אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכישת תחנות הכוח של דלק בצפון בידי קרן ג'נריישן ורפק תושלם בשבוע הבא צילום: תמוז רחמן

בלעדי לכלכליסט

רכישת תחנות הכוח של דלק בצפון בידי קרן ג'נריישן ורפק תושלם בשבוע הבא

הרוכשות ישלמו כ־5 מיליון שקל מעבר ל־367 מיליון השקלים שסוכמו, כריבית שדלק ישראל החלה לגבות לאחר שהשליטה עברה ללהב אל.אר ואורי מנצור. להב אל.אר צפויה לרכוש 6% נוספים כבר השבוע

15.02.2021, 07:28 | גולן חזני

לאחר שלל עיכובים תושלם בשבוע הבא העסקה לרכישת שתי תחנות הכוח הצפוניות בידי קרן ג'נריישן ורפק תשתיות. דלק ישראל תקבל עבור שתי התחנות 367 מיליון שקל ותוספת של כ־5 מיליון שקל, וזאת בשל ריבית חודשית שדלק ישראל החלה לגבות מהרוכשות, לאחר שהשליטה בה התחלפה. הריבית נגבתה בעקבות העיכוב בהשלמת התנאים המתלים. בנוסף, הרוכשות ייטלו על עצמן חוב של 452 מיליון שקל. חלק מתמורת הרכישה עשויה להיות מחולקת כדיבידנד לקבוצת דלק, שמחזיקה ב־40% מדלק ישראל, בעוד להב אל.אר ואורי מנצור מחזיקים ב־60% וצפויים לרכוש 10% נוספים, ולהגיע לאחזקה של 70% בתמורה כוללת של 525 מיליון שקל. להב אל.אר מצויה בשליטת אבי לוי, מנכ"ל מליסרון לשעבר, שמצוי באבל על מות אביו. עוד נודע ל"כלכליסט" כי להב אל.אר צפויה להקדים ולרכוש כבר השבוע 6% נוספים ממניות דלק ישראל תמורת כ־50 מיליון שקל. ללהב היתה אופציה לרכוש את 10% המניות הנוספות בעסקה רק ביוני, אולם החברה החליטה להשתמש במזומן שבקופתה כדי לרכוש 6% מהאופציה עתה.

קראו עוד בכלכליסט

יוסי זינגר וארז בלשה ג יוסי זינגר וארז בלשה ג'נריישן קפיטל | צילום: אייל טואג יוסי זינגר וארז בלשה ג

קרן ג'נריישן ורפק הרוכשות קיבלו מימון של כ־1.3 מיליארד שקל מקונסורציום משקיעים בהובלת בנק מזרחי טפחות, שיחליף את החוב הבכיר הקיים בתחנות, העומד על 850 מיליון שקל.

האישורים הגיעו עד אתמול לגורמים המעורבים בעסקה. התחנות יוחזקו בשיעורים שווים בין ג'נריישן, שהיא קרן תשתיות ואנרגיה שמנוהלת בידי יוסי זינגר וארז בלשה, ורפק. הסכמי המימון ל־20 שנה הם במתווה מימון פרויקטלי עם מזרחי טפחות, שצירף את עמיתים, מנורה מבטחים והבנק הבינלאומי.

המימון שאושר כבר בחודש שעבר ישמש לפירעון מלא של הלוואה שהועמדה לתחנות הצפוניות בידי ג'נריישן קפיטל, שעומדת על כ־150 מיליון שקל, ולביצוע השקעות שוטפות מסוימות. בנוסף, יינתן החזר השקעה מהותי נוסף לבעלי המניות, שצפוי לשמש בין היתר לרכישת תחנות הכוח אשקלון ושורק.

רפק וג'נריישן חתמו באוגוסט על הרכישה ובנובמבר על הארכה לקבלת האישורים, שהיוו תנאי מתלה לעסקה.

לעומת זאת, דלק, שבשליטת יצחק תשובה, נתקלת בקשיים בעסקה שעליה חתמה לפני חודש למכירת 430 דונם בחוף עכו לקבוצה משותפת הכוללת את חברת הביטוח הראל וחברת תדהר תמורת 200 מיליון שקל. דלק דיווחה שהמועד האחרון להשלמה הוארך עד היום.

בין דלק לרוכשים התגלעה מחלוקת על עלות טיהור הקרקע, שעליה פעלה חברת תעשיות אלקטרוכימיות וייצרה PVC. המפעל, שהגיע לכינוס, גרם לזיהום הקרקע ומי התהום, זיהום שהביא לסגירתו ב־2004.

עלות טיהור הקרקע תגיע ל־120 מיליון שקל לפחות, וזו הסיבה לכך שמתעניינים נוספים כמו מגה אור לא הסכימו לשלם את המחיר ששילמו תדהר והראל. שתי האחרונות כבר שילמו לדלק 10 מיליון שקל מקדמה, וייאלצו לאבד אותה במקרה שיחליטו לסגת מהעסקה. רמת הטיהור הנדרשת היא, ככל הנראה, גבוהה מההערכות הראשוניות.

עבור דלק מדובר בעסקה רווחית, שכן רכשה את הקרקע ב־2011 תמורת 43 מיליון שקל, ותכננה להקים עליה מתקן לקליטת גז טבעי משדה תמר. התנגדות משרד הביטחון להקמת המתקן בסמיכות למתקן מכון דוד של החברה הביטחונית רפאל אילצה את דלק להקים את המתקן בחוף דור. הקרקע נמכרה, כדי שדלק תוכל להקטין חובות למחזיקי האג"ח.

דלק, המנוהלת בידי עידן ולס, הצליחה להיחלץ מהסדר חוב בעקבות סדרת מימושים שהוא הוביל, ואשר דלק ישראל היתה חלק מהם.

תגיות