אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חושבים על החורף הבא: שוק האופנה "תקוע" עם מלאי בשווי 9 מיליארד שקל צילום: אוראל כהן

חושבים על החורף הבא: שוק האופנה "תקוע" עם מלאי בשווי 9 מיליארד שקל

קמעונאי אופנה ייאלצו למכור מלאי במחירי חיסול עם פתיחת החנויות. בינתיים עלויות האחסון רק הולכות ועולות

25.01.2021, 07:13 | אורנה יפת

כמעט חודש שלם שענף המסחר סגור כליל. בשונה מפעמים אחרות, הפעם ראשי המסחר נאבקים מאחורי הקלעים, בלי להשמיע את קולם בציבור. אלא שבכל יום שעובר, החבל מתהדק סביב צוואר רשתות האופנה, שבחנויותיהן הסגורות מלאי ששווה מיליארדי שקלים.

לפי הערכות, ברשתות האופנה עודפי מלאי בשווי המוערך במעל 9 מיליארד שקל. קבוצות האופנה מזמינות סחורה חמישה חודשים לפני שהיא נמכרת על המדפים. אלא שבשנה האחרונה, ועל אף התחזקות הקניות באתרים, נתקעו רשתות רבות עם מלאי שלא נמכר בשל הסגרים הממושכים ומיעוט ימי מכירה. לפי גורמים בענף, אם החנויות לא ייפתחו בתחילת חודש פברואר, חלק מהרשתות הקטנות והבינוניות ייתקלו בבעיית תזרים. גם פתיחה בפברואר תוביל את הקמעונאים לשחיקת רווחים, שכן הם ייאלצו למכור סחורת חורף במחירי מבצע.

 

קראו עוד בכלכליסט

חנויות סגורות בדיזנגוף סנטר. “אם הזמנת ויש שוב סגר, נתקעת”, צילום: בלומברג חנויות סגורות בדיזנגוף סנטר. “אם הזמנת ויש שוב סגר, נתקעת” | צילום: בלומברג חנויות סגורות בדיזנגוף סנטר. “אם הזמנת ויש שוב סגר, נתקעת”, צילום: בלומברג

בדרך כלל בתחילת העונה נמכרים פריטים חדשים במחירים גבוהים, באמצע העונה המחירים יורדים עד שבסופה הם נמכרים במבצעי חיסול. כעת החנויות היו סגורות במשך חודשים ארוכים, וכשהן נפתחו באמצע הסגרים, הפריטים הוצעו במחירי חיסול גם כן. כעת, כשייפתחו שוב, המחירים צפויים שוב לרדת.

"אנחנו סגורים חודש ויש לנו מלאי בשווי מיליארדי שקלים שלא רלבנטי בעוד חודש", אומר בעל השליטה במשביר לצרכן רמי שביט. "הדבר הכי גרוע בעסקים זה חוסר ודאות. אצלנו כל יום מכירה הוא קריטי, כי בסוף עונה אתה מוכר ב־70% הנחה ובהנחות אגרסיביות. אנחנו בסיטואציה לא הגיונית. עד ינואר היינו סגורים 162 יום. כולם קנו סחורה לאביב ועכשיו מתחילים להזמין סחורה לחורף 2021".

בעיה נוספת עם עודפי המלאי של ענף האופנה היא עלייה בהוצאות האחסון במרלו"ג. "אם חברה מתנהלת ביעילות, המחסן הלוגיסטי שלה ערוך להכיל את הסחורה של העונה ועוד 15% עודפים מעונה קודמת", אומר קמעונאי בכיר בענף. "במצב הנוכחי, המרלו”גים מאפסנים עודפים מהקיץ האחרון, עודפים מהחורף הנוכחי שעוד לא נמכרו וגם את סחורת הקיץ הבא שהתחלנו להזמין. אני חייב להזמין סחורה לקיץ גם במצב של אי־ודאות. אם אני אמלא את החנות רק בסחורה משנה שעברה במחירים, לכאורה, רגילים, חלק ניכר מהציבור לא יקנה אותה. זה נזק עוד יותר אקוטי לעסק”.

חלק מהרשתות חוששות להזמין את כמות המלאי שהזמינו בשנה שעברה. "אם הזמנת ויש שוב סגר, אתה נתקע”, אומר בכיר בענף, “אנחנו נזמין כ־90%-85% מהיקפי ההזמנות הרגילים ונשלים את היתר עם סחורה עודפת. מי שיזמין סחורה בכמות שהזמין ב־2019 מסתכן. יש חשש אדיר שניתקע שוב עם מלאים".

תגיות