אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפליקציות באפסטור גונבות כסף מהמשתמשים ואפל נמנעת מלפעול צילום: שאטרסטוק

דו"ח טכנולוגי

אפליקציות באפסטור גונבות כסף מהמשתמשים ואפל נמנעת מלפעול

שילוב בין אכיפה לא אחידה, בקרה עצלנית בהליך אישור האפליקציות ומערכת דירוג בעייתית הביאו לכך שמשתמשים תמימים מאשרים לאפליקציות באפסטור לגבות מהם תשלום חודשי שלא ביודעין, בעוד שלענקית הטכנולוגיה אין אינטרס לפעול נגד התופעה

09.02.2021, 11:26 | עומר כביר
הביקורות על אפליקציית צפיית הכוכבים לאייפון Star Gazer+ נראות מבטיחות מאוד. 4.6 ציון ממוצע עם 83 אלף דירוגים בסך הכל, והביקורת המובילה, זו שמופיעה באופן בלעדי בעמוד ההורדה של האפליקציה במכשיר, מעניקה לו חמישה כוכבים ומבטיחה: "אסטרונומיה בכיף. אני משתמש באפליקציה כבר חודשים. היא בהחלט עומדת בציפיות שלי. אפליקציה טובה שעושה את מה שהיא מבטיחה לעשות. אם אתם מחפשים משהו שיעסיק אתכם ובו בזמן יגרום לכם ללמוד, האפליקציה הזו מושלמת!"

ואולם, לדברי קוסטה אלפת'יריו, מייסד FlickType שמפתחת אפליקציית מקלדת פופולרית לאפל ווטש, מדובר בהונאה זדונית, מתמשכת ואפילו לא כזו מתוחכמת, שמצליחה לייצר לעומדים מאחוריה הכנסות שנתיות של 5 מיליון דולר, כמעט ללא עבודה, על חשבון משתמשים תמימים. וכל מה שצריך לעשות כדי לזהות אותה הוא ללחוץ על See All, ולקרוא את הביקורות הנוספות של האפליקציה. אלו שלא מקודמות בעמוד ההורדה שלה.

"לא מה שפורסם", מכריזה ביקורת עם שני כוכבים. "הייתי צריך ללחוץ על המשך שלוש פעמים עם פתיחת האפליקציה. המסך השלישי הוא מסך הרשמה עם אופציית 'שחזר' בתחתית המסך. לחצתי בטעות ומיד קיבלתי אימייל שאחוייב 9.99 דולר בשבוע. לא תודה".

אפליקציות ל-iOS, צילום: בלומברג אפליקציות ל-iOS | צילום: בלומברג אפליקציות ל-iOS, צילום: בלומברג

לא מדובר בתלונה חד פעמית. ביקורת כוכב אחד ("הייתי נותן אפס כוכבים לו יכולתי!" נכתב בכותרתה), מתלוננת שלא ניתן היה להשתמש באפליקציה בלי להירשם למנוי של 9.99 דולר בשבוע, ושגם אז היא לא עשתה את העבודה. ביקורת כוכב אחד אחרת הזהירה: "נראה כמו ערפד כסף שכולל יותר פרסומות מאפליקציה אמיתית. התקנתי את האפליקציה והיא מיד התחילה לנסות למכור לי גרסה טובה יותר ומנוי פרימיום בחיוב חוזר".

אלפת'יריו התקשה למצוא ביקורות כתובות חיוביות לאפליקציה (בניגוד לביקורות בהן המשתמשים רק נתנו ציון). למעשה, כשהשתמש בשירות אנליטיקס כדי לשקלל את הציונים של הביקורות הכתובות בלבד, צנח הדירוג של האפליקציה מ-4.6 ל-1.6 כוכבים בלבד. "בביקורות, שאני אפילו לא צריך לסנן, אנשים מנסים נואשות להזהיר אחרים לא לחזור על הטעות שלהם", כתב אלפת'יריו ואז מצטט ביקורות נבחרות: "אל תרכשו. האפליקציה הזו גובה סכום כסף מגוחך של 10 דולר בשבוע", "חברה טורפנית. לא להוריד. הם ישדדו אתכם", הורדתי את האפליקציה וביטלתי את המנוי בתוך חמש דקות, ונחשו מה הם גבו ממני 9.99 דולר. מפתיע שאפל נותנת במה לגנבים האלו", "יש כאן את כל הסימנים של הונאה. מקווה שאני טועה, אבל אני בספק".

