אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קורבן בחירות: הפיקוח על סלקום ופרטנר TV צילומים: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

קורבן בחירות: הפיקוח על סלקום ופרטנר TV

הוועדה לאסדרת השידורים שהקים שר התקשורת המפוטר יועז הנדל תמליץ לראשונה להחיל פיקוח על שידורי סלקום ופרטנר. לאור המצב הפוליטי, יישום ההמלצות רחוק

28.01.2021, 08:14 | אביאור אבו

הוועדה לאסדרת השידורים בראשות חבר הכנסת לשעבר רועי פולקמן מתעכבת בהגשת המלצותיה שהיו אמורות להיות מוגשות עד סוף החודש, לאור מה שמכנים גורמים בוועדה כ"אי־הסכמות מהותיות". יישומן של ההמלצות, שכפי שנראה מעניקות הקלות רבות לגופי השידור, בין כה וכה מוטל בספק, לאור המשבר הפוליטי והבחירות החוזרות.

קראו עוד בכלכליסט

אלא שבינתיים גיבשה הוועדה לא מעט המלצות. אחד הנושאים החמים על שולחנה הוא חובת ההשקעה בהפקות מקור. כיום HOT ו־yes נדרשות להשקיע 8% מהכנסותיהן וקשת ורשת נדרשות להשקיע 15% מהכנסותיהן. כפי שמסתמן, הוועדה תמליץ להפחית את החובה של HOT ו־yes ל־6.5% מההכנסות ואת החובה של הערוצים המסחריים ל־13% מההכנסות.  
יועז הנדל, צילום: אבי מועלם יועז הנדל | צילום: אבי מועלם יועז הנדל, צילום: אבי מועלם

כמו כן, בכוונת הוועדה להסיר כללים המתווים את אופן ההשקעה וחלוקתה ולאפשר לחברות יותר יד חופשית. לדוגמה, בכל הנוגע ל־HOT ו־yes, להסיר את החובה לחלק את ההשקעה בין 50% הפקות ל־50% ערוצי העשרה כמו דוקו והגיל הרך. בנוסף, הוועדה תמליץ שתוכני מקור חדשים לא יהיו מחויבים בשידור ראשוני חינם, ותאפשר לשדרם דרך ערוצים בתשלום או VOD. כמו כן, בשלב זה אין כוונה לאפשר ל־HOT ו־yes לשדר חדשות.

שחקניות טלוויזיה חדשות הפועלות על בסיס האינטרנט, כמו סלקום ופרטנר, לא מחויבות כיום לרגולציה והשקעה. בכוונת הוועדה להמליץ על חובת השקעה החל מהכנסה שנתית של בין 300-200 מיליון שקל. על פי הערכות בשוק, זהו הסכום שסלקום ופרטנר מכניסות כיום מפעילות הטלוויזיה, כך שהן צפויות להיכנס תחת חובת ההשקעות באופן מיידי. חברות שלא יגיעו לרף ההכנסה המתוכנן, גם לא יהיו מחויבות בחוקי רגולציה כמו הגנה על ילדים.

בכל הנוגע להשקעה של שחקניות בינלאומיות כמו נטפליקס, הוועדה טרם הגיעה להסכמות, וההתלבטות היא בין לקבוע כללים מחייבים לבין אמירה כללית והצהרת כוונות. כפי שמתגבש, הוועדה שוקלת לחייב את נטפליקס בסכום מסוים מתוך הכנסותיה שיושקע בהפקות מקומיות, ככל הנראה 200 מיליון שקל.

לחלופין, לחייבה כי הקטלוג שלה יכלול 30%-20% תוכן מקומי, בין שייוצר על ידיה ובין שקנוי. על פי מחקר שהציגה אחת החברות הישראליות בוועדה, לנטפליקס כ־1.2 מיליון מנויים בארץ, יותר מ־yes, סלקום ופרטנר יחד.

ראש הוועדה רועי פולקמן ומנכ"ל סלקום אבי גבאי. הפחתת רגולציה כללית, צילומים: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי ראש הוועדה רועי פולקמן ומנכ"ל סלקום אבי גבאי. הפחתת רגולציה כללית | צילומים: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי ראש הוועדה רועי פולקמן ומנכ"ל סלקום אבי גבאי. הפחתת רגולציה כללית, צילומים: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי

סוגיה נוספת עליה מתקשים להחליט חברי הוועדה, היא המודל הכלכלי של החברות. בזמן שהכנסות קשת ורשת מתבססות על פרסומות, הכנסות הכבלים והלוויין מתבססות על דמי מנוי. הוועדה מתלבטת בין שני מודלים מרכזיים. האחד, לחייב את HOT ו־yes לשלם לקשת ורשת עבור אפיק השידור שלהן, שכן כיום הן מקבלות אותו ללא תשלום. בתמורה, תוכלנה HOT ו־yes לשדר פרסומות. למודל זה צפויות התנגדויות רבות. מודל יותר רך מציע כי HOT ו־yes ישלמו לערוצים המסחריים רק עבור תכני vod וצפייה נדחית, כמו שסלקום ופרטנר משלמות כיום. בתמורה, תיחשב הוצאה זו כהשקעה בהפקות מקור.

אחת הסוגיות עליה יש תמימות דעים, היא איחוד בין הרשות השנייה למועצת הכבלים והלוויין לגוף אחד. בכוונת הוועדה להמליץ כי הגוף האחוד יכלול שילוב בין נציגי ציבור לדרג מקצועי ממשלתי. החשש העיקרי הוא כי גוף כזה יהיה נגוע בפוליטיזציה.

עוד מתכוונת הוועדה על המלצות רחבות בענף הספורט ומחירי זכויות השידור. ההמלצה המרכזית המתגבשת היא לקבוע איסור שידור תכני ספורט בבלעדיות על מנת לפתוח את השוק לתחרות.

בתחילת השבוע שלח מנכ"ל איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה, צביקה גוטליב, מכתב לשר התקשורת בני גנץ, בו הוא מבקש שיבחן את ההמלצות בטרם פרסומן: "כל רגולציה שנסיר - כך יפגעו יותר גורמים (יוצרים, שחקנים, אנשי צוות, שירותים סובבים הפקות וכמובן היצירה הישראלית), ובמקביל ייהנו מספר מועט של בעלי עניין. ניסיון העבר מלמד כי הרגולטור נוטה שלא ליישם דו"חות במלואם, ונוטה לאמץ רק את המסקנות ה'קלות ליישום', שלרוב מקטינות את חובות גופי השידור, וכך פוגעות ביצירה המקורית ובכל המעגלים המתפרנסים במסגרתה. המלצות אלה, כאשר יהפכו להחלטות, יהיו בגדר "אבן שאין לה הופכין'".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות