אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ארה"ב תשקיע כ-600 מיליון דולר בבניית השגרירות בירושלים צילום: רויטרס

ארה"ב תשקיע כ-600 מיליון דולר בבניית השגרירות בירושלים

הוועדה המחוזית בירושלים אישרה להפקדה שתי תוכנית: במחנה אלנבי לשעבר ובמתחם מלון דיפלומט. עדיין לא הוחלט היכן תמוקם השגרירות ובאיזה שטח המתקנים האחרים

15.02.2021, 17:26 | אמיתי גזית
600 מיליון דולר - זו העלות המוערכת של פרויקט הקמת שגרירות ארה"ב בישראל. כך עלה בדיון שהתקיים אחה"צ (ב') בוועדה המחוזית ירושלים. בסופו של הדיון הוועדה אישרה להפקדה שתי תוכניות בניין עיר (תב"ע) שמקדמת מחלקת המדינה האמריקאית. התוכנית האחת תחול על שטח של 30 דונם בדרך חברון שבו בעבר שכן מחנה אלנבי. תוכנית אחרת על שטח של כ-70 דונם ברחוב כפר עציון בשכונת ארנונה במתם שבו שוכן כיום מלון דיפלומט, המשמש בית אבות של הסוכנות היהודית.

קראו עוד בכלכליסט

את שתי התב"עות הציג האדריכל שיין גרסון, עובד מחלקת המדינה האמריקאית, שהסביר כי עדיין לא הוחלט באיזה משני האתרים תוקם המחלקה הקונסולרית שפועלת כיום בתל אביב ובה מתקיימת קבלת הקהל. לאחר שתתקבל ההחלטה ייגזרו כל השימושים במבנה, ייגזר התקציב הסופי של הפרויקט ותקודם תוכנית אדריכלית. גרסון ציין כי את התוכנית יכין אחד מ-20 אדריכלים בעלי שם שעובדים בקביעות עם מחלקת המדינה האמריקאית. עוד הדגיש גרסון כי בכוונתם לבנות גם באתר שלא ייבחר לשגרירות וישמש מתקנים אחרים הנחוצים לה. להערכתו הקומפלקס האחר ייבנה תוך 20-10 שנים ועשוי לשמש גם למגורי השגריר.

חנוכת המבנה הזמני של שגרירות ארה"ב בירושלים, צילום: איי אף פי חנוכת המבנה הזמני של שגרירות ארה"ב בירושלים | צילום: איי אף פי חנוכת המבנה הזמני של שגרירות ארה"ב בירושלים, צילום: איי אף פי

המבנה החדש של השגרירות בירושלים צפוי להיות אחד המתקנים הגדולים של מחלקת המדינה האמריקאית בעולם. יעבדו בו כ-1,100 עובדים, 630 מהם שכירים והיתר עובדים חיצוניים. השטח הבנוי של קמפוס השגרירות צפוי להיות כ-60 אלף מ"ר אם יוחלט לבנות אותו בדרך חברון. מסיבות טופוגרפיות ותכנוניות השטח הבנוי של המבנה בשכונת ארנונה צפוי להיות מעט יותר קטן - כ-51 אלף מ"ר.

האמריקאים דורשים מספר רב של מקומות חניה, הרבה מעבר לתקן הקיים באזורים שבהם מקודמות התב"עות. למבנה בשכונות ארנונה יידרשו 825 חניות, ולמבנה בדרך חברון דרושות 636 חניות. זאת בעוד שבניינים בגודל דומה בסביבה יכולים לקבל רק כ-130 חניות.

הסיבה לדרישה החריגה היא החוק האמריקאי שאוסר על אזרחים אמריקאים עובדי השגרירות להשתמש בתחבורה ציבורית. בנוסף הסביר גרסון כי החניות נחוצות לחניית רכבים שברוב הזמן לא נעשה בהם שימוש.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "מעבר לחיזוק מעמדה של העיר כבירת ישראל, מדובר על בינוי שהינו מנוף לצמיחה ופיתוח של אלפי מקומות עבודה, מנוע לקידום דיפלומטיה, ביקורים ונסיעות לעיר ועידוד השיח הבינלאומי ומיקומה החשוב של בירת ישראל במסגרתו. מיקומה המרכזי של השגרירות, על ציר רכבת קלה מאושר, המיועד לבינוי אינטנסיבי תוסיף מוקד של פעילות כלכלית ותעצים את מגמת עירוב השימושים".

 

תגיות