אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קופות הגמל: "בעלי חשיפה גבוהה לישראל הרוויחו מהתיקון של החיסון" צילום: שאסטרסטוק

קופות הגמל: "בעלי חשיפה גבוהה לישראל הרוויחו מהתיקון של החיסון"

ב־2020 השיא מור בקופות הגמל המסורתיות (50-60) 14.2%, ומנורה 2.81%. דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם: "בישראל קשה למכור. המשבר רק הוכיח שחשוב לפזר השקעות"

20.01.2021, 11:09 | נעמי צורף

בית ההשקעות מור השיג את התשואה הגבוהה ביותר בשנת 2020 ללקוחותיו בקופות הגמל המסורתיות (מסלול 50-60), וזו עמדה על 14.2%. בתחתית הטבלה ניצבת חברת הביטוח מנורה, שהניבה ללקוחותיה במסלול זה תשואה שנתית של 2.81% בלבד.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי עידו בדש, סמנכ"ל לקוחות פרימיום בקבוצת קלי, "בנתונים האלה ניכרת השתכללות השוק בראייה של משבר הקורונה אל מול משבר הסאב פריים 2008. אז היה פדיון שיא שנתי של כ־8 מיליארד שקל ולעומת זאת ב־2020 נרשמה צבירה חיובית של כ־5 מיליארד שקל. כלומר, מקיטון של 6% בנכסים ב־2008, הגענו לצמיחה של 2% ב־2020. הסיבה היא התבגרותו של השוק. הלקוחות למדו מלקחי העבר שבעתות משבר לא כדאי למשוך את הכסף, או להעביר למסלול שקלי קצר דיפנסיבי, כי מהלכים כאלה פוגעים בתשואות החיסכון, ובפרט לטווח ארוך".

להשוואת קרנות הפנסיה ב-2020 לחצו כאן

להשוואת קרנות ההשתלמות ב-2020 לחצו כאן

בית ההשקעות אלטשולר שחם, שרשם את התשואה הגבוהה ב־3 שנים, השיא במסלול 50-60 תשואה של 5.48% בלבד והוא מדורג חמישי, בפער לא משמעותי ממיטב דש, כלל ואנליסט שלפניו.

 "נכנסו ל־2020 כשהשמש זורחת והעולם שמח. כגוף אופטימי החזקנו הרבה חשיפה למה שאנשים אוהבים - תיירות, פנאי, נדל"ן מניב ובנקים", אמר ל"כלכליסט" דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם. "כשהתחילה המגפה היינו צריכים לחשב מסלול מחדש די מהר. פעלנו במלוא העוצמה ומכרנו מה שניתן היה למכור, אבל עדיין חטפנו ככל שהמשבר העמיק. לא באנו מוכנים אסטרטגית לקורונה".

איפה חטפתם?

"יכולנו לעבוד ולמכור כמו שצריך בעיקר בחו"ל. בארץ פחות, כי המסחר דל ולא תמיד היתה הלימה בין הרצון למכור לבין מה שיכולנו לעשות. בנוסף אנחנו גוף גדול שנמצא כל הזמן בצמיחה, כך שמראש החשיפה שלנו לישראל קטנה והמשכנו להקטין אותה בגלל המשבר. כך, בתחילת נובמבר היינו עם חשיפה נמוכה ביחס למתחרים. הביצועים שלנו היו יחסית טובים עד אז, ואז הכל התהפך. מי שהיתה לו חשיפה גבוהה הרוויח מהריקאברי שבא על רקע הפרסומים על החיסון. אבל זה עוד חודש, או רבעון או שנה, לא צריך להסתכל לטווחים קצרים כאלה, גם כשהביצועים טובים. גוף צריך להצליח לתת ערך לאורך זמן, שנה אחת טובה זה לא מספיק".

הגודל מפריע לכם לתת ערך ללקוחות?

"גם מי שמנהל כספים ב־50 מיליארד שקל נתקל בבעיות דומות. השוק הישראלי קטן מדי לסכומים כאלה ולכן כבר מ־2002 האסטרטגיה שלנו, בלי קשר לגודל, היא לפזר סיכון ולצאת מישראל. אי אפשר שכל הכסף יהיה במקום אחד. בשוק הישראלי היה קשה יותר למכור מאשר בחו"ל והמשבר רק הוכיח את מה שידענו - חשוב לפזר השקעות. ביחס לעולם אנחנו עדיין גוף בינוני מינוס בגודלו, וכל עוד אנחנו שומרים על פיזור נכון אין בעיה".

עד כמה התיק שלכם חשוף כיום לדולר המתרסק?

"אנחנו מחזיקים דולרים כנגזרת מהחשיפה לחו"ל, חלק מוגן וחלק חשוף. אי אפשר להגן על הכל כי אז אם הדולר יעלה נחטוף מכה לא נורמלית. החשיפה למטבע היא חלק מהחשיפה לחו"ל, אנחנו לא מהמרים על התחזקות או היחלשות הדולר".

הגדלתם חשיפה לשוק הסיני בשנה האחרונה, לא מפחידה ההתנהלות בתוך דיקטטורה, שעוצרת הנפקות באופן פתאומי כמו במקרה של אנט?

"הקורונה זירזה תהליכים, מה שחשבנו שיקרה בתוך עשור כנראה יקרה בתוך שנתיים. כבר שנים אומרים שסין תיקח את ההובלה העולמית, והיא אחת המדינות היחידות שצמחו ב־2020, כך שצריך להיות חשופים אליה. בסוף מחפשים איפה חברות יכולות לצמוח. אני לא מכיר חבילה מושלמת".

דני ירדני, אלטשולר שחם. "לא באנו מוכנים אסטרטגית לקורונה", צילום: דנה קופל דני ירדני, אלטשולר שחם. "לא באנו מוכנים אסטרטגית לקורונה" | צילום: דנה קופל דני ירדני, אלטשולר שחם. "לא באנו מוכנים אסטרטגית לקורונה", צילום: דנה קופל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות