מיקום גיאוגרפי, אך לא מובן מדוע נדרש לדוגמה מספר דירתו של הלקוח. בכוונת המשרד לדרוש את העברת הנתונים במתכונת חודשית. דרישת נתונים זו נוגעת לכלל סוגי הלקוחות המקבלים שירות מבעל הרישיון, בין אם מדובר בלקוחות פרטיים ובין אם עסקיים, הן ברמה הסיטונאית והן ברמה הקמעונאית.

"נתונים אודות מאפייני צריכת שירותי התקשורת על ידי המנויים בישראל, עתידים לספק מידע רב אודות צד הביקוש לשירותים אלו, וזאת במקביל לצד ההיצע המשתקף מנתוני התשתיות", כותב המשרד. "הצלבת המידע תאפשר קבלת תמונה מלאה על פעילותם של ספקי התקשורת מחד, וכן על מאפייניו של צרכן התקשורת מאידך. מידע זה צפוי לאפשר מעקב אחר רמת התחרות בתתי-השווקים השונים, תוך זיהוי מגמות ושינויים, לרבות מהלכים אנטי-תחרותיים הדורשים את מעורבות המשרד. המידע צפוי לאפשר ביצוע ניתוחים אודות דפוסי צריכת המנויים".

סמארטפונים , צילום: שאטרסטוק סמארטפונים | צילום: שאטרסטוק סמארטפונים , צילום: שאטרסטוק

המשרד מציין כי "נבדקה האפשרות כי הנתונים שייאספו ישמרו כמאגר מידע בהתאם לחוק הגנת הפרטיות. אולם, כחלק מבניית מסד הנתונים, ובאופן שוטף לאחר מכן, המשרד עתיד לעשות שימוש בהליכי טוקניזציה (Tokenization) אשר מייתרים צורך זה, שכן המידע המתקבל בסיום הליכים אלה מוצפן ומאובטח, ללא כל יכולת להתחקות אחר המידע המקורי שנמסר על המנוי, וככזה הוא מאבד מפרטיותו".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הנתונים המבוקשים במסגרת שימוע דרישת המנויים הינם בסיסיים ונועדו במטרה לשפר את תמונת המצב של המשרד לגבי התחרות בשוק, איכות השירות וזיהוי מגמות ושינויים הדורשים את התערבות המשרד. המידע הגאוגרפי יאפשר ביצוע השוואות וניתוחים גיאוגרפיים באשר לרמת השירות הניתנת באזורים שונים בארץ. הנתונים המבוקשים אינם חושפים את זהות המשתמש וגובשו בהתאם לחוק הגנת הפרטיות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
משרד לא הגון
משרד התקשורת הישראלי חושף לציבור מעט מאוד מהמידע שהוא מחזיק מכח החוק. לדוגמא, מצד אחד דורש המשרד שכל מכשיר תקשורת שאנו רוכשים יהיה בעל רישיון מטעם המשרד. מצד שני, רשימת המכשירים להם הוענק רישיון כזה, חסויה ואינה מפורסמת לציבור. זה מביא לחשש מתהליך לא הוגן בהענקת רישיונות כאלו ליבואנים שונים, ומבלבל את הציבור.
שמעון  |  17.01.21
1.
אני עוד מתפלא שחברות הסלולר עוד עומדות
המחירים לחבילות גלישה בישראל כל כך נמוכים שקשה להבין איך חברות הסלולר עוד עומדות (לפחות לטווח ארוך). הייתי אומר שהמהלך מבורך אם הייתה דרושה שקיפות שוק. נשמע כמו מידע שימכר לחברות בארץ ובחול לפיתוח רשתות ויעול רווח חבילות (תחליטו אתם אם זה טוב או רע...).
איתי  |  17.01.21