מה קרה כאן? איך אפליקציה עם כל כך הרבה עדויות שליליות לא רק פועלת בהצלחה באפסטור אלא גם זוכה לציון כללי גבוה במיוחד? אלפת'יריו מזהה שתי הונאות משולבות. הראשונה: שימוש בביקורות מזוייפות. לדבריו, בחינה של הביקורות החיוביות שמקבלת האפליקציה על בסיס יומי מעלה דפוס לא טבעי לחלוטין. בנוסף, הביקורת החיובית המובילה הפכה לכזו מכיוון שמפעילי ההונאה דואגים לסמן אותה כ"מועילה" בכל פעם שהם שולחים ביקורת או דירוג מזוייפים לאפסטור.

השנייה קשורה לשימוש במסכים מבלבלים ומטעים על מנת לגרום לאנשים ללחוץ על כפתור שמחייב את חשבון האפסטור שלהם באופן אוטומטי במנוי מתחדש, מבלי שהם שמים לב לכך. קרה לכם שקרוב משפחה מבוגר ביקש מכם לבחון את פשרם של חיובים לא ברורים מאפל וגיליתם שהוא משלם סכום מגוחך לאיזו אפליקציה הזויה שמספקת לו גישה לרקעים לאייפון או משהו מיותר אחר? הוא נפל בהונאה מסוג זה בדיוק, לחץ על כפתור כלשהו שלא הבין מה הוא עושה, כי המפתחים היסוו את פעולתו, ואישר למעשה לאפליקציה לחייב אותו במנוי חודשי מתחדש.

ובמקרה של Star Gazer+, לא נדרשים אפילו מאמצים רבים מדי כדי לתחזק את ההונאה שלהם. "האפליקציה עודכנה לאחרונה ב-2019, כך שלמעשה החברה יושבת ואוספת כסף גנוב בעוד אפל לא עושה כלום בנידון, אני רותח", כתב אלפת'יריו, שעל סמך היקף הפעילות וההורדות של האפליקציה העריך את הכנסותיה ב-5 מיליון דולר בשנה.

בשיחה עם אתר The Verge הסביר אלפת'יריו ש-Star Gazer+ היא לא מקרה ייחודי, אלא דוגמה לדפוס הונאה נפוץ במיוחד באפסטור. "זה מפתיע שאין יותר אנשים שמכירים את זה", הוא אמר. "ההקף של זה הוא אדיר. באפסטור הבעיה גדלה לכזה היקף שמערכת הביקורות רק מחריפה אותה. היא מספקת ללקוחות תחושת שווא של ביטחון ותפיסת שווא שמדובר באפליקציה נהדרת.

אלפת'יריו הוא לא איזה שונא אפל אקראי. הוא בשר מבשרה של קהילת המפתחים שכל כך חשובה לחברה. פרנסתו בנויה באופן בלעדי על האקו-סיסטם של אפל. אין לו רצון או עניין לבקר את החברה כדי לפגוע בה רק לשם הפגיעה. הוא מזהה בעיה אמיתית, שפוגעת בחוויית השימוש בפלטפורמה הפופולרית ומתוסכל מכך שאפל לא עושה די על מנת להתמודד איתה.

