אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אינדיקטור מסוכן: נתון אחד בדיווחי רשות המיסים לינואר מדליק נורה אדומה בענף הרכב צילום: תומריקו

אינדיקטור מסוכן: נתון אחד בדיווחי רשות המיסים לינואר מדליק נורה אדומה בענף הרכב

הסיבה לייבוא החריג של מכוניות בינואר, לפי רשות המיסים, היא קשיי יצור אשר גרמו לדחיית אספקות לייבואני הרכב בישראל. כך, המחסור עולמי בשבבים שמשבית את פסי הייצור של יצרניות הרכב הגדולות, מתחיל להשפיע על המסירות, ודוחף את השוק למותגים מקוריאה ויפן

08.02.2021, 13:38 | תומר הדר

כמדי חודש ינואר, רשות המיסים מפרסמת נתונים אודות היקף יבוא כלי רכב לישראל. ינואר עצמו נחשב באופן מסורתי לחודש חזק במסירות רכב, אך חלש מאוד בייבוא רכב.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה ברורה: בדצמבר יבואני הרכב ממהרים להכניס רכבים לישראל לפני כניסת שנת דגם חדשה - ובמקרה של דצמבר האחרון, גם לפני עליית מסי הקנייה על מכוניות חדשות.

אבל בדצמבר השנה חל שינוי מעניין: למרות שבחודש שעבר עלה מס הקנייה ולמרות שייבואני הרכב מיהרו להכניס לישראל מעל 60 אלף מכוניות בדצמבר, עדיין נכנסו לישראל בינואר יותר מכוניות משנכנסו בינואר אשתקד.

להלן הנתונים: בינואר 2020 נכנסו לישראל 15,465 מכוניות. בינואר השנה: 18,054 מכוניות, עלייה של 16.7%.

מגרש רכבים, צילום: עמית שעל מגרש רכבים | צילום: עמית שעל מגרש רכבים, צילום: עמית שעל

הסיבות לעלייה, לפי רשות המיסים, הן שערי מטבע ו"קשיי יצור של יצרני הרכב". בכל הקשור בשערי מטבע, עיקר המכוניות שנכנסו לישראל בדצמבר שוחררו ממכס בדצמבר כאשר שער הדולר היה נמוך במיוחד, אבל מה שהיה בעייתי יותר הוא דווקא הקשיים באספקת המכוניות מצד יצרני הרכב, מה שעלול לגרום בחודשים הקרובים לשינוי מאזן בשוק הרכב הישראלי ולהטות את נתוני המסירות בחדות לטובת המותגים הלא-אירופים.

הסיבה לייבוא החריג של מכוניות בינואר, כך מסבירה רשות המיסים, היא קשיי יצור אשר גרמו לדחיית אספקות ליבואני הרכב בישראל, אך במפתיע עיקר קשיי הייצור לא הורגשו בשנה שעברה אלא השנה. מה שהורגש בשנה שעברה היו קשיים באספקה של חלקים אוטומוטיביים מייצור סיני, החל בצינורות וכלה במשאבות. השנה עיקר הבעיה נוגעת לאספקה של שבבים, כלומר צ'יפים, לתעשיית הרכב. כיום קיים מחסור עולמי בשבבים ויצרני הרכב מתחרים מול יצרני ציוד מחשוב ובדרך כלל מפסידים ביכולת להשיג שבבים. וכך עיקר המעמסה מורגשת בתעשיית הרכב האירופית ולא בתעשיות הרכב ביפן וקוריאה, אשר נחשבות יותר קרובה לצלחת, כלומר לסין המייצרת את השבבים.

חסר בשבב קטן משבית פסי ייצור

השבוע אמורה רנו העולמית לעצור את הייצור במספר מפעלים באירופה בגלל אותו מחסור בצ'יפים. דאצ'יה צפויה לעצור את הייצור בשני מפעלים, במרוקו וברומניה. במקביל גם מפעלים של אופל וסיטרואן בגרמניה וספרד צפויים להשבתות כמו גם מפעלים באיטליה אשר מייצרים רכבי פיאט וג'יפ. יצרני הרכב הגדולים פועלים בשיטה ישנה ומוכחת של FIFO, כלומר פס הייצור שפועל כל הזמן ונעצר רק במקרה של חסר בחלק מסוים, מה שגורם ליצרן נזק אדיר.

כך, חסר בשבב קטן משבית את פסי היצור של יצרניות הרכב הגדולות, מה שבתורו יגרום בעיות אספקה בשוק הרכב הישראלי. נושא המחסור בשבבים אשר משבית את מפעלי פיאט, אופל דאצ'יה וג'יפ השבוע עדיין אינו מורגש בשוק הישראלי, אך ככל הנראה ישפיע על המסירות בחודשים הקרובים וידחוף את השוק עוד יותר אל מותגים מקוריאה ויפן.

תגיות