אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נדחקו אל הקיר: מה ייעשה בציור של דייגו ריברה צילום: איי אף פי

נדחקו אל הקיר: מה ייעשה בציור של דייגו ריברה

כדי להיחלץ מחובות של 20 מיליון דולר תכנן המכון לאמנות בסן פרנסיסקו למכור ציור קיר נודע של דייגו ריברה. העירייה, בתגובה, הכריזה עליו כאתר מורשת תרבות ומנעה את האפשרות לסחור בו

18.01.2021, 08:10 | רעות ברנע

"אם לא נוכל לגייס את הסכום הדרוש באמצעות קרנות ותמיכה ציבורית, לא נוכל להמשיך לשמור על ציור הקיר כפי שעשינו ב־90 השנים האחרונות". המשפט הזה שכתבה בשבוע שעבר ראשת חבר הנאמנים של המכון לאמנות של סן פרנסיסקו — ומתייחס לציור קיר נודע של דייגו ריברה — זעזע את עולם האמנות.

המכון (San Francisco Art Institute), בית ספר פרטי גבוה לאמנות, הוקם ב־1871, ואת אחד מקירותיו מעטר ציור הקיר של האמן המקסיקני דייגו ריברה. ב־1931 הוזמן ריברה לצייר במקום עצמו. ריברה (1957-1886), בעלה של פרידה קאלו, נודע בציורי הקיר המונומנטליים שלו, והציור, שנושא את הכותרת "יצירת ציור קיר המציג בנייתה של עיר" ( "The Making of a Fresco Showing the Building of a City"), מתאר סצנות מהקמתה של עיר בידי אדריכלים, מהנדסים, בנאים, פסלים וציירים בעת עבודתם. גם ריברה עצמו מופיע בו, מאחור, מחזיק פלטת צבעים ומברשת, יחד עם האסיסטנטים שלו.  

"יצירת ציור קיר המציג בנייתה של עיר" של דייגו ריברה. ניצל ממכירה, צילום: איי אף פי "יצירת ציור קיר המציג בנייתה של עיר" של דייגו ריברה. ניצל ממכירה | צילום: איי אף פי "יצירת ציור קיר המציג בנייתה של עיר" של דייגו ריברה. ניצל ממכירה, צילום: איי אף פי

כבר בראשית מגפת הקורונה, בחודש מרץ, הודיע המכון כי ייתכן שייאלץ לסגור את שעריו עקב בעיות תקציביות. המשך המשבר כמובן לא הועיל, וכעת הוא מצוי בחובות של 20 מיליון דולר. אחת הדרכים שעליהן חשבו במכון לכסות את החובות היא להעתיק את ציור הקיר הנודע ולהעבירו לידיו של כל המרבה במחיר.

המכתב ששלחה ראשת חבר הנאמנים והגיע לידי ה־CNN עורר התנגדות רבה, מה שהוביל למהלך עצירת המכירה האפשרית באמצעות הגדרת הציור כאתר מורשת תרבות על ידי מועצת העיר. המעמד החדש שניתן לו (Landmark, “נקודת ציון”) גורס כי אף שזה רכוש של גוף פרטי, אי אפשר להעמידו למכירה ולרכישה בידי גוף שלישי.

המכון לאמנות של סן פרנסיסקו הוא לא היחיד שמצא את עצמו בקשיים כלכליים משמעותיים בשנה האחרונה, והוא גם לא הראשון שהעלה על דעתו את הפתרון הקל יחסית של מכירת יצירות מהאוסף. הדוגמה

הקיצונית ביותר הגיעה ממוזיאון בולטימור שהעמיד באוקטובר האחרון למכירה שלוש יצירות של האמנים אנדי וורהול, קליפורד סטיל וברייס מארדן בסכום כולל של 65 מיליון דולר. גם מוזיאון ברוקלין העמיד בקיץ 12 יצירות מאוסף המוזיאון למכירה, בהן יצירות איקוניות של אמנים כמו גוסטב קורבה. ומוזיאון אברסון במדינת ניו יורק העמיד למכירה עבודה של ג'קסון פולוק שמוערכת ב־18 מיליון דולר.

גם בבריטניה התעוררה סערה לפני כמה חודשים, כאשר הרויאל אקדמי הלונדוני שקל למכור ציור של מיכלאנג'לו מ־1505 כדי למנוע פיטורים של יותר מ־100 עובדי המוזיאון, ואחרי התנגדויות רבות, החליט לוותר על המכירה. גם בישראל התעוררה סערה כאשר המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים העמיד באוקטובר 268 פריטים מהאוסף ההיסטורי שלו למכירה בבית המכירות סותבי’ס. ההתנגדות למכירה הגיעה עד לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שביקש לעצור את המכירה. המכירה נדחתה אך עדיין לא בוטלה סופית, ומשא ומתן בנושא מתנהל בין קרן הרמן דה שטרן, בעלי האוסף, לבין בית המכירות.

תגיות