חנות האפליקציות של אפל, אפסטור, צילום:  שאטרסטוק חנות האפליקציות של אפל, אפסטור | צילום: שאטרסטוק חנות האפליקציות של אפל, אפסטור, צילום:  שאטרסטוק

לתפיסתו, אפליקציות כמו Star Gazer+ יכולות לשגשג כתוצאה משילוב בין כללים שנאכפים בצורה לא אחידה, בקרה עצלנית בהליך אישור האפליקציות, ומערכת דירוג בעייתית שמקלה על האפליקציות האלו לרמות ולשגשג. אלפת'יריו עצמו נפגע מכך. בינואר הוא סיפר בטוויטר איך מפתחים זדוניים העתיקו את האפליקציה שלו, שיצרו גרסאות לא מתפקדות שלה ואז גבו דמי מנוי שערורייתיים, והצליחו להמשיך ולשגשג בזכות ביקורות מזויפות. ה"מתחרה" העיקרי שלו, שמקדם את עצמו באמצעות סרטון שיצר אלפת'יריו, גובה סכום מרושע של 8 דולר לחודש ומייצר הכנסות של 2 מיליון דולר בשנה מאפליקציה שלא מתפקדת כשורה.

Star Gazer+ היא לא האפליקציה הראשונה מסוג זה שאלפת'יריו חושף, ובכמה מקרים אפל הגיבה בהסרת האפליקציות הללו מהאפסטור. אבל התגובה של החברה היא נקודתית ולא מספקת. כמה נקודתית? במקרה אחד אפל הורידה אפליקציה שאלפת'יריו זיהה כבעייתית, אך השאירה אפליקציות אחרות של אותו מפתח, כולן מבצעות הונאה דומה, חלקן אפילו רווחיות יותר מזו שהוסרה. ההכנסות של אחת מהן, Live Wallpaper Z, מוערכות ב-40 אלף דולר בחודש.

"אפל לא ממשטרת בצורה אקטיבית את הפלטפורמה שלה, אלא עם זה נושא שתופס את תשומת הלב התקשורתית או קשור לאחת מיריבות החברה כמו פייסבוק או מפתחת פורטנייט אפיק גיימס", אמר אלפת'יריו ל-The Verge. "הבעיה היא מערכתית, והדרך היחידה לתקן אותה היא באמצעות שינוי מהיסוד של האופן שבו האפסטור מדרגת אפליקציות, מודדת אמינות ופועלת נגד שחקנים רעים. אני לא מתכוון לעצור. כל פעם שאראה הונאה - אני אחשוף אותה. אני מחכה לשינוי אמיתי מאפל שיאפשר לי להתרכז במה שאני צריך להתרכז בו, פיתוח אפליקציות".

מנכ"ל אפל, טים קוק, צילום מסך: מתוך WWDC 2020 מנכ"ל אפל, טים קוק | צילום מסך: מתוך WWDC 2020 מנכ"ל אפל, טים קוק, צילום מסך: מתוך WWDC 2020

הטענות של אלפת'יריו נגד אפל משתלבות עם הביקורת של חברות כמו אפיק גיימס וספוטיפיי על תנאי השימוש באפסטור, שבמרכזה מערכת התשלומים המובנית שבה מחוייבים מפתחים להשתמש ואשר משלישה עמלות משמעותיות לאפל. לטענתם, אפל מנצלת את מעמדה המונופוליסטי ב-iOS – האפסטור היא הדרך היחידה להתקין אפליקציות על האייפון – על מנת ליצור תנאים שפוגעים בתחרות ובחוויית המשתמש.

ההונאות שחושף אלפת'יריו הם צד נוסף של המונופול של אפל באקוסיסטם: אפל לא צריכה להתמודד עם חנויות אפליקציות מתחרות, ולכן כל עוד ההכנסות זורמות אין לה תמריץ להשקיע באמצעים שיגנו על משתמשים מהונאות. מה כבר יעשו המשתמשים, ילכו לחנות השנייה? החשיפות של המפתח העצמאי יכולות לשמש בתחמושת בחקירות הרגולטוריות נגד אפל בנושא, או בתביעה שהגישה נגדה אפיק גיימס, עדויות נוספות לכך שהמונופול של אפל על התקנת אפליקציות באפסטור פוגע לא רק במפתחים אלא גם במשתמשים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות