אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדוע מנהלים צריכים לפצח את הגנום הארגוני צילום: פזית אסולין

מדוע מנהלים צריכים לפצח את הגנום הארגוני

חוסן ארגוני הוא היכולת להתמודד עם משברים, קשיים ואירועים בלתי צפויים, להתאושש מהם ואף לצאת מחוזקים, והוא מתחיל בדנ"א של הארגון - רכיב שנבנה לאורך זמן ומושפע מגישה ניהולית ותרבות ארגונית

16.02.2021, 12:58 | קובי בן-משה

כבר כמעט שנה שהמשק נמצא בטלטלה, עסקים נסגרים והמיתון הכלכלי מעמיק, אך בכל זאת ישנן חברות שמציגות רווחי שיא, ארגונים שמדווחים על גידול בהכנסות וסטארטאפים שעושים אקזיט. איך קורה שבזמן משבר יש ארגונים וחברות שמתמקדים בהישרדות, בזמן שאחרים מצליחים דווקא לצמוח ולשגשג? ומדוע יש מי שמתאוששים מהר ומזנקים קדימה בעוד שעמיתיהם נותרים מאחור, חבוטים מכל מכה בכנף?

קראו עוד בכלכליסט

בניגוד לדעה הרווחת שהארגונים הללו מנוהלים בוודאי על ידי מנכ"לים יוצאי דופן עם כישרון ניהול מיוחד, התשובה טמונה דווקא ברמת החוסן הארגוני שלהם, ואם לדייק ולמקד אותה אפילו יותר - היא תלויה בדנ"א הארגוני שלהם.

חוסן ארגוני הוא היכולת להתמודד עם משברים, קשיים ואירועים בלתי צפויים, להתאושש מהם ואף לצאת מחוזקים. הוא כולל שורה ארוכה של מרכיבים, בהם למידה מטעויות, אסטרטגיה ותזרים מזומנים, אבל חוסן של ארגון מתחיל בדנ"א שלו. הדנ"א הארגוני נבנה לאורך זמן ומושפע מגישה ניהולית ותרבות ארגונית. התורה שבעל-פה אמנם לא רשומה בנהלי החברה, אבל היא חזקה יותר מכל מילה כתובה: היחסים בין העובדים, הקשר של הארגון עם הלקוחות שלו, תפיסת הניהול וכל אותם הדברים שהם לא בהכרח כמותיים, אבל מייחדים את הארגון ומבדלים בין ארגונים שונים, בדומה לאנשים שנבדלים זה מזה בדנ"א שלהם.

מחקרים הראו שארגונים עם דנ"א חזק, שבהם היכולת לעזור אחד לשני היא דומיננטית, צולחים משברים יותר בקלות. לעומתם, ארגונים ללא ערבות הדדית יאבדו את דרכם, ולא יצליחו לשרוד. כל מנהל צריך להסתכל על העובדים שלו ולדעת מה עובר עליהם גם כאשר הם בבית, כי אין דבר שיותר חשוב לעובדים מאשר המשפחות שלהם.

אבל זה לא הכל. הארגון צריך להסתכל גם על הלקוחות והספקים שלו, להבין מי מהם נפגע או צריך עזרה ואת מי הם היו רוצים לשמר ולהביע כלפיו חמלה. הערבות ההדדית הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים: מנהלים מנוסים שהופכים למנטורים וחונכים מנהלים אחרים כדי לשמר את התעשייה בתוכה הם פועלים; ארגונים שבוחרים להשקיע כסף בלקוחות שלהם כדי לסייע בתהליך הפיתוח, במטרה שהלקוחות יגדלו ויהפכו להיות לקוחות עוגן חשובים בעתיד; או חברות שעוזרות ללקוחות לשפר את יעילות המכונות שלהם מתוך הבנה שלקוח יעיל וגדול יותר גם יצרוך מהחברה יותר מוצרים ושירותים. קשר טוב - ואפילו אישי - עם לקוחות שמעריכים את הארגון, מייצר חוסן שמביא לכך שהלקוחות יעדיפו לעבוד עם אותו ארגון על פני המתחרים שלו, גם אם המתחרה זול יותר, לדוגמה.

דנ"א, ארכיון, צילום: shuterstock דנ"א, ארכיון | צילום: shuterstock דנ"א, ארכיון, צילום: shuterstock

כל חברה, ארגון או עסק צריכים להחליט מה הדנ"א שלהם. איך ייראו מערכות היחסים עם בעלי העניין ועם הקולגות והמתחרים, איזה חותם המנכ"לים משאירים אחריהם ואילו מטרות חברתיות הם השיגו. אופי המנהלים ותפיסת הניהול שלהם הם קריטיים בתקופת משבר, אבל לא רק במהלכים העסקיים שהם מבצעים, אלא בראש ובראשונה באווירה שהם משרים על העובדים, הלקוחות, הספקים ובעלי המניות. מנהלים שלא ישכילו להבין שהמרקם החברתי בארגון ומחוצה לו משפיע על הביצועים העסקיים ושלמערכת היחסים בין העובדים לארגון יש קשר ישיר ליכולותיו, להתפתחותו ולהצלחתו - ימשיכו לדשדש בתוך ביצת ההישרדות, ולא יצליחו לייצר צמיחה.

הכותב הוא מנכ”ל קבוצת הייעוץ והניהול AVIV AMCG מבית מטריקס.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות