אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק מתחרטת: תחביא את חלק מהקבוצות ברשת החברתית צילום: canva

פייסבוק מתחרטת: תחביא את חלק מהקבוצות ברשת החברתית

פחות משנתיים לאחר ששמה את הקבוצות בראש סדר העדיפויות שלה, ברשת החברתית מכים על חטא עם מדיניות תוכן חדשה. אולם תחקיר חדש חושף שבחברה ידעו זה זמן רב שלתוכן בקבוצות יש השפעה שלילית על הקצנת השיח ועידוד האלימות

01.02.2021, 13:22 | חדשות חוץ
פייסבוק נמצאת לפני שינוי משמעותי נוסף בתעדוף התכנים למשתמשים, כזה שסותר את המדיניות שלה בשנתיים האחרונות, כך לפי תחקיר של ״הוול סטריט ג׳ורנל״. ב-2019 פייסבוק ארגנה מחדש את העדפות התוכן ברשת החברתית במטרה למקד את המשתמשים לפנות יותר ויותר לקבוצות ופורומים בעלי נושא משותף, המנכ"ל, מארק צוקרברג, אף כינה אז את השינוי "הלב החדש של האפליקציה". היה זה השינוי המשמעותי ביותר שנעשה בפלטפורמה מזה שנים. אולם כעת, פחות משנתיים מאז המהלך, ברשת החברתית מתחילים לצמצם את ההשפעה של הקבוצות ואת חשיפתן למשתמשים.

קראו עוד בכלכליסט

שינוי המדיניות מגיע לאחר שבדיקה שערכו בחברה מצאה כי הקבוצות והפורומים הפכו לגורם משמעותי במחלוקות שהתפתחו לאחר הבחירות בארה"ב, ואף עודדו אלימות ששיאה היה במהומות בגבעת הקפיטול בתחילת ינואר. אותן מהומות הובילו את פייסבוק למסקנה שיש להאיץ את המגמה לצמצום כוחן של הקבוצות. עם זאת, ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי בכירי החברה הבינו כבר לפני שנים שהכלים שמעודדים את הצמיחה המהירה של הקבוצות מהווים מכשול למאמצים לבנות קהילות מקוונות בריאות, ובחברה צפו חילוקי דעות לגבי האופן שבו יש לבלום אותן.

לפי הדיווח, כבר בחודש אוגוסט הזהירו מומחי הנתונים בחברה כי מידע כוזב וקריאות לאלימות השתלטו על הקבוצות "האזרחיות" המובילות של הפלטפורמה. מדובר בקבוצות המוקדשות ברובן לפוליטיקה ונושאים קשורים וחברים בהן מאות מיליוני משתמשים.

צנזורה בפייסבוק, צילום: שאטרסטוק צנזורה בפייסבוק | צילום: שאטרסטוק צנזורה בפייסבוק, צילום: שאטרסטוק

אותם מומחים מצאו לדוגמה כי בקבוצה שבה 58 אלף חברים פורסמו קריאות לאלימות מדי יום. קבוצה אחרת שהוקמה על ידי תומכי דונלד טראמפ הפיצה מידע כוזב ותכנים פרובקטיביים אחרים. בשבועות שלאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב, מרבית אותן קבוצות הטילו ספק בתוצאות הבחירות וארגנו מחאות, ביניהן את המחאות בקפיטול.

בעקבות זאת, בפייסבוק החליטו לבטל את התוכנית להמשיך ולהמליץ למשתמשים להצטרף לקבוצות וכי החברה תבטל כלים מסוימים שלפי הבדיקה התגלה שעודדו את הצמיחה המהירה של קבוצות שוליים ותחייב את המנהלים של אותן קבוצות להקדיש יותר מאמצים לעבור על התכנים שמפרסמים חברי הקבוצה. גיא רוזן סגן נשיא בפייסבוק לענייני מהימנות, שבמסגרת תפקידו אחראי על בטיחות המשתמשים והשיח בפלטפורמה אמר כי ביטול ההמלצות "יעביר למשתמשים את האחריות על ההצטרפות לקבוצות" והדגיש כי במהלך זה בכדי להודות שהכללים של פייסבוק היו מקלים מדי, אלא דוגמה לאופן שבו החברה מתאימה עצמה לאיומים מתפתחים.

עוד בטרם דווח על הצעדים שנקטה פייסבוק, פרסמה עמותת מוזילה, המייצרת את הדפדפן פיירפוקס, מודעה ב"וושינגטון פוסט" בחודש אוקטובר בה קראה לחברה לנטרל את האלגוריתם הממליץ על קבוצות. "אינספור מומחים ואפילו העובדים שלכם, חשפו כיצד התנהלותה של החברה מגבירה את הפצת המידע הכוזב", נכתב במודעה. אשלי בויד, סגנית נשיא במוזילה אף אמרה כי הציפה את החששות בפני עובדים במחלקות המדיניות הציבורית, פיתוח המוצר ויחסי הציבור בפייסבוק עוד בטרם החליטו לפרסם את הדברים בעיתונות: "הם לא טענו שאנחנו משוגעים אלא הבהירו שכבר מתנהלים דיונים דומים על הנושא בתוך החברה".

מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק, צילום: איי אף פי מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק | צילום: איי אף פי מארק צוקרברג מייסד ומנכ"ל פייסבוק, צילום: איי אף פי

עוד לפני הבחירות בארה"ב בפייסבוק השעו באופן זמני את האלגוריתם שממליץ על קבוצות חדשות, והגבילו את מספר ההזמנות היומי שאפשר לשלוח לקבוצה, אך בכל זאת הקבוצות הקיצוניות המשיכו לצמוח בקצב מהיר. מחשש לשפיכות דמים, אישר צוקרברג ביום הבחירות צעדי חירום נוספים, כולל הטלת הגבלות על קבוצות עם היסטוריה של התנהגות לא הולמת, כך לפי מסמכים פנימיים ואנשים המעורים בנושא. אולם, בימים לאחר הבחירות הקלו בפייסבוק את ההגבלות החדשות, והחזירו אותן שוב רק לאחר המהומות ב-6 בינואר בקפיטול.

כעת האלגוריתם להמלצה על קבוצות אזרחיות ופוליטיות הופסק לצמיתות, וכן בפייסבוק אוסרים על קידום כל קבוצה חדשה ב-21 הימים הראשונים לקיומה. בנוסף נותרו ההגבלות הנוספות כמו ביטול האפשרות להגיב על שרשורים הנחשבים אלימים והגבלות יומיות על מספר המצטרפים החדשים. "גידול מהיר אינו לבדו אינדיקציה למשהו רע או משהו טוב", סיכם רוזן. לדבריו, בכל הקשור לניהול הסיכונים במוצרים של פייסבוק "האיזון משתנה כל הזמן".

תגיות