אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כתנאי להלוואה: האוצר דורש מרוזנברג להזרים לאל על עוד 75 מיליון דולר צילום: בן חורין ואלכסנדרוביץ, שאטרסטוק

בלעדי לכלכליסט

כתנאי להלוואה: האוצר דורש מרוזנברג להזרים לאל על עוד 75 מיליון דולר

בעל השליטה בחברת התעופה אלי רוזנברג רוצה לגייס את ההון הנוסף באמצעות הנפקת מניות ואופציות לציבור; רשות ני"ע הודיעה כי לא תאשר הנפקה שכן חוק החברות מחייב הצעת רכש לציבור ולא הנפקה. על הפרק - הלוואה הבנקאית בערבות מדינה לאל על בסך 300 מיליון דולר

02.02.2021, 13:13 | נווית זומר

רשות נ"ע  לא מאשרת לאלי רוזנברג בעלי אל על  לגייס הון נוסף באמצעות הנפקה, ומחייבת אותו לעשות זאת באמצעות הצעת רכש לציבור.  גיוס ההון הנוסף בסך 75 מיליון דולר הדרוש לאל על מעכב את קבלת ההלוואה הבנקאית בערבות מדינה בסך 300 מיליון דולר, זאת בעוד מצוקת המזומנים של החברה הולכת ומחריפה.

קראו עוד בכלכליסט

לכלכליסט נודע שכתנאי לקבלת ההלוואה הבנקאית בסך 300 מיליון דולר בערבות מדינה, רוזנברג נדרש על ידי האוצר והבנקים לחזק את ההון של אל על ב-75 מיליון דולר נוספים, מעבר למה שהשקיע עד כה (150 מליון דולר), מתוכם 50 מיליון דולר יוזרמו על ידו.   

המדינה דורשת מרוזנברג השקעה נוספת - בגובה 75 מיליון דולר, צילום: שאטרסטוק המדינה דורשת מרוזנברג השקעה נוספת - בגובה 75 מיליון דולר | צילום: שאטרסטוק המדינה דורשת מרוזנברג השקעה נוספת - בגובה 75 מיליון דולר, צילום: שאטרסטוק

רוזנברג הציע שגיוס ההון יבוצע באמצעות הנפקת מניות ואופציות לציבור, במחיר של כ-40 אגורות למניה, לעומת 65 אגורות מחירה כיום, מתוכם הוא מתחייב לרכישה של 50 מיליון דולר.

רשות ני"ע מתנגדת כי חוק החברות מחייב, במקרה זה, הצעת רכש לציבור ולא הנפקה, משום החשש כי הענות נמוכה של הציבור תעביר את רוזנברג את רף ה-45% מהון המניות של החברה ותהפוך אותו לבעל שליטה עם זכויות יתר (כיום הוא מחזיק 42.3%).

בכך עלולים להיפגע שאר בעלי המניות. הרשות דורשת מרוזנברג כי גיוס ההון יתבצע באמצעות הצעת רכש מיוחדת במסגרתה תינתן לציבור הזדמנות גם למכור את מניותיו - במידה והוא מתנגד לעליה באחזקות רוזנברג מעבר ל-45%, ומאידך רוזנברג יחויב לרוכשן.

נציגי רוזנברג מתנגדים להצעת הרכש בנימוק שאין ברשותם את הזמן הנדרש להערכות להצעת רכש או פתרונות חילופים אחרים, מפאת מצוקת המזומנים החריפה בה נמצאת החברה.

הרשות עומדת על דעתה כי לא תאשר עבירה על החוק. כזכור השבוע פורסם כי אלעל, בעקבות מצוקת האשראי, פנתה לחברות השילוח המטיסות באמצעותה מטענים וביקשה מהן מקדמות בגובה אחוז מסוים מפעילותם מולה, על חשבון טיסות עתידיות.

דוד ברודט יו"ר אל על אמר לכלכליסט כי הוא אופטימי לגבי קבלת ההלוואה אך אם לא תתקבל תוך שבועיים שלושה "המצב לא יהיה טוב". ברודט נמצא במגעים אינטנסבים עם האוצר, החשב הכלכלי ואגף התקציבים, ובשבוע שעבר אף נפגש עם שר האוצר ישראל כץ כדי לקדם את נושא ההלוואה.

גורמים ממשלתיים המעורבים במגעים טוענים כי אלעל "שורפת כ-40 מיליון דולר לחודש ועדיין לא ניכרת התייעלות בהוצאותיה: הסכמי אספקת הדלק הסילוני שלה יקרים וכן עלויות התחזוקה.

לטענת אותם גורמים: "החברה הכי יעילה כשהיא מושבתת". יש לציין כי בשלב זה שהערעור של הטייסים על הסכם העבודה החדש שלהם תלוי ועומד בבית הדין לעבודה - עדיין לא נכנסו לתוקף הסכמי העבודה החדשים של עובדי אל על הכוללים קיצוצי שכר משמעותים. וקיצוץ בהוצאות